Hjälp med att välja kamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Hjälp med att välja kamera

Har nu och varit och klämt på systemkamera och jag skulle köpt canon 350d men den känndes inte skön att hålla i.
    Så nu står det mellan Nikon D50 eller minolta dynax 5d
    Det som ligger till fördel för minoltan är bildstabiliseringen.
    Har fått 2 olika objektiv erbjudande
    Sigma 18-50
    samt detta objektivet AF DT 18-70/3,5-5,6D
    VAd hade ni valt det skiljer 300kr i pris
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

Båda är riktigt bra kameror. Sigma-optiken är väldigt budget till känsla och kvalitet medan Minolta-optiken är något bättre.

Förr eller senare skulle jag tro att du kommer att byta optik ändå så det har ingen större betydelse vilken du väljer av den anledningen.

5D har inbyggd stabilisering vilket inte är så dumt (men den fungerar bättre till korta brännvidder än till längre vilket är lite synd) men det finns ett större utbud av objektiv och andra tillbehör till D50 så valet är inte tvärenkelt.

Personligen skulle jag nog gå på D50 (trots att jag själv använder Canon ) men inte med Sigma-optiken utan i ett kit med Nikons egen AF-S DX 18-55 som är bättre.

Jag antar att du har kollat hos Expert i och med att de vill att du ska köpa en Sigma-optik. De har varit Sigmas generalagent i Sverige och har kanske kvar objektiv de vill bli av med.

OBS! Inget illa menat om Sigma som märke. Deras EX-serie håller mycket bra klass, klart i paritet med Canons och Nikons bättre objektiv.

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

En stor fördel med Nikon (och Canon) är att begagnatmarknaden är enorm vad gäller optik och annan kringutrustning, mycket större än Minolta.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• davide
        Användare
        • December 2003
        • 335

Har du klämt och kännt på en 350D med batterigrepp? Bli betydlig bättre då tycker jag.

Tyvärr upplever jag att dessa grepp är omotiverat dyra.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Personligen tycker jag batterigreppen är värda varenda öre de kostar, men lite bättre kvalitet hade inte gjort ont för de är ganska plastiga (generellt).

Möjligheten till två batterier och vertikalt avtryck samt bättre balans och mer att hålla i är fyra argument för. Nackdelen är att kameran blir större (naturligtvis) och väger lite mer.

Lycka till att hitta ett batterigrepp till 350D, svenska Canon har inte haft sådana hemma sedan i april...

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Vertgrepp är hur skönt som helst och är klart värt pengarna!

bhphoto.com har inne till 350D:

1100kr typ...

BH photo är för övrigt världens största fotoaffär (är jag ganska säker på). Jag har handlat där en hel del och det funkar hur bra som helst. De är billiga och otroligt professionella.

Kommentar

• Ralph
              Användare
              • May 2002
              • 736

En kollega var in där när han var i NY senast. De hade huuuur mycket som helst på hyllorna och han liksom jag är nog ändå lite härdade med tanke på vad man jobbar med.

Ang batterigreppen så är det bara i Europa det är stopp. Det finns en förklaring men jag tänkte inte tråka ut er.

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

BH skriver själva såhär om sin butik i NY: "Imagine a store as large as a football field, and imagine warehouse space much larger."

Så den lär vara hyfasat stor, ja!

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Japp det är expert som har sigma objektiv
                  Med tanke på att man inte kan så mycket måste man fråga.
                  Det var cyberphoto som rekomenderade minolta.
                  Känns som man är på ruta 1 igen

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Hur ska du ha det nu Ralph...

Cyberphoto rekommenderar Minoltan, och Ralph (som jobbar på cyberphoto) rekommenderar Nikon. Det här blir roligt att läsa fortsättningen om...

Slutsatsen man kan dra dock är att bägge troligen är riktigt bra kameror för sin klass. Jag har själv nyss skaffat Nikon D50 och är supernöjd. Tidigare hade jag Konica Minolta Z3 och den kameran var riktigt bra den med...innan den gav upp. Efter mycket strul med servicen så fick jag erbjudande att köpa Nikon D50 kit till ett bra pris och det valet är jag glad för idag.
                    En annan slutsats är att det är fler än Ralph som jobbar på Cyberphoto...så därav troligen den kluvna rådgivningen.

Vilken motivation var det till att Minoltan var ett bättre val?

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Jaså han jobba där han som jag pratade med hade en canon 350d men den var för liten i greppet

Kommentar

• Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

Jo, vi är ett knappt 20-tal som jobbar där faktiskt. Vad hette han du pratade med, ska ta honom i örat för att han inte följer mina råd.

Skämt åsido så är det till stor del en fråga om tycke och smak vilken man ska välja. Personligen tycker jag bättre om D50:n men det är jag det.

Kommentar

• figge
                          Användare
                          • July 2004
                          • 112

Tänkte bara säga att jag köpte en 350D förra veckan och är helnöjd med den. Det är min första systemkameran så jag kan inte uttala mej om den är skönare än andra men den tar iaf skitfina kort. Jag är supernöjd!!!

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Nu kom jag på en rolig och sann historia om en kille i vår fotoklubb som skulle in på en Kodak Image-affär och köpa film. Han sa att han skulle plåta porträtt och fråga vilken film som var bäst till det. Hyllorna var fulla med bara Kodakfilmer. Grabben som verkar vara nån prao eller så svarade: "Fuji Superia". Hans chef som stod bakom honom såg sådär nöjd ut.

Kommentar

• bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

Frågan är ju vad ni som kan saken säger om man skite i hur den känns eller så vilken är bsät i rangordning enligt er
                              Pentax hade jag med innan men det har får dålig kritik
                              Se så nu hjälp en vilsen själ att välja rätt

Kommentar

Arbetssätt...