Vad händer - sjuka CA/SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bucklan
    Användare
    • June 2005
    • 76

    Vad händer - sjuka CA/SA

    Förstår inte riktigt vad som händer med mina fiskar. Dom fick flytta över till ett större akvarium förra veckan. Det handlar om 1+1 blå ciklid, 1+1 eldbuk och 1+1 jack dempsey.

    Dag 1. Var allt frid å fröjd, eller allt är väl relativt lite revirstrider var det väl.
    Dag 3. Blå cikliderna förbereder en lekplats.
    Dag 4. Nu har dom lekt. Noterar dom första vita prickarna på honan. men hon verkar hyfsat pigg iaf. Börjar medicinera med Protozin.
    Dag 5. Ännu prickigare, samt att Hanen börjar bli prickig. Eldbukarna har tappat all färg å gömmer sig bara, samma sak med JD:arna.
    Dag 6. JD:arna börjar få grumliga ögon, inga sympton på eldbukarna, blå cikliderna börjar oxå på grumliga ögon samt att dom börjar bli riktigt prickiga. Märker ingen förbättring av medicineringen.
    Dag 7. Fenorna på BC-honan börjar bli vita å söndervittrade. Ser ingen ting på Hanen.
    Dag 8. Eldbukarna på JD:arna börjar bli piggare å det grumliga börjar försvinna från deras ögon. Blå ciklid hanen börjar bli lite piggare.
    Dag 9. Honan riktigt risig. Flyttar om i dom andra akvarierna så man får sig ett provosoriskt karantän akvarium. Flyttar honan dit mitt på dan. På morgonen är hanens fenor fina. Men på kvällen är det samma visa med dom. Börjar bli vita å söndervittrade. Då får han oxå åka över till karantän burken.
    Dag 10. Honon ligger upp å ner på bottnen. Beslutar att avliva hon. Hanen blek å ligger bara på bottnen. Nu är jag på jobbet å vet inte om det har blivit bättre eller sämre med dom andra fiskarna.

    Har varit å kollat vattenvärderna men det var inga problem med det. Har lagt ner lite salt oxå. Har ni experter några ideer?
    180 liter SA i väntan på den stora baljan


    www.umea.akvarieforening.se

    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

    icq: 123-957-199
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

    #2
    Har just nu en rödzebra med exakt samma symptom förutom att den är inte vitprickig..
    Släppte i den i et 54 literskar,ska hälla i salt när jag kommer hem..

    Undrar också vad det är.
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • bucklan
      Användare
      • June 2005
      • 76

      #3
      nu dog även hanen idag. Blå ciklider verkar då vara jävligt känsliga. Övriga fiskar mår bara bra nu.
      180 liter SA i väntan på den stora baljan


      www.umea.akvarieforening.se

      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

      icq: 123-957-199

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

        #4
        jullen med min gamla rödzebra som du hade i karet det var ju ingen sjukdom det var ju att den hade blivit grymt jagad och sönderbiten av den andra honan!

        bucklan synd med dina blåciklider men det var ju bra att inga fler dog..
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • bucklan
          Användare
          • June 2005
          • 76

          #5
          jo det var synd. Hade ju haft dom i 2 år nu.. nästan så det blev en familjemedlem av hanen iaf. Jaja.. Nu är det bara att vänta på att salvinisarna växer på sig så dom får åka ner med dom stora fiskarna snart. Nåt att se fram emot iaf.
          180 liter SA i väntan på den stora baljan


          www.umea.akvarieforening.se

          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

          icq: 123-957-199

          Kommentar

          • Midas_Tom
            Användare
            • March 2005
            • 809

            #6
            det är alltid tråkit när nån fisk som man haft länge dör....

            Lycka till med dina salvinisar!
            //tom

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

            Kommentar

            Arbetssätt...