Ny Sajt den 15 / 9

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

citat:Ursprungligen skickat av deelay

citat:Ursprungligen skickat av malplacerad

Eller så kan man ju läsa där det står "skapat"? så ser man direkt om tråden är gammal eller ej.
    Det gör man ju ofta... not
    För ansträngande? =D
    ||||

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

citat:Ursprungligen skickat av deelay

Eller så kan man ju läsa där det står "skapat"? så ser man direkt om tråden är gammal eller ej.
      Det gör man ju ofta... not
      För ansträngande? =D
      För onödigt... vissa saker tar man för givet som tex att en tråd som ligger som en av dom senast "använda" är någorlunda färsk... har absolut inte med lathet att göra. Kollar du datumet på en artikel på första sidan på aftonbladet? jag gör inte det, jag räknar med att den är ny.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Varför kan inte "gamla" ämnen fortfarande vara lika aktuella fast den först startades betydligt tidigare? Om någon svarar på ämnet verkar det ju vara ganska aktuellt...

Vet man också om att det kan vara relativt länge sedan vissa ämnen startades så får man en vana att alltid kolla in hur aktuellt det är. Jag brukar ibland gå tillbaka till ämnen som "dött ut" bara för att göra en uppdatering på hur det gick eller liknande.

Det enda som blir inaktuellt för mig är råd som är helt sneda enligt nyare rön...där är jag mer tveksam till att de ska vara kvar alls. Nu har jag inga exempel direkt som jag kommer ihåg, men vet att det finns en del ämnen som jag kan uppleva som tveksamma. En sak som man då kan göra är att motsätta sig teorin/rådet och på det sättet få det hela aktuellt igen och kanske göra ämnet informellt med dagens kunskap.

Jag har dock inget emot en s k "Bäst före"-markering då det är enklare överskådligt...

Kommentar

• malplacerad
          Användare
          • May 2005
          • 877

Anledningen til att jag inte kollar datumet på aftonbladet är ju att det är en dagstidning som ska tillhandahålla det senaste från världens alla hörn.

Ett forum därmot är ju en plats för diskusioner t ex, men också något av ett bibliotek med tillgång till arkiverade kunskaper, åsikter och intressanta fakta från dåtid och nutid.

||||

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Hur kul är det att sitta o knåpa ihop ett svar till något som hör hemma i arkivet... användaren är inte en aktiv längre så han bryr sig föga om mitt svar... Det va inte frågan om att dom skulle bort men på första sidan under aktuella ämnen räknar man med att det är aktuella ämnen vilket det med andra ord inte alltid är. Vill man ha djupare info så får man väl gräva i arkivet men vill man ha se det senaste som folk undrar om så kollar man ju på första sidan... det va så jag menade. Att akvarielagret ska bygga om är inte så hett så att sitta o läsa om det o tro att "ofan ska dom det" för att senare upptäcka att det skulle dom inte visst är slöseri me tid =)

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Varför kan inte "gamla" ämnen fortfarande vara lika aktuella fast den först startades betydligt tidigare?
            Därför att dom redan har byggt om (akvarielagret) för 2 år sedan, inte så aktuellt, tycker inte jag iaf.

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Malplacerad=Är det sant eller,sluta jiddra..Du är ny här...Om man inte är det , så räknar nog de flesta ,här , på forumet att tråden är "färsk" Det innebär att man ,kanske, inte sneglar på ursprungsdatumet, för man tänker att det är dagens. Jag föreslog två alternativ: 1/ Att tråden blir oredigerbar efter en tid. 2/ Att texten , som har hämtats ur arkivet, är färgad, så att man snabbt fattar att det gammalt stuff. Malplaserad: Är jag hård? =Jag är rättvis! Det denna disskusion handlar om kommer du förstå med tiden...
              -Mr.Fish-

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Det där var väl ändå ett exempel som kanske inte syns så ofta. Nu vet jag inte den specifika tråden men om den nu ligger på "Aktiva ämnen" så är det ju den som skrivit sist som är det mest aktuella...att den sedan startades 1965 har föga betydelse för mig faktiskt. Men visst kan jag förstå din känsla...

Läser du aldrig gamla CB? Eller andra tidskrifter som kanske inte är purfärska?

Forumet är ju inte heller en "nyhetstablå" utan mer ett diskussionsforum där man byter erfarenheter och kunskap rörande hobbyn. Det är ju inga artiklar här som kan bli "out of date"...

Mr Fish: Vad är det där för snack??[:0]

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Jag tycker att om man går igång på en gammal tråd så är det som så gott som alltid för en själv eller annan. Mitt förslag är det till några det motsatta: att fortsättning på avsomnad tråd snarare är gott än misstänksamt. Dra liv i allt som är oklart men sluta tjata,. Lätt att säga...

Kommentar

• Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

Skål!

Kommentar

• ZakatH
                      Användare
                      • April 2004
                      • 313

En fråga ang. forumet, kommer t.ex Afrika varea uppdelad i flera olika forum, som tanganyika, malawi, väst osv? Tycker det vore bra att dela upp det hela..
                      Just nu används t.ex den här tråden (http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10130) mest som ett eget forum för västafrikanska ciklider.

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Seriöst stefan så förstår jag inte hur du kan vara motståndare till att väldigt gammla ämnen som tas upp skulle kunna ha en symbol eller annat innan rubriken som talar om att tråden är lastgammal och därmed förmodligen ganska ointressant för användare som kanske läst här på sidan några år. Du säger att den som skrivit sist gör tråden aktuell, hur ofta har inte ämnet spårat ur så man läser rubriken och går till sista sidan o kollar... finns inget där som har med rubriken alls att göra vilket skapar ännu mer irr speciellt när det är 2år mellan frågan och svaret... nu ger jag mig. *tråden är låst* =)=)(leker hobby moderator)

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Läs hela inläggen från mig, deelay...seriöst.

citat:Jag har dock inget emot en s k "Bäst före"-markering då det är enklare överskådligt...

Kommentar

• Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

Jo, men är det så att många (inkl) jag gick in i fällan."tråden": Det kunde ha skapat oreda -igen- på forumet=full fart på delete-knappen för moderatorerna.Varför inte märka trådar(RUBRIKEN) med färg åt mintone, så att man snabbt fatt ar att en "dödgrävare" är i farten??
                            Mr...

Kommentar

• Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Jag har dock inget emot en s k "Bäst före"-markering då det är enklare överskådligt
                              Inte jag heller.

Kommentar

• Kalle-Maja
                                Användare
                                • December 2004
                                • 1324

Patrik, dudå, hur kom du in i det här?

Kommentar

Arbetssätt...