Bok på temat mord & akvariefiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomas J
    Användare
    • April 2002
    • 17

    Bok på temat mord & akvariefiskar!

    Läste i dagens tidning om en intressant bok, åtminstonde lät den spännande.

    Här en kort intro till boken "Prinsessan av Burundi" av Kjell Eriksson

    Vem kunde tro att John Jonsson, f d problembarn och småkriminell, skulle bli en av stans främsta experter på ciklidfiskar från Afrika? Nu ligger han död i en snödriva och kroppen är fruktansvärt illa tilltygad. Polismannen som hittar honom kommer genast att tänka på pirayor.

    Själv köpte jag mina första Prinsessor för två dagar sedan, nu måste jag ju köpa den här boken också:-)

    Kolla in det läckra bokomslaget - http://www.ordfront.se/press/bokomsl...324-902-5B.jpg

    När jag såg den här boken slog det mig att det måste finnas fler skönlitterära böcker som berör akvaristiken. Känner du till någon mer?

    Kan ju var kul som förslag på lite vinterläsning. Akvarieböckerna är ju redan ganska vältummade:-)

    //Tomas J
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Hej,
    Hade hört ryktas om detta innan, men kul att den är på gång.
    Kjell Eriksson är en känd författare som skrivit flera "deckare" i Uppsala-miljö med en kvinlig polis i huvudrollen. Boken kommer säkert att vara mycket läsvärd liksom hans tidigare böcker.
    En liten brasklapp bara - vem säger ciklidfiskar och så blir man lite trött på pirayamyten, men som sagt det är ju fiktion och lite konstnärlig fantasi måste man tillåta.
    Å andra sidan jag vet inte varifrån Tomas fick citatet nedan eftersom jag hittade följande citat på Ordfronts hemsida - "även kallad Lille John, f.d.problembarn och småkriminell, men på senare år en av stans främsta experter på akvariefiskar" Där står inget om ciklidfiskar eller pirayor, men strunt samma. Den mördade har i alla fall ett akvarium som innehåller "Prinsessan av Burundi" därav titeln. Bara tråkigt att han blev mördad, men bättre det i alla fall än att ciklidfanatikern var mördaren, eller?
    Jag lovar att återkomma med en recension i Ciklidbladet.
    Ciklidhälsningar
    KJell Fohrman



    Kommentar

    • Tomas J
      Användare
      • April 2002
      • 17

      #3
      Hej Kjell!
      Jag hittade citatet på: http://www.bokia.se/libraryList.asp?iPage=2

      Som du säger kan man ju bli lite trött på konstnärlig frihet (bristande research) men så är det allt som oftast då man läser om något i pressen eller böcker och man själv råkar vara mer insatt i ämnet än vad författaren/journalisten är.

      Jag ser i alla fall fram emot din recension och ska försöka ta mig tid att själv också läsa boken.

      Ciklidfiskhälsningar
      Tomas Johansson

      Kommentar

      • ale
        Användare
        • April 2002
        • 24

        #4
        Hej, läste Uppsala Nya Tidning (bland de största tidningarna i landet efter DN och Svenska Dagbladet) från fredagen 20/12. Där intervjuades Kjell Eriksson som bla berättade att han varit i kontakt med nordiska ciklidsällskapet för researchen; "De var helnöjda, att hitta en författare som ville ha en fisk - Prinsessan av Burundi - i huvudrollen."

        Bra reklam får man säga!!

        /AC

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Festligt, det var faktiskt mig som Kjell E. ringde.
          Nåväl ni missade väl inte recensionen av boken i senaste numret av Ciklidbladet.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          Arbetssätt...