NO3 test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanssonsan
    Användare
    • October 2004
    • 160

    NO3 test

    Tips på billig och bra NO3 test mottages tacksamt. Finns även NO3 test på remsa?
  • Challe
    Användare
    • December 2003
    • 111

    #2
    Det har diskuerats en del om nitrattester här på forumet och om jag inte minns helt fel även på zoopets forum. Personligen tycker jag att det finns för många tester som inte ger rätt resultat, jag har aldrig testat en sticka (remsa) som jag har blivit nöjd med. De tester som jag tycker fungerar bra med NO3 är salifert för saltvaten samt JBL för sötvatten, tyvärr är nu ingen av dessa speciellt billiga. Om man ser på lite billigare tester så kan jag väl en bra dag även godkänna Tetras och Seras NO3 tester....

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      johanssonsan,kolla in detta.




      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Finns inga billiga och bra NO3-tester. Sorry. Får du fatt i en helt "färsk" och nyproducerad test, så kanske den funkar. Enda sättet att verkligen kolla det är att mäta mot lösningar med kända NO3-halter. En del nitrattest mäter dessutom även ammonium/nitrat. Jag och en polare har haft ruggiga problem med olika tester och "mätvärden" på nitrat när det gäller växtkar. Haft utslag på 100 mg/liter nitrat enligt testet, och växterna stuntar ÄNDÅ av nitratbrist - samt kommer igång vid tillsats av just kaliumnitrat. Och nej, det var inte kalium som felades. Fan vet vad en del tester mäter, men det verkar vara en hel del annat än nitrat.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...