Vilket filmformat ska jag anvanda (DV kamera)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Vilket filmformat ska jag anvanda (DV kamera)?

    Hej

    Snalla, hjalp mig...

    Jag sitter och ladder upp (capture) DV video till min dator. I princip ar det fyra olika kvaliteer jag ar intresserad av.

    1. Visa pa stor filmskarm med sa bra bild som mojligt.
    2. Mojligt att visa pa filmskarm utan att skammas, utan att vara en gigantisk fil.
    2. Visa pa TV med bra bild.
    3. Spara som arkiv. Bildkvalitet inte sa viktigt. Far inte ta sa mycket plats.

    Jag anvander Windows Movie Maker.

    1: antar jag att de ar AVI utan forsamring som galler. Det star att det ska anvandas om jag vill redigera och lagga tillbaka pa DV bandet men jag hoppas att jag kan branna DVD. HAr inte testat an.

    2: har ingen aning.

    3: har ingen aning.

    4: antar att “Best quality for playback on my computer (recommended)” ar det som jag ska valja. Firrarna blir luddiga, men jag ser vad de gor, och om jag kor filmen i vykortsstorlek sa tror man att de tar bra kvalitet. Filformatet heter WMV.

    Det som ocksa finns ar:
    Video for pocket PC (218 Kbps, 143 Kbps, Full screen 218 Kbps)
    High quality video (Large, Small)
    Video for local playback (2.1 Mbps, 1.5 Mbps)
    Video for LAN (1.0 Mbps, 768 Kbps)
    Video for broadband (512 Kbps, 340 Kbps, 150 Kbps)
    Video for ISDN (48 Kbps)
    Video for dial-up access (38 Kbps)
    +nagra av formaten i PAL

    Det pastas att kan ga in och valja “file type”, “bit rate”, “display size” och “frames per second”, men jag kan inte hitta det.

    Vad bor jag gora? Jag funderar pa att “capture” i AVI och sedan komprimera eftersom att allt anda maste ske i realtid, men hur jag gor det vet jag inte. En gang i tiden, nar jag hade ett annat Fire Wire program sa laddade jag ner DivX eller nat sant fran natet vilket verkade ratt smidigt. Tyvarr blev min dator stolen innan jag kom igan med det.

    Nagon som vet nagot om detta och som kan hjalpa mig? Annars far jag “fanga” ett par minuter i varje format och sitta och jamfora kvalitet och filstorlek.

    Tack pa forhand.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

    #2
    ärligt talat så e enligt min mening WMV bland det sämsta skit som uppfunnit enda som kan mäta sig e quicktime o real audio

    Jag tycker att du tankar ner en trial version av divx http://www.divx.com

    om jag minns rätt så heter programmet "doctor divx" o finns på ovanstående adress.

    det klarar av både firewire o komprimera dv till divx i realtid.

    Mvh Martin
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • ixxe
      Användare
      • February 2005
      • 234

      #3
      Divx create bundle heter det nog nuförtiden
      http://ixxe.se

      Kommentar

      • Kalle-El
        Användare
        • August 2005
        • 255

        #4
        personligen skulle nog jag använda pinnacle pro eller pinnacle moviemaker eller något liknande program som är lätta att köra och som ger en fullt med olika valmöjligheter. Om jag klarar av att köra dem gör alla människor det så mycket kan jag säga!

        Egentligen lika bra att bara gör en kopia i bästa kvalité och sedan bränna ut det på dvdskivor och spara. Jag menar du kan köpa kanonskivor för småsummor om du beställer dem från t ex Tyskland. Beställde t ex själv 500 TDK 8x ( som bränner i 16 ) för 1500 inklusive frakt.

        Skulle aldrig använda WMM, men det är ju bara jag.

        Oj nu är mitt bröd redo att plockas ut ur ungnen!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Hej

          Tack for svaren

          Att branna 100-tals DVD kanns inte riktigt som en losning. JAg vill bara branna DVD av det som ar snyggt, och arkivera resten i komprimerat format. Eftersom att jag ska gora detta i jobbet sa finns det tva hakar:

          1. Jag bor ha licens for programmet jag anvander och ska anvanda det i nagra ar
          2. Det finns ingen budget for att kopa program eftersom att jag redan har program sa om det ska kopas program sa far jag betala sjalv vilket jag inte ar hur sugen pa som helst

          Men nu undrar jag egentligen inte vad jag ska anvanda for Fire Wire program. Jag undrar vilka format/vad jag ska tanka pa, for att astakomma de fyra grejerna, vilket for tillfallet ar det enda jag vill astakomma (nar man producerar ett fullt band om dagen brinner det i knutarna eftersom att de maste laddas i realtid).

          Om jag laddar ner DivX kan nagon da hjalpa mig med att fixa mina 4 onskade format?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • ixxe
            Användare
            • February 2005
            • 234

            #6
            Med divx creator kan du välja flera olika "kvalite" utan o behöva välja bitrate o annat krångel. "Home theater" är tex en kvalite som tex duger aldeles utmärkt till tv:n. Det e jätteenkelt.
            man markerar bara start o stop på bandet (vilken del du vill "spela in")
            o vilken kvalle, o trycker på start. Sen så sköter programmet dv kameran dvs spolar tillbaka till markeringen o börjar konvertera.

            Martin
            http://ixxe.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              OK, later som om DivX ar det jag ska satsa pa. Jag antar att det fortfarande kan konvertera dvs att jag glatt kan fylla harddisken med AVI filer mha WMM och sedan konvertera (varfor jag nu skulle gora sa, men anda). Jag aterkommer i fragan nar jag laddat ner programmet.

