Dubbelställning 2 st 720 l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

    Dubbelställning 2 st 720 l kar

    Behöver a lite fler akvarium härhemma och istället för att använda mig av fler kvadratmeter så hade jag tänkt börja stapla dem på höjden istället.
    Funderar därför på att bygga en dubbelställning och helst då i trä om det går.
    Men jag vet inte vilka dimensioner jag skall använda mig av, att det måste vara rejält det vet jag men hur mycket?
    Någon som har 2 m kar på dubbelställning och kan delge mig måtten på en sådan?
    Funderar också på om inte limträbalkar kan vara ett bättre alternativ. De är ju helt klart dyrare men ...
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Min lär funka till 2-metare med. Den är hur stabil som helst och är byggd med kraftigt virke. Se till att få raka plankor, inte vridna. Jag kan garantera att det kommer hålla, utan problem, även om jag ju inte vill bli skyldig till något om den mot all förmodan skulle rasa


    Slutresultatet ser du här:
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #3
      Kör med stålprofil(fyrkants järn 50*50mm) i stället. Förslag/ 2st svetsade H`n (gavlar) och 4st längsgående järn per akv. Lägg sedan plyfa o friggo på järnen, som du skruvar fast i gavlarna. Fördelen är
      att du kan demontera ställningen vid flytt.Nackdelen är att det blir lite dyrare att bygga den; men den kan ju hänga med i många år..
      Jag brukar köpa fyrkants-järn på Stena Metall i Spånga (Stockholm).
      Där kan man också få järnen kapade. Lämna sedan gavelbitarna/järnen
      till nån som är proffesionellt svetskunnig.Jag lämnade in tre st. gavlar, med tre tvärslag per gavel, till en firma i stan för 1200:-

      Kommentar

      • mpimbwe
        Användare
        • December 2004
        • 170

        #4
        Håller med Viktor... kör i stort sett en liknande ställning till mina 2*720L..... billigt och extremt hållbart. Bilder finns på: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092
        /Andreas (Karlstad)

        Under uppbyggnad:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

        (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

          #5
          Yep, håller med både Viktor och Andreas.

          Vi kör också med träställningar till karen över 250 liter.
          95*45.



          Mvh Alex

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

            #6
            Se till att skruva ihop reglarna med vinkeljärn om du nu funderar på trä. Vi snackar ändå ett tryck på dryga 800kg.

            Jag byggde min ställning i 95x45 till mitt 250l och så här i efterhand kan jag säga att det var mer än overkill. Jag gav nämligen inte upp efter reglarna utan klädde in hela ställningen med spånskiva också, vilket i sin tur bidrar till hållfastheten.

            Ett råd (som du säkert redan tänkt) gör en ram av reglar i botten som du sedan monterar stolparna på så att du får ut trycket på en större yta.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • GurraG
              Användare
              • January 2004
              • 75

              #7
              Tjena !!

              Varför inte ett vanligt pallställ(stål) !??
              kör mina burkar på sådana, 2 x 650l och 2 x 450l , på höjden.
              bara att haka i o mäta in.
              Dygnet har 24 timmar ...minst !
              Gunnar

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Metall är ju jättebra, problemet är priset. Jag vet inte vad metall + svetsarbete till en sån ställning skulle kosta (förmodligen 2-3 tusen) men en i trä kostar inte mer än 400kr eller så, totalt, och de funkar hur bra som helst, om man inte slarvar när man bygger.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

                  #9
                  Hur är det med pallställen, är de inte normalt sätt 1 m djupa? Annars så har jag funderat mycket på detta alternativ också.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

                    #10
                    Jag kör pallaställ 12gavlar och 30bommar kostade knappt 3000kr
                    Pallaställ är ofta 1m djupa men man kan ta bort stagen och ändra djupet själv.
                    Svårast är det med bommarna som ofta är antingen 2.1 eller 2.7 så dom bör man kapa till men det blir stabilt och lätt att flytta

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #11
                      Trä har en stor nackdel det dra åt sig fukt och i en lokal är det alltid fuktigt

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • August 2004
                        • 583

                        #12
                        Menade såklart 800*2 ;D
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • daniel60
                          Användare
                          • March 2003
                          • 527

                          #13
                          Pallställ blir absolut billigast. Köpte denna konstruktion för 1300 kronor:


                          Jag behöll originaldjupet på 110 cm, men det är lätt att minska med en såg och en borrmaskin. Går man ned till 70-80 cm behöver man inte halvpallsinläggen i mitten och då kommer man undan med halva priset. Begagnad kostar varje gavel ("stege") 150-200 kronor, varje balk 70-80 kronor. Konstruktionen är superenkel att montera och otroligt stabil (hoppas jag, har inte fyllt burkarna än...).
                          Problemet är längden på balkarna. Standard är 95, 185 och 275 cm, så ett tvåmetersakvarium passar inget vidare. Jag hittade balkar på 190 cm och fick plats med akvarier på 185 cm.
                          Kolla under "Lagerinredningar" i Gula sidorna. Sen är det förstås en smaksak om man gillar industriorange. De flesta gavlar är tjusigt blå.
                          mvh Daniel
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #14
                            Dom jag köpte är bärbalken bara 76mm hög så dom är riktigt smidiga och är 2.1m långa.
                            Öeta begangnat nytt är dyrt

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

                              #15
                              Ett annat tips kan vara att fråga på industriskolor om dom har lust att svetsa ihop det. Då får dom träna på svetsning utan att det kostar skolan nått så då brukar dom säga ja. Och dom som går 3året kan allt svetsa så det håller gôtt å väl för akvarium..
                              Då får man det förhoppningsvis för inköpspris+bjuda på en fika kanske

                              Kommentar

                              Arbetssätt...