Rengörning av filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • April 2002
    • 516

    #16
    Ni kan rengöra filtermattan på plats,"dammsug" ytan med slang(precis som man slamsuger botten)nån gång då och då så slammar det inte igen ,det mesta skiten hamnar i hinken .
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #17
      Jag kör samma high-tec som Torsten ungefär. Samtidigt som jag byter vatten tar jag gammalt vatten som får strömma genom en balja. Sedan står jag barfota i baljan och joggar bland filtermattorna och ser förmodligen inte värst cool ut
      Tony Englund

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #18
        Fattar nada?!?!? Det är ju bara att kramaurdom?!?!??
        I en hink med akvarievatten...blir tokrena?!?!?

        Jag tror def på metoden med badkar, och trampa eller balja och trampa...bör bli grymmt rent!

        Deathdealer

        Ps. Fattas nu bara att 1200 cikliditer börjar fundera allvarligt på att skaffa en extraspecial tvättmaskin för filtermattor och dyligt *asg*....skulle inte förvåna mig alls!!! *ler*!

        I.o.f.s skulle väl många flickvänner/frugor bli glada...hmmmm...tål att tänka på!
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

          #19
          Hej!

          När jag rengör mina filtermattor (och dom på jobbet) så tar jag ett stadigt grepp i en hörna och slår mattan hårt i marken. Asfalt eller betong är att föredra. När mattan träffat marken och stannar fortsätter vatten och smuts ut genom porerna. Dom blir inte superrena, men man vill ju ändå gärna behålla en del skit och bakterier. Inga höga temperaturer, inga skadliga tvättmedel, endast handkraft. Stod och tvättade mattor på jobbet i hink när jag fick tipset att "banka skiten ur dom". Sparade nog några timmars arbete den dagen =)

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • mpimbwe
            Användare
            • December 2004
            • 170

            #20
            Håller med björn! "Slår" oxå mina mattor, då mot en betongvägg. Blöter dem sen slungar jag in dem i väggen... upprepar tills mattan e "torr"... blöter och uprapar. Blir en skön gegga som rinner ner för väggen. Mina blir i stort sett helt rena från skit. Sparar många timmar på detta istället för o krama ur dem...
            /Andreas (Karlstad)

            Under uppbyggnad:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

            (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

            Kommentar

            • Peter_F
              Användare
              • January 2004
              • 172

              #21
              Vänder upp & ner på en läskback i duschen. Lägger filtermattan på "gallret" och duschar med kallvatten.
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                Fattar nada?!?!? Det är ju bara att kramaurdom?!?!??
                Nja, när man har 25st, runt kvm, så är det inte att bara att krama ur dem sådär direkt. Skumt att vi inte snackat så mycket om detta innan, verkar vara ett ämne med många teorier...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

                  #23
                  citat:Vänder upp & ner på en läskback i duschen. Lägger filtermattan på "gallret" och duschar med kallvatten.
                  Wow! Helt klart min favvo, ska testa detta nästa gång, om typ 2år
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  Arbetssätt...