              Ps. jag glomde natsladden pa jobbet sa jag kor pa batteri och har inte kunnat ladda ner alla filmer i helgen som jag tankt mig.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Hej

                DivX kostar ju en massa pengar. Nu upptackte jag att jag har tillgang till Nero. Nagra tips? Om jag "fangar" nagot som AVI sa blir ju filen 20 GB. Detta gar ju knappast branna pa en DVD. Hurihelsike overfor jag ett band till en DVD?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Chricho

                  #9
                  Hej Ola!

                  Sitter och försöker göra samma sak som du, tror jag! Alltså problemet när man överför från filmkameran till datorn är ju att filerna blir så gigantiskt stora, 4 minuter per Gb eller någonting åt det hållet. De alternativen som finns i Moviemaker är ju att redigera filmen för att korta ner den genom att klippa bort onödigt material. Kan man då korta ned den till ca en kvart så går det ju att bränna på en DVD-skiva och såklart i oförändrad kvalite (.avi-PAL).

                  Vill man ha in en lite längre film på skivan så måste man således komprimera. Alternativet med att göra om till .wmw filer finns men innebär att filmen får betydligt sämre kvalite, alltså inte särdeles bra om du vill visa den på TV:n. Men funkar kanske på datorn, observera att komprimeringen är förstörande, det går inte att gå tillbaka till originalkvalite. Allstå inget bra sätt att lagra filmmaterial på.

                  Vill föreslå en enkel lösning, tanka över till datorn, redigera, skicka tillbaka till dvbandet och använd videokameran när du spelar upp på TV:n. Man får ju plats med 60 minuter film på ett standardband i short play. Detta kräver ju dock att man har dv ingång på kameran, och att du har en utgång till Tv:n. I det här fallet används Dv-bandet som lagringsmedia.

                  Jag har själv inte dv in på min kamera, så hur göra? Som några föreslår så kan man använda någon komprimeringsalgoritm som ger ett hyfsat resultat. Det går faktiskt att få en DVD-film att krympa till 700 Mb och samtidigt hålla en god kvalite.

                  Då kan man använda DivX, eller XviD som är gratis. Men detta är en hel vetenskap och inte helt enkelt. Kolla gärna in http://www.doom9.org/, där finns nog all info och länkar till de program som behövs.

                  Det är nog bästa tipset jag har, om de enkla lösningarna inte fungerar. Hoppas att det är till någon hjälp!

                  Hälsningar / Christoffer

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    DV band ar svindyra sa att lagra pa dem ar inget alternativ. Jag ska dessutom inte redigera mina filmer.

                    Jag har upptackt att det finns format som man far 1 och en halv timme pa 1.5 gig (WMM) vilket ar OK. Det gar ju omvandla till ett vettigare format.

                    Om man har en DVD spelare med inspelningsfunktion sa far man in ett band (LP, 90 min) pa en DVD utan nagon egentlig forsamring av kvaliten. Problemet ar att man maste kopa plug ins. Till Nero kostar dessa 40 dollar eller sa. Har inte kollat upp DivX. Allt som har med DivX ar inte gratis.

                    Tack for visat intresse hursomhelst.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Kalle-El
                      Användare
                      • August 2005
                      • 255

                      #11
                      Är det inte värt 320 spänn för att kunna göra något på ett bra och smidigt sätt?

                      Du får väl helt enkelt låta bli att köpa några firrar en månad eller så?

                      Personligen håller jag mig undan från Nero då jag tycker det tar för mycket CPU i anspråk samt att Nero tenderar att förstöra lite för många bränningar för mig.

                      Plug ins och dylikt brukar ju inte heller vara så svåra att "få tag på" *host* om man väldigt gärna vill det.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hej

                        Forst maste jag ju saga att Chrichos rad ar bra nar det galler ett begransat antal filmer eller om man ska satta ihop nagot till ett akvarieforeningsmote.

                        Jag ska gora det har i jobbet, men det ar inte "nodvandigt" darfor ar det lite svart att skaka loss pengar. Jag maste alltsa hitta ett satt att forklara att det ar "nodvandigt". I Sverige har vi en myt om att det finns svensk byrokrati. Innan jag flyttade till England sa visste jag inte vad byrokrati var! Ett exempel: ALL elektrisk utrustning maste testas av nagon som har gatt en elsakerhetskurs. Sedan maste de laggas till pa inventarielistan. Detta galler aven minraknare, forlangsningssladdar och ficklampor!

                        Ett problem med att kopa programmet sjalv ar att det alltid "svider" nar man tycker att jobbet ska betala (jag kan nog fa dem att betala plug ins som "saknas" i ett program de levererat). Dataenheten "sanktionerar" Nero vilket gor att de inte kommer att gnalla om jag far problem, och jag kan ju alltid ljuga och pasta att jobbet betalat men betala sjalv.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • ncmohr
                          Användare
                          • September 2005
                          • 41

                          #13
                          Jeg har med mit DV-kamera fået et program der hedder Ulead Videostudio. Det kan gemmer film i alle de codecs jeg har på computeren, også i divx selvom jeg kun har installeret den almindelige codec version. Som du sikkert ved så fylder 1 minutsfilm i dv kvalitet ca 350 MB. Den samme kvalitet i divx fylder 25 MB. Og du kan ikke se forskel på dem. Måske skulle du prøve det
                          Jeg bruger selv Wmv-format til mine film fordi de fylder ikke noget så og så vælger jeg en standard der hedder video for LAN. Der ser efter min mening rimeligt ud. Held og lykke med det

                          Med Venlig Hilsen

                          Niels Christian Mohr
                          www.mbuna.dk (Du kan se nogle af filmene her)
                          Med Venlig Hilsen

                          Niels Christian Mohr
                          www.mbuna.dk
                          3x54 liter 1x65 1x70 1x112 1x200 2x250 1x375 1x1080
                          Maller, Malawi det är fisk for meg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...