Värsta attityden jag varit med om och bara 2,5 cm!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Värsta attityden jag varit med om och bara 2,5 cm!

Som en del vet så inhandlade jag några Lamprologus ocellatus! Fick lite fel fiskar men det har rättats till. Jag fick två nya honor och det är utan tvekan de fiskar under hela min akvariekarriär som har mest attityd! Dom är bara 2,5 cm men attackerar mig oavbrutet när jag stoppar ner handen i karet. Till och med om jag torkar rutan nära snäckorna så anfaller dom.

Man kan tycka att man skulle ha lite mer respekt för någon som är så mycket större! Jag har iallafall fått 10 ordentliga nyp under det senaste dygnet. Bara för en timme sedan fixade jag till inredningen lite i godan ro när jag plötsligt blev attackerad.
    Kan ju tilläggas att jag just nu har dem i mitt 344 liters Malawikar och det finns gott om plats för dem att inte jaga mig på.

Jodå, en fisk med attityd är det, det vill jag lova.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Kolla fotot på sidan 28 i Ciklidbladet 2/2005!
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Jo som sagt, klart bristande respekt!
      Tomas Wallengren

Kommentar

• Kalle-El
        Användare
        • August 2005
        • 255

Jag hade inte tackat nej till 10 "nyp" på en dag!

Kommentar

• Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

Lamprolpogus ocellatusar den enda fisk som har dragit blod av mig :/ En hane attackerade mig nar jag gjorde ett vattenbyte. Aggresiva ar typ bara fornamnet

Kommentar

• Uffeman
            Användare
            • February 2004
            • 234

Men Ocellatus är ju samtidigt otroligt charmiga.
            Av dom jag köpte har jag bara nu två hanar kvar på ca 5 cm, och dessa två håller på och jagar varandra och bråkar hela dagarna. Helt klart en frisk fläkt i karet att hålla dessa djur.

Och sedan att dom har ett kraftigt underbett och ser tvärsura ut för jämnan gör inte saken sämre.

Kommentar

• Erik Österlund
              NCS Medlem

• January 2005
              • 3788

"Ocellatusen är en relativt fredlig substratruvare som leker i tomma snäckor."

Taget från zoopets artbeskrivning, men det stämmer inte menar ni??

Men allt är ju som sagt relativt!

Mvh Erik

Kommentar

• Gwendly
                Användare
                • December 2003
                • 374

Uffeman: indeed, det ar helt klart en av mina favoriter och en av de fa fiskar som frugan gillar

Erik: Jag har sett en dominant L.ocellatus hane jaga en subdominant hane over ett 8'(2.4m) akvarium. Det har ar ratt extremt men IMHO ar den inte fredlig

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

citat:Ursprungligen skickat av Erik Österlund

Men allt är ju som sagt relativt!

Mvh Erik
                  Jo alltså, min erfarenhet är ju väldigt kort med dessa ciklider. Men de är inte direkt aggresiva mot andra fiskar i karet, bara de som kommer in i reviret. Men de gillar inte när jag är där och grejar. Räcker att jag är 20 cm från honan så anfaller hon. De andra fiskarna kan simma bredvid henne utan annat än att hon är vaksam eller spärrar upp sig och hotar.

Men hon tycker väl att jag skall hålla mig till min del av rummet.

Sen är de väldigt tuffa mot varandra, det jag sett.

Tänkte ha dem i ett litet kar, men det gick inte så jag fick flytta dem till det ena Malawikaret. Men det är rätt kul, även om jag adrig skulle kunna tänka mig att blanda Malawi och Tanganyika egentligen. []
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Just snäckskalslekare, alla kategorier, har en attans attityd, helt enig. Mina L. stappersi gör samma sak - attackerar handen när jag är nere i karet (på 600-liter). Det fanns heller inte plats för två hannar - den subdominante hannen åkte kvickt som sören upp i ett hörn tills jag flyttade honom samt de två utmobbade minsta honorna. Nu går en hane och tre honor i ett 600-liters kar tillsammas med Cyps och petricola. Funkar fint.

Har annars sett L. multifasciatus attackera fullvuxen frontosa - och frontosan stack!! Har även Lepidiolamprologus hequi med Prinsessor (ett par av båda) i ett 250-liters, med gott om gömställen. Prinsessorna har inte en chans. Däremot har de respekt för min hand, än så länge. Mycket glad för det, då hequin verkligen har synliga tänder...

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2694

citat:Ursprungligen skickat av Erik Österlund

Står det verkligen så? Det är den kanske elakaste av alla snäcklekarna, fast det är klart reviren är inte så jättestora och de låter andra fiskar vara rätt mycket i fred...

Kommentar

• Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

Jo, reviren är väldigt små! De vill inte gärna lämna favorit snäckan alltför långt.

Sen är det ju komiskt lätt att fånga dem.

Jag flyttade dem från det lilla karet till det stora utan att de hade en susning om att de lyftes ur, fanns i en hink och lades i. Måtte blitt en smärre shock när de lämnade snäckorna och allt så annorlunda ut.

Dock har jag nu problem med att få in honorna i snäckorna när jag ville, eftersom de ger sig på mig. Tyckte det var att flytta deras revir när de låg i snäckan.
                        Tomas Wallengren

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

Det är den kanske elakaste av alla snäcklekarna, fast det är klart reviren är inte så jättestora och de låter andra fiskar vara rätt mycket i fred...
                          Occelatusen är nog värst i förhållande till sin storlek, men den aggressivaste snäcklekaren jag haft var den som för 15-20 år sedan kallades Lamprologus meeli (ingen aning vad den heter idag). De inte bara attackerade min hand utan bet sig också fast och följde med en bit när jag drog upp handen! Men så är de också en bra bit större än occelatusen.

Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

"De inte bara attackerade min hand utan bet sig också fast och följde med en bit när jag drog upp handen!"

Dessa småttingar har sannerligen livat upp karet. Tidigare ikväll så slogs honorna hejdlöst. De bet sig fast i varandra och snurrade helt sanslöst snabbt och länge. Samtliga Malawiciklider kom och ställde sig runt och tittade på. Efter en stund kom Ocellatus hanen för att se vad som stod på, han har gått in och särat på dem ett par gånger denna kväll.

Till sist så kom Aulonocara sp "Iwanda" hanen ut ur sitt bo (kungen i karet) och gick fram och tittade och sedan särade han på bråket.

Jag har nog aldrig skrattat så när jag kollat på mina fiskar, en riktig show!

Dessutom så gick en Golden ner i en av de stora snäckorna flera gånger, nu menar jag att han/hon verkligen gick in så långt att man knappt såg fisken och stannade där ett tag.

Denna något ofrivilliga blandning av Tanganyika och Malawi börjar bli väldigt intressant!
                            Tomas Wallengren

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

ngående blandning så blandas det för lite enligt mig. Malawi och Viktora bryr sig knappt om varandra och kan därför ha överlappande revir (en liten förhandsinformation: mbunas färger är kanske riktade mot hanarna av samma art, inte honorna. Honorna skiter nog i dem).
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...