Växtfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piotr_schold

    Växtfilter

    I något sammanhang har jag hört talas om det som kallas växtfilter. Om jag nu minns rätt så lyder principen: akvarievattnet leds över till ett långt och lågt kar med enbart växter som dessutom sticker upp ovanför vattenytan och har tillgång till mycket ljus; i alla fall, optimerade växtförhållande. Dessutom skulle detta karet innehålla ett bottenlager av sten, vilket alger skulle frodas på.

    Jag skulle gärna vilja höra mig för med er om någon provat eller över huvud taget hört talas om detta och på så sätt kan hjälpa mig och andra med lite info om dessa.

    Skulle detta således inte vara något, framförallt för Malawiakvarier, för att upprätthålla en god balans mellan fiskar och växter?

    Med vänlig hälsning
    Piotr


  • thorgil
    Användare
    • June 2002
    • 64

    #2
    växterna i den typ av system som du beskriver har förmodligen uppgiften att agera kvävefälla.

    Man utnyttjar samma sak fast i *STÖRRE* variant när ytvatten från jordbruk/odling leds ut i en sankmark med salix(pil)

    En sekundär effekt kan även vara syresättning av vattnet.

    Jag såg något program/ellernåt där avloppsvatten leddes in i ändan av en rad växtakvarier och rent vatten kom ut i den andra.....
    Kineserna har använt liknande system i tusentals år...
    Där ingår bl.a. karpar som en del i reningsprocessen.
    NASA har hållit på att forskat en hel del om det här. (vattenrening/odling av grönsaker till astronauter)

    --------------------------------------

    För att få bra upptag av näringsämnen måste man ha en växt som växer snabbt.
    Alger är ett alternativ
    Olika typer av gräs eller halvgräs skulle funka hyfsat..
    kanske ris (vill ju ha det blött vid tillväxt)

    idé (som även filtrerar):


    Belysning
    /|

    |.IN.|.././.RIS././..|.UT.|
    |....|././././././...|....|
    |....|****SAND*******|....|
    |....|***************|....|
    |~~~~|~~Vattennivå~*~|~~~~|
    |~~~~|~*~*~*~*~*~*~*~|~~~~|
    |-------------------------|



    tObiAz
    tObiAz

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Systemet med växtfilter borde funka utmärkt. Jag ser ingen anlewdning att ha några konstiga växter i. Många vanliga krukväxter växer utmärkt i hydrokultur. Tänk dock på att ruttnande växtdelar som hamnar i "växtfiltret" avger humusämnen i vattnet vilket kanske inte är så önskvärt i ett malawi kar.

      Mvh

      olof

      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Leo
        Användare
        • November 2002
        • 85

        #4
        Hejsan!

        Här i Finland är växtfiltret ett populärt filter som används av kunniga akvarister som har hand om fiskar som inte gillar strömt vatten. Som växter används vad som helst som gillar att stå blött, dvs. sumpväxter. Lådan byggs ofta av en vanlig balkongslåda och växterna planteras i material av typ Efisubstrat/Siporex (stor yta för biologisk filtrering). Nödvändigtvis behöver man inte ens ha växter i lådan om man endast strävar efter den låga strömningen och goda syresättningen. En del kombinerar lådor med och utan växter, dvs. lägger dem ovanpå varann med växter överst.

        Personligen har jag inte försökt mig på, men jag har sett kar som klarar sig enbart på ett ordentligt växtfilter.

        -Alix-

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #5
          Här kommer lite följdfrågor ang. växtfilter.

          Fungerar inte filtert som att ta upp näringsämnen. Är inte humusämne en typ av näringsämne? Kan man inte använda marmorkross/faxegrus e.dyl. för att hålla hårdheten i denna typ av filter.

          M.v.h.
          Rickard
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Leo
            Användare
            • November 2002
            • 85

            #6
            Ja en del av iden med att ha växter i är ju att de kan upp en del näringsämnen, men den effekten är rätt minimal. Växterna förlänger inte tiden mellan vattenbyten. Dock kan en del humus från växterna vara bra i svartvattensbiotoper osv. Man kan experimentera med vad man har i lådan beroende på behovet i karet. Jag skulle inte lita på marmor el.dyl. för att uppehålla hårdheten, det är en lika dålig lösning som att slänga korallkross i karet...

            -Alix-

            Kommentar

            • piotr_schold

              #7
              Lars-Erik Forsberg skriver i Ciklidbladet: 8806
              ”I ett aerobt (syre-innehållande) system som ett akvarium är nitrat slutprodukten i kvävecykeln och kan bara avlägsnas genom att det binds i växt- och/eller algbiomassa eller genom vattenbyte.”

              Leo skriver:
              ”Ja en del av iden med att ha växter i är ju att de kan upp en del näringsämnen, men den effekten är rätt minimal. Växterna förlänger inte tiden mellan vattenbyten.”


              Stämmer nu Forsbergs tes, så skulle jag vilja säga: växter tar upp det för fisken skadliga nitratet och med tillräckligt många växter som ett växtfilter skulle kunna erbjuda förlängs tiden mellan vattenbytena.

              Det var att se vattenbyten enbart som ett medel för att sänka nitrathalten – varför bör vi annars byta vatten i våra kar, om vi nu har ett fungerande system för att omvandla ammoniak, via mellanled, till nitrat?

              Med vänlig hälsning
              Piotr


              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Visst kan ett sånt här filter hjälpa till med kvävereduktion. Effekten varierar väl beroende på genomströmning och vilka växter man har/övriga förhållanden för växterna. Under vissa förhållanden bör även nitrifikation vara möjlig (önskvärd...?) Att helt ersätta vattenbyten gör man aldrig med såna här metoder. Vissa substanser kommer ändå att anrikas i akvariet och för eller senare orsaka problem.
                Det verkar väl som ett utmärkt val att lägga kalkkross i filtret om man ska ha hårdvatten fiskar.

                Mvh

                olof

                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Rent hypotetiskt går det visst att helt ersätta vattenbytena, men då måste "filtret" vara riktigt stort. Den typen av prototypanläggningar med cirkulerande vatten i ett slutet system finns att beskåda lite överallt. Inget för hobbyakvaristen, men ändå.

                  Mvh.

                  Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • piotr_schold

                    #10
                    Ola

                    Omfattar de prototyper du nämner även denitrifikation genom anaeroