Strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jabe
    Användare
    • August 2005
    • 45

    Strömavbrott

    Jag har en fråga, jag fick brev om ett planerat strömavbrott i området jag bor i om en vecka.
    Strömmen ska vara av i 4 timmar, jag är lite orolig för mina malawin.
    Jag har ett 240 liters kar med 4 salousi+6 rödzebra.
    Fixar de avbrottet?
    Eller vad ska jag ta till för åtgärder?
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=507774
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    Jag skulle nog byta vatten så ofta som möjligt under dessa 4 timmar.

    Bra att de meddelar innan, annars hade det nog blivit andra bullar.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      jag skulle byta vatten innan. Eller sätta igång en batteridirven luftpump. Men att byta vatten så ofta som möjligt är inte att rekommendera.

      Sålänge akvariet inte är alldeles för överbefolkat klarar de några timmars strömavbrott. Dock skulle jag stänga av ytterfiltret och passa på att rengöra det(det kan annars bildas dåliga bakterier i det under strömavbrottet). Kvällen innan skulle jag även rensat filterpatronerna i innerfiltret. Då finns det minimal belastning på akvariet. Så det är nog inga problem med det strömavbrottet sålänge du är förberedd.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • maaah
        Användare
        • August 2005
        • 89

        #4
        du får väll kräva att dom sätter dit en bensin driven strömförsöjning på balkongen under avbrottet...

        Kommentar

        • PowerMerca
          Användare
          • March 2005
          • 173

          #5
          du får kräva de på pengar för all tid och besvär det är och det det ställer till med...

          Kommentar

          • _erik_
            Användare
            • February 2005
            • 242

            #6
            är det ens så viktigt att vara väl förberedd? jag fick oplanerat strömavbrott i 14 timmar och inte en firre dog i mitt överbefolkade malawikar...

            ps. ett tips kan ju vara att sänka temperaturen lite (varmt vatten = mindre syre)ds.

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

              #7
              4 timmar är inga problem med den populationen du har. Om du är orolig så se till att tvätta ur filtret och gör ett litet vattenbyte innan strömmen kommer tillbaka.

              Jag var utan ström i 50 timmar (efter Gudrun). Det enda jag gjorde var att jag bytte vatten ett par ggr per dag och tog ur filtret. Efter dryga 40 timmar såg jag att jag började få lite nitrit men det försvann så fort pumpen kom igång.

              / Richard
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              Arbetssätt...