Jobbigt läckande akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • October 2004
    • 76

    Jobbigt läckande akvarium...

    Hej. Fick en inte allt för trevlig överraskning nyss. Mitt 400 liters malawiakvarium har börjat läcka. Håller på att tömma det nu och torka upp det vatten som hann läcka ut. Härligt, jag har köpt två stora akvarium begagnat och båda har börjat läcka. Men med växtakvariumet så var det enklare eftersom det är ett vanligt fyrkantigt akvarium, men malawikaret som nu läcker är sexkantigt. Är det ens rimligt att man kan laga det? Det är en limning som släppt i främre, vänstra hörnet.

    Det har nästan bara varit problem med det akvariumet. Fiskarna har blivit sjuka hela tiden och dött en efter en, trots att jag verkligen ansträngt mig att få dom att trivas. Nu blev det här för mycket och jag kommer lägga ner akvariumet och ge upp malawiciklider.

    Men jag vet inte vad jag ska göra med fiskarna. Eftersom jag haft enorma problem med sjukdomar (tror att det bara varit bukvattensot) så kan jag ju inte sälja dom. Visserligen ser bara en lite småsjuk ut, medans dom andra verkar friska. Men igår dog en demasoni, så det är väll bara en tidsfråga innan dom börjar insjukna också. Och att bara avliva dom känns verkligen inget bra.
    Därför behöver jag lite råd om vad jag ska ta mig till med fiskarna. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Dom som finns kvar är:
    1 Protomelas sp. Taiwan Reef
    6 Demasoni
    6 golden
    och 2 socolofi.

    Jag tror iallafall att jag bestämt mig att ge upp med malawiciklider och bara ha växtakvariumet. Det är inget roligt beslut eftersom jag verkligen gillar malawisar, men när dom bara blir sjuka och dör en efter en så känns det inget kul alls.

    Jag vet inte hur det blir med akvariumet. Tror inte det är någon idé att försöka laga. Ska vänta tills i morgon innan jag bestämmer mig.

    Det känns otroligt tråkigt just nu. Dom få korta stunder det inte var något problem så älskade jag det akvariumet. Ska gå och lägga mig nu och försöka glömma alla problem tills i morgon.
    Hoppas ni kan hjälpa mig med vad jag ska göra med fiskarna.

    //MVH Christian
  • Styrsö
    Användare
    • November 2004
    • 343

    #2
    Sov på saken. Ge inte upp. Jag har haft tillfällen när allt med akvarier bara kännts så tungnt, men det roliag överväger alltid till sist.

    Peter

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      Ifall det bara är demasoni som har strukit med så tycker jag inte du ska låta det påverka din bild av malawi. De är mkt mer krävande än de andra. Reparera, eller köp nytt akvarie och byt demasonin mot någon melanochromis så ska du se att allt flyter på utan problem sedan!

      Tråkigt, jävligt tråkigt med akvarierna!

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • February 2004
        • 234

        #4
        Verkligen tråkigt att höra.
        Att karet börjar läcka är ju akvaristens värsta mardröm, har du någon misstanke på vad som gjorde att fogen släppte ?
        Var karet placerat i våg ?
        Var det helglas eller alu ?
        Vet du hur gammalt det var ?

        Kommentar

        • Rovfisken
          Användare
          • April 2005
          • 178

          #5
          Ta bort den sjuka fisken (dom som ser sjuka ut) så sprider sig inte skiten ytterligare...det e bättre o offra en än alla även om det ens favvo... angående 6kantig kar+ lagning så e det svårt men inte omöjligt. lagade själv ett 250 alu-ram idag som läckt, allt silkon ska bort , sen får man limma om hela skiten.jobbigt som fan men ekonomiskt. helglas e lite svårare , då ska man ha stickor mellan rutorna under limning, fanns nån artikel om det där nånstans.
          Mina kar

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

          Kommentar

          • Rovfisken
            Användare
            • April 2005
            • 178

            #6
            egentligen borde du köpa ett alu-ram istället, (smaken e som baken) fast dom e desto lättare att laga när man limmar i ramen.när du "förvarar" fiskarna så ha nått litet filter+syrepump+doppvärmare på 28 grader i hinken eller vad d nu e.har haft samma problem.ring www.akvarielagret.se och kolla vad dom säger, har du tur kan det räcka med att limma direkt längs skarvarna utan o ta isär allt.
            Mina kar

            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • March 2005
              • 628

              #7
              Tråkigt att höra!
              Men sluta inte med malawi,ge dom en chans till..
              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • St.Anger
                Användare
                • October 2004
                • 76

                #8
                Tyvärr är det inte bara demasoni som dött utan även Protomelas och socolofi. Förstår inte varför jag har haft så mycket sjukdomar i det akvariumet.

