Rengörning av filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    Rengörning av filtermatta

    I alla mina kar har jag filterkammare med blå filtermatta i som i snitt är 50-60 höga 15 breda och 10 tjocka, men jag har även sådanna som är 30x30x10 oxh 60x60x10 (den är inte kul o tvätta).

    Nu undrar jag hur ni bäst gör rent dessa när de slammar igen, efter sådär 1,5 år.. Jag kör mina under kranen en stund, kramar ur etc, men det är ett jädra mekk. Jag har hört att man kan köra dem i tvättmaskinen, men är det så bra egentligen? Någon som provat? Nackdelen med det är väl att bakterierna är väck efter det.

    Någon som har några tips?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Högtryckstvätt,tvättmaskin fungera men då gäller det att man har kört den tom en gång innan så det inte finns tvättmedel kvar.
    Du kan ju köra den på 30grader då överlever väl bakteriena men det fresta trumman på tvättmaskinen för det blir ojämn last

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Brukade köra med högtryckstvätten när jag rengjorde filtermattorna till dammfiltret, tyckte det var fiffigt och högtrycken var en ny rolig pryl. Men numer tycker jag det är enklare att släpa in dom till en stor rostfri ho med mycket vatten och knåda ur dom manuellt.... tillbaka till ruta ett typ
      Anders L

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

        #4
        Har samma prob. mitt filter har slammat igen så at jag får göra rent det en gång var 3e vecka nu. Jag blev så trött på det att jag skar det mitt i tu för att göra mattan 5cm tjock istället. Det hjälpte inte. Jag matar inte onormalt mycket och jag har inte direkt överbefolkat så jag fattar inte att det blir så mycket skit i. Dags att byta matta?
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Byta matta behövs aldrig...

          Högtryckstvätt låter ju skoj, men jag har ingen, plus att jag har 25 filtermattor som behöver göras rent lite då och då så det är ju minst lika mekkigt att låna högtryckstvätt när det behövs. Tvättmaskinen tror jag inte på, även om det funkar så måste det ju finnas risk att den slammar igen, hmmmmmmm...

          Det kanske får bli den gamle knådningen ändå... [V]
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

            #6
            Jag håller med om att det är jobbigt. Det måste väl finnas nått bättre?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • February 2004
              • 213

              #7
              Har kört mina filtermattor i tvättmaskinen och det fungerar utmärkt. Men som sagt, man behöver köra maskinen tom på 90 grader innan man stoppar i filtret i den.
              Filtermattor slammar igen om man använder mycket gelatin i tex räkmix (har jag hört). Man kan ju använda agar agar istället...

              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Skulle aldrig falla mig in att använda tvättmaskinen på grund av att det finns tvättmedel kvar i facket för mjukmedel och tvättpulver.Hur mycket man än rengör facket så ligger det rester kvar i kanalen ner till trumman.Bättre att använda handkraft under vattenkranen.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #9
                  Här ser man det jobbiga med mattan som är såå bra när man råka nämna bottenfilter.
                  Tycks vara många som har igensatta filter

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Skadeglädje bmwpower?

                    Jag har använt mina filtermattor i ca 4 års tid snart och inte rengjort någon pga nedsmutsning. Jag har inte heller dom speciellt nedsmutsade annat än att de fått färg. Till sanningen skall väl också nämnas att jag inte matar frenetiskt eller har akvarierna fulla med fiskar. Jag använder räkmix med gelatin och det finns inga tecken av att gelatin skulle vara en riktig nedsmutsningsskurk då jag inte sett det i mina filter eller pumpar. För mig verkar det där snacket vara mer "skräck-kampanj mot blåa mattan och gelatin"

                    Förresten...hur enkelt är det att rengöra bottenfilter? Man måste väl rasera hela inredningen för det va?

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #11
                      Kom på ett sätt till spola mattan och slå den mot golvet då lossnar det mycket skit.
                      Nä det var ingen skadegläje bara skoj att höra
                      När man rengör bottenfilter så räcker det med en plastflaska på slangen och gå över grusen lite

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

                        #12
                        Måste instämma med Stefan! Jag kör mycket med räkmix och har gelatin i. Men det slammar inte igen. Jag gör rent filtren väldigt sällan!
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          #13
                          Bottenfilter kan bli en dödsfälla av gift om man slarvar med rengöringen. Men det är klart, man kanske inte skall klaga, för jag har aldrig slamsugit nått kar i min lokal, så jag slipper ju det jobbet iallafall..
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Torsten
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 647

                            #14
                            Jag la min filtermatta i badkaret, utrustade mig med duschhandtaget å lagom ljummet vatten, sen va det bara att barfota trampa fram å tebax på filtret. Fungerade kanon!

                            Mina bottenfilter suger jag rent en gång i månaden. Inte helt 100% men så gott det går..
                            Skulle aldrig få för mig att bygga en filterkammare i mitt nya akvarie!

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #15
                              Jag brukar tvätta filermattorna till dammfiltret i tvättmaskinen. Det funkar kanon, dom blir som nya.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...