Otrevlig ton i Köp & Sälj

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taco
    Användare
    • October 2004
    • 64

Otrevlig ton i Köp & Sälj

Usch vad tråkigt. Läs gärna aktuella Köp & sälj, så förstår ni vad jag menar...

Även om man är seriös och vill sälja något värdefullt så är det kunden som är KUNGEN. Inte fan ska man vara förarglig och spydig i sitt säljerbjudande! Köparen har ALLTID rätt. Säljaren har bara EN rätt - att säga NEJ, om han inte är nöjd.

Jag har pengar och jag kunde varit intresserad av att köpa just det som säljs. Men jag skulle aldrig handla av någon med en sådan attityd.

Nej, fram för en mer positiv inställning. Detta är ju en intresseförening.
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Är det min annons du tänker på??
    Om det är det så kan jag förklara mig har fått säkert 40-50mail folk som ska ha bilder och man bara vill sälja 1 fisk.
    Att man köper dom billigare någon annastans jag gud vet vad det har frågats om.
    Efter att jag fått så många mail blir jag less.
    Det är hård ton ja detb håller jag med ommen hur ska man göra klart för folk att det finns inget som är gratis

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Kan inte lata bli att skriva att koparen inte alls alltid har ratt. Om jag saljer nagot for en billig peng istallet for att slanga det (tex vaxter) eller saljer fisk for att sprida dem till nagon som vill ha dem, da ar det jag som gor nagon en tjanst. Da har inte koparen alltid ratt. Sedan far man val utforma en annons hur man vill? Ar den kass sa far man det inte salt. Lennies annons tycker jag ar humoristisk och visar pa problemet med tiggeri som finns. Jag har sjalv blivit irriterad pa brist av hyffs de fa ganger jag salt saker. Det forvantas att jag som saljare ska slava for koparen. Detta kan kannas ruskigt irriterande da det mesta man saljer sker till ett lagt "vanskapspris". Sa nix, nar [u]jag</u> saljer grejer sa ar det [u]saljaren</u> som har ratt! [)]
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Taco
        Användare
        • October 2004
        • 64

Japp, det var din.

Jag vet hur det kan vara, men det är DU som vill sälja och det är DU som väljer var och hur.

KLart en massa yngre intressenter hör av sig när annonserar här. Klart de fantiserar och hoppas - de har ju inte råd egentligen.

Men kan man inte ta det så tycker jag att man ska annonsera någon annanstans. Håll med om att tonen var onödigt tråkig och faktiskt provocerande.

Och det finns visst massor som är gratis!

Jag har fått fina vildfångade fiskar gratis.

Jag har kyckats köpa ett 720L med heltäckande ljusramp, benställning, ytterfilter, innerfilter, alla tillbehör och 10 fullvuxna CA-ciklider för 2 000 kr. På forumet.

Så visst finns det saker som är gratis och visst kan det vara värt att chansa ibland.

Jag tycker att det var onödigt att skriva så. Men det var inte bara dig jag menade. Jag har sett det flera gånger förr. Och tonen på Forumet ibland, ska vi inte bara prata om.

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Skönt att höra ola jag tog åt mig av kritiken och ändra "lite" i annonsen.
          Att svara på 50-60mail om hur man kan garantera att det är VF det finns ingen som kan garantera det utan det är ju god tro och ett dyrt kvitto därifrån man köpt dom
          Nä tacak vet jag raka ord

Kommentar

• Taco
            Användare
            • October 2004
            • 64

Men Ola, du tycker att du har rätt ja. Men på en fri marknad får du inget sålt med den attityden.

Det fanns en djur och växthandlare i utkanten av Lund som hade en skylt utanför grinden: "Endast kunder är välkomna". Det är ingen bra filosofi när man driver företag.

Det är så väldigt lätt att indvika lycksökarna - SÄTT UT DITT PRIS! Då försvinner hela problematiken. Om en köpare bjuder 2 kr för en fisk värd 200 kr, då har Ola rätt, dvs Säljaren. Men om det står FISK till salu - då kan priset faktiskt vara vilket som. Vissa skänker bort Troffar när de tröttnat. Andra lever på att sälja dem så dyrt som möjligt. Köparen väljer vem han köper av. Och ibland har man tur, som tur är.