                Nu känner jag mig inte riktigt lika säker på om jag ska sluta helt med malawi. Dom är ju ändå väldigt häftiga fiskar. Inte ens ett riktigt snyggt växtakvarium kan egentligen matcha det. Har lust att köpa ett nytt aluakvarium och sedan komplettera dom överlevande. Tror inte det är någon idé att laga det gamla. Jag tyckte det var asjobbigt med växtakvariumet som ändå är fyrkantigt. Orkar inte ens tänka på hur man gör med det här.
                Kanske går att sälja det billigt till nån som har lust att fixa det.
                Men om jag ska fortsätta så måste jag verkligen gå till botten med problemet och ta reda på vad som orsakar att bukvattensoten slår till hela tiden. Kan ni hjälpa mig med det?
                Jag byter vatten en gång i veckan. Mängden vatten varierar lite, den senaste tiden har jag bytt 60-70% för att försöka få ut alla skit som gör fiskarna sjuka.
                Temperaturen ligger på 28 grader. Filtreringen består av ett ytterfilter, ett innanfilter samt ett pumphuvud för extra cirkulation. Inredninge består av finkornig rådasand och vita kalkstenar plockade på gotland. Samma som finns att köpa i en del akvarieaffärer, har för mig att dom kallas ölandssten.
                Jag matade dom tidigare 1 gång per dag med räkmix, men läste sedan att räkmix egentligen inte är så bra. Därför blandar jag nu med räk mix någon gång i veckan och Aquatic Nature pellets samtliga dagar.
                Någon som ser några fel? Annars skulle jag uppskatta om ni skrev exakt hyur ni sköter era malawiburkar. Om jag gör exakt likadant borde jag väll ändå kunna undvika sjukdomar.

                Jag vet inte alls varför fogen släppte. Akvariumet stod spikrakt och silikonet såg rätt fräscht ut. Det finns inga aluminiumskarvar, antar att det är det som är helglas? Men jag vet inte hur gammalt det är. Köpte det ju begagnat så det kan nog vara rätt gammalt.

                Tror ändå inte att jag vill ge upp malawiciklider. Dom är ju riktigt roliga trots allt.

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  Låter som att du skulle behöva ha lite stadigare rutiner på vattenbyte mm. Köp dig ett beggat 375 liters och skippa demasonin så kommer säkert allt gå på räls sedan. Soten kom säkert från demasonin som i sin tur långsamt smittade av sig på de andra fiskarna.

                  Gör lite grundläggande punkter här

                  * Byt max 50% varje vecka, samma mängd (!!) varje gång
                  * Skippa Demasoni till en början! I övrigt är det fritt fram.
                  * Mata mindre med pellets, de blir lätt förstoppade. Kan mkt väl vara det som varit ditt problem och inte soten.
                  * Mata minst 3-4ggr i veckan med egengjord räkmix med typ 40/60 räkor/ärtor fördelning + gelatin. Det gör underverk med egen räkmix, trots att köpt foder innehåller så många tillsatser! (egna erfarenheter) Resterande gånger en liten mängd pellets eller varför inte ett riktigt bra flingfoder?
                  * Håll karet rent o fräsht från skit. Ser roligare ut och fiskarna blir gladare.
                  * Tänd och släck samma tid. Om du inte redan har en timer så skaffa en!
                  * Håll dig runt 26 grader. Varmare vatten är syrefattigare, och olika förrutnelseprocesser i karet sker långsammare vid låg temp.
                  * Ha stadigt pH. Perfekt att du har kalksten!

                  Filtreringen har jag inget att säga till om. Bättre än jag haft i något kar!

                  I det stora hela handlar det bara om att hålla stadiga rutiner och inte göra några förhastade saker! Att ha ett problemfritt malawikar ska inte vara några problem... Keep it simple så ska du se att allt löser sig...

