Teleocichla lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukas
    Användare
    • August 2002
    • 17

    Teleocichla lek?

    Hej!
    Som sagt var har jag två utav mina Teleocichla prionogenus kvar.
    Nu är det så att den lite mindre, som jag tror är hona, är tjock och helt knallröd om magen, dansar för hanen och har byggt bo under en flat sten. Äggläggnings röret är ute en bra bit.
    Men hanen verkar inte vara så interiserad. Han jagar mest honan, men visar inga tecken på att vlja leka. Han har inte lekröret yte någe vidare långt.
    Tipps på hur jag kan stimulera hanen lite??
    Höja temperaturen, byta vatten?
    Har pH 6.5, gH 4, kH 3. Temperatur 25 grader.
    Finns det någon som haft dessa i lek förrut?
    Tacksam för svar.
    /Lukas


  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    1. Sänk temp en vecka, byt inte vatten. Byt vatten. Höj temp.
    2. Dela på firrarna. Mata honan rejält ed levande. Mata hanen sparsamt. Släpp ihop dem.
    3. Köp något lättlekt. Sköt allt exemplariskt. Chansen finns att de triggar lek.
    4. Sänk snurret på vattnet i en vecka (placera något framför så att rörelseenergin minska men inte filterkapaciteten)
    5. Öka snurret på vattnet
    6. Låt hanen bråka med sin spegelbild.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Lukas
      Användare
      • August 2002
      • 17

      #3
      Hej!
      Tack för tippsen.
      Ved menar du med att "Köp något lättlekt"?
      /Lukas

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Tja, palettciklid, bågfensciklid, kurvciklid... Om hanen får bråka med något så blir han ofta mer intresserad. Om andra fiskar leker så brukar det ofta trigga till lek. SFs enda altumscalarelek triggades nog av att discusar lekte i samma akvarium. S slängde ut discusarna så fort altumen lekt.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Lukas
          Användare
          • August 2002
          • 17

          #5
          Hej!
          Nu är honan smal och blek om magen, så lagt rom det måste hon gjort, men jag tror inte rommen finns någonstans, för hon simmar omkring lite här och där.
          Han står visserligen och gömmer sig för det mesta men jag tror det beror på hanens "attacker" mot henne...
          Jag har dem med att Guianacara geayi par, som har lekt en gång ( för ca två vecor sedan) men akvariet är bara på 180 liter, så teleocichlorna såg jag inte skymten av. Men ynglena försvann över en natt, sedan var det frid och fröjd igen...
          Jag skulle kunna byta ut geayi paret mot någon mindre ciklid, så att teleocichlorna kan göra lite motstånd...??
          Kanske det var Geayi leken som gjorde att teleo honan tände till??...
          /Lukas


          Kommentar

          Arbetssätt...