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Nä tonen var inte alls rå eller provocerande.
              Varför ka jag skänka eller prisdimpa något som har ett värde baar för det ska passa köprens plånbok.
              Men att bli bjuden 2000kr för fisk som man betalat 9000kr är ju förnedring.
              När man maila på en annons så vet man ju vad ungefärligt värde är på varan har man tur så är den billigare än man tänkt

Kommentar

• bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

Kan bara säga att jag harsålt mycket på annons i 10års tid utan att folk haft problem med mitt språk.
                Jag harvaldrig stött på att någon skänker VF fisk
                Nu driver jag inte just detta som företag.
                Men när jag driver företag så är det alltid kunnden som har rätt för att jag ska få hans pengar

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Men Ola, du tycker att du har rätt ja. Men på en fri marknad får du inget sålt med den attityden.
                  Naha? Da far jag skylla mig sjalv da och slanga vaxterna istallet och anvanda alla yngel till mat. Inte mig emot eftersom att det ar enklare!

Det har handlar inte om fria marknaden utan som du skriver om en intresseforening. Om jag erbjuder mig att slita at folk genom att dra upp fisk och sedan salja dem for en spottstyver, da betackar jag mig for de som tycker att koparen har ratt. Det ar JAG som gor nagon en tjanst, inte tvartom.

Jag tror att vi skriver lite om olika saker har och i princip har du ratt. Det finns ingen orsak att vara provocerande, men jag tycker inte att Lennie ar det. Sedan ser jag inget storre problem eftersom att aterkopplingen ar sa tydlig: Dalig annons inget salt, bra annons grejer salda. Om man ar otrevlig "pa riktigt" sa ar det en annan sak, men kom inte dragandes med att koparen alltid har ratt.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Taco
                    Användare
                    • October 2004
                    • 64

Det är väl inte förnedring att bli bjuden 2000kr för fisk som kostat 9000kr om den som bjuder inte har en chans att veta hur mycket du vill ha. En VF Röd Zebra kan kosta mellan 0-500 kr beroende på vem som säljer den och varför.

Säger du att du vill minst 200kr styck så, ja, den som bjuder 2kr är en tveksam lycksökare. Men den som bjuder 100kr då? Eller 50kr?

SÄTT UT DITT PRIS så vet alla vad du är ute efter. Ganska enkelt.

Och JO, även VF ciklider skänks bort ibland!!!

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Sätter man ett pris så kanske inte kalale våga bjuda 100kr under det.
                      Det är ju samma sak som att man inte ska pruta på ett pris

Kommentar

• Taco
                        Användare
                        • October 2004
                        • 64

Nej det är det inte!

Ett satt pris kan man definitivt pruta på. Skriver du 100 kr styck så är väl 80 kr ett bra bud om man köper t ex 10. Men sätter du 100 kr styck så är 1 kr inte ett rimligt bud.

Man kan och bör pruta i de flesta affärer. Ja, kanske inte på ICA och HM, men när man köper bil, när man köper julgran och så vidare.

Men nu lägger jag ner den här diskussionen. Jag ville bara påpeka att de unga sämre bemedlade medlemmarna som faktiskt är föreningens framtid inte känner sig så bra till mods av att läsa dylika annonser. Och de är ganska många som du själv sa. Du säger att du kan få 50 mail av den typen. De hör inte av sig till dig för att vara elaka och såra dig. De gör de för att de håller på att skapa ett livslångt intresse och om de bara hade pengar så skulle de ha 100 akvarier med bara vildfångad fisk. De drömmer. Inget ont i det.

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

citat:Ursprungligen skickat av Taco
                          Köparen har ALLTID rätt.
                          Köparen har långt ifrån alltid rätt. Köparen har alltid rätt så länge han är lönsam. Det är stor skillnad. Jag känner till fall där köparen varit så olönsam för, exempelvis ett hotell, så man har kört "kunden" till närmaste konkurrenthotell i limousine bara för att bli av med honom.

Sen tycker jag personligen att om man skriver "ge bud" så får man faktiskt vara förberedd på att ta emot alla slags bud. Att skriva "ej skambud" tycker jag nästan är förnedrande från säljarens sida.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Taco
                            Användare
                            • October 2004
                            • 64

DET håller jag med om!

Kommentar

• Kalle-El
                              Användare
                              • August 2005
                              • 255

Kan man inte bara försöka hålla en vänlig ton hela tiden och skippa en diskussion om vem som har mest rätt? Om det är två olika parter som tvistar kommer de alltid att anse att de har mer rätt än den andra i alla fall.

Det kan vara lite jobbigt ibland det skall jag villigt hålla med om, men om man nu får ett skitbud på något är det väl bara att deleta bort det mailet, blockera användaren och fortsätta med det man höll på med.

Sedan kan man nog tycka att man nog ber om att få "skambud" om man sätter ut en annons utan prisnivå. Kanske kan vara svårt ibland att uppskatta pris, men om man själv betalat 9000 för fiskarna borde man rimligtvis ha en ganska bra uppfattning om vilket pris man kan plocka ut / vill ha för dem eller?

Kommentar

Arbetssätt...