                  Kommentar

                  • St.Anger
                    Användare
                    • October 2004
                    • 76

                    #10
                    Tack så jättemycket för svaret! Riktigt uppskattat!
                    Ska göra som du säger. Ska köpa ett aluram akvarium med aluminium ställning, brukar ju inte vara alltför dyrt. Ska även göra ett försök att laga det gammla. Lyckas vi så har jag plötlsigt lyckats smussla in ett till akvarium! Visserligen uppskattar morsan och farsan akvariumen, men dom har någon konstig uppfattning om att tre stycken skulle räcka. Skumt...
                    Ska göra exakt som du beskriver. Jag borde ju inte misslyckas då.
                    Har ni några tips på bra pellets och flingfoder?

                    Ska skippa demasonin. Lite tråkigt. Dom är ju verkligen skitsnygga! Men dom har varit rätt jobbiga också. Verkar bara vara dom dominerande hanarna som verkligen färgar ut. Resterande är tråkigt gråaktiga. Och som du säger blackened så var det just demasonin som blev sjuk först och långt senare dom andra.

                    Men nu ska jag ut och jaga akvarium och potentiella ersättare för demasonin. Tack så jättemycket för alla svar! Verkligen uppskattat.

                    //MVH Christian

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • August 2004
                      • 583

                      #11
                      Problemet med hannar som inte färgar ut kommer du säker få på andra arter också. Det är väl alltid den dominerande hannen som färgar ut mest. Har du tur kanske två delar upp karet men det är nog mest sannorlikt att du får en som tar över (för resp. art).
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #12
                        St. Anger; är det VF Demasoni???
                        Att du byter vatten som du gör - tror i.o.f.s jag inte har med saken att göra, men rutiner gör det hela lättare som blackende skriver.
                        Har fått massor av olika förslag på hur mycket och med vad man ska mata fisken, och det varierar nästa lika mycket som det finns akvarister *asg*!!

                        Fiskar i det vilda LETAR föda hela tiden under sin vakna tid, och det vi gör när vi öppnar kranen s.a.s är oftast att vi övergöder fisken!

                        Köpte du karet begagnat???? Det är inte så att det är någon som "lagat" karet med annat silicon än brukligt????

                        Hoppas bara att du fortsätter med Malawis...dom rockar fett, och fråga på om det är något du undrar...finns massor av duktigt folk här som kan hjälpa dig, och massor av tips i gammla trådar om du bara söker!

                        Med vänlig hälsning

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • St.Anger
                          Användare
                          • October 2004
                          • 76

                          #13
                          Jag kommer inte sluta med malawi. Var bara så trött och allt kändes så jobbigt när det började läcka.
                          Håller på och kikar på ett 500liters kar med aluminium ställning. Har inte riktigt fått med mig morsan och farsan, men det är ju mina pengar så dom kan inte hindra mig. Problemet är väll bara var jag ska ställa det.
                          Iallafall hade jag tänkt flytta över alla fiskar till den nya burken medans jag försöker reparera det gammla. På så sätt så slipper jag ju stressa och kan göra det ordentligt istället. Och lyckas jag laga det så har jag ju plötsligt två akvarium att fylla!

                          Akvariumet är inte lagat. Inte vad jag kan se. Och allt silikon ser fräscht ut. När jag tänker efter så sa faktiskt farsan för ett tag sen att det såg ut som det fanns luft mellan glasskivan och silikonet där det gick sönder. Vet faktist inte hur länge det varit så. Tror ni det finns risk att något liknande även händer i dom andra hörnen?

                          Demasonin var förresten inte VF. Köpte dom samtidigt som akvariumet.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Risken är nog att det kan ske i andra hörn också om det beror på att man t ex inte rengjort kontaktytorna ordentligt för silikonet att fästa. Du får nog gå igenom hörnen noggrannt och se efter om det finns minsta lilla stymmelse av tecken på liknande "luft" i silikonet.

                            Kommentar

                            • Mangan
                              Användare
                              • November 2003
                              • 86

                              #15
                              Varför inte lämna akvariet på omlimmning, kolla med en akvarieaffär inärhet dom brukar veta någon som e duktig på det, kostar visserligen en slant men det blir riktigt gjort och du slipper vara nervös för nya läckage.

                              Angående dina demansoni så bör du mata dessa med räkmix då de precis som tropheus har långt tarmsystem och behöver mat som inehåller mycket fibrer.


                              Mvh
                              Mangan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...