doppvärmare!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M4ng3

    doppvärmare!!

    fick med en doppvärmare när jag köpte mitt juwel akvarie.
    Grejen är den att det inte går att ställa in temperaturen på den.
    Det finns som på alla doppvärmare en skruv längst uppe på där man
    kan ställa in temperaturen. Men det är inga siffror där som på dom vanliga doppvärmarna, det står bara max och minimum där. Är det meningen att man ska testa sig fram till rätt temperatur det verkar
    ju helvrickat eller?
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

    #2
    Tyvärr är det nog så. Jag har testat många olika o dom med temperatur stämmer inte heller Ställer du in den på 24 så kan du mycket väl få 27 eller 22.
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      japp, en vanlig termometer är ett måste... vare det är en celciusskala eller inte. Har säkert 4-5 dopvärmare med skala och dom visar inte exakt lika.
      Anders L

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

        #4
        Och en annan fråga bör man ju ställa sig och det är om doppvärmare är nödvändiga överhuvudtaget.
        Hemma hos mig är det aldrig kallare än 22 grader.
        Jag har inga doppvärmare alls i mina kar..

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • ovsor
          Användare
          • January 2005
          • 55

          #5
          Juwels doppvärmare brukar vara inställda redan på 25-27 gr. Sen har jag en Jäger doppvärmare som har en kalibreringsring man får ställa in själv om den inte går rätt. Efter kalibrering går dom hyffsat rätt. Sen håller jag med mrgreed, jag använder ingen doppvärmare i ngt av karen heller. Har probs på sommaren i karen. 28-30 gr e lite för varmt.
          Ove

          Kommentar

          • M4ng3

            #6
            tack för alla svaren det blir nog springa till djuraffären och köpa en vanlig värmare har ingen lust att koka fiskarna

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

              #7
              Håller man högre temp som standard, så blir det ju inte någon stor shock för fiskarna med lite extra värme på sommaren. 22 kan väl funka, men för de flesta fiskar är det ju ändå klart under vad de oftast har i naturen. Jag vill ge mina fiskar en skön temp .

              Vi människor skulle ju klara att bo i ett hus med 16 grader, men det skulle inte vara gött, hellre 20. Fiskarna klarar också lägre än rekomenderat, men är det bäst/gött för dem?[?]

              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

                #8
                Frågan är om det verkligen är så mycket varmare än 22grader i exempelvis malawisjön. Det är ju förhållandevis få fiskar som lever precis i ytvattnet, och visst borde det väl vara ett par grader kallare om man dyker ner ett tjugotal meter? Så är det iallafall på alla platser som jag badat...

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • July 2002
                  • 494

                  #9
                  >Prayerman
                  Tar man t.e.x dem fiskar jag har i ena karet Cichlasoma Facetum så pendlar det nog rätt mycket men det är nog inte mycket varmare än 15 grader på vintern max i naturen.
                  Dem är i.o.f viltfångade men jag köper inte ditt resonemang.Jag tror varmt vatten på 30 och uppåt är sämre för fiskarna än 22 grader en tid på vintern..

                  Mvh
                  Danne

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av M4ng3

                    tack för alla svaren det blir nog springa till djuraffären och köpa en vanlig värmare har ingen lust att koka fiskarna
                    Varför det? Än en gång skaffa en termometer, det behöver du hur som helst. vare sig du har doppvärmare eller inte.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

                      >Prayerman
                      Tar man t.e.x dem fiskar jag har i ena karet Cichlasoma Facetum så pendlar det nog rätt mycket men det är nog inte mycket varmare än 15 grader på vintern max i naturen.
                      Dem är i.o.f viltfångade men jag köper inte ditt resonemang.Jag tror varmt vatten på 30 och uppåt är sämre för fiskarna än 22 grader en tid på vintern..

                      Mvh
                      Danne
                      Jag har nog aldrig tänkt att ha 30 grader eller mer, vore rätt korkat! Däremot har jag 25-26 grader och blir det 28-30 någon dag på sommaren så är inte hoppet så stort. Sen spelar det säkert ingen roll eftersom tempen höjd så sakta att fiskarna klarar nog av det. Men när rekomendationerna ligger på 26-28 grader så vill inte jag ha 22. Men det är ju jag det.

                      Sen har jag bott i Afrika och vet att tempen skiljer sig rätt mycket mellan olika årstider. Men Malawi och Tanganyika ligger hyfsat nära ekvatorna och tempen där är rätt stabil året runt. Garanterat omkring 40 grader stora delar av året! Så varmt blir det nog inte i vattnet (vilket är tur för fisken).

                      Hur kallt det är ner i vattnet vet jag inte (vore kul att veta). Däremot skiljer det sig nog inte så mycket som det gör i haven eller i svenska sjöar eftersom det ändå är konstant mycket varmare.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 1913

                        #12
                        citat:citat:
                        --------------------------------------------------------------------------------
                        Ursprungligen skickat av M4ng3

                        tack för alla svaren det blir nog springa till djuraffären och köpa en vanlig värmare har ingen lust att koka fiskarna


                        --------------------------------------------------------------------------------


                        Varför det? Än en gång skaffa en termometer, det behöver du hur som helst. vare sig du har doppvärmare eller inte.

                        Japp håller med, det spelar ingen roll om det är en tempskala på den eller inte, för ingen doppvärmare (av dom billiga utan nått tillägg)
                        klarar av att känna av tempen själv, så du får ställa in själv med termometer i vilket fall som helst..

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • July 2002
                          • 494

                          #13
                          Mja!
                          22 på vintern
                          25 på våren
                          26-30 på sommaren
                          24-25 på hösten.
                          Det brukar mina akvarium ungefär ligga på känns nog rätt realistiskt med hur dem har det i naturen.
                          Jag har för mig att Felipe pratade om temperaturer ända ner till 10 grader där mina Facetum härstammar ifrån(uruguay)på vintern.

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Motorerna i pumparna värmer tydligen vattnet ganska mycket, därför behövs ofta inte doppvärmare om man har rejäl cirkulation. Därför är vattnet i mitt 450 runt 26-27 grader utan doppvärmare.

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av cougar

                              Motorerna i pumparna värmer tydligen vattnet ganska mycket, därför behövs ofta inte doppvärmare om man har rejäl cirkulation. Därför är vattnet i mitt 450 runt 26-27 grader utan doppvärmare.
                              Jo det har jag märkt, speciellt när jag hade en rätt stark pump i ett mindre kar. Men det gäller ju bara för de som har innefileter, vilket jag har. Kanske skulle ta och testa och se var tempen stannar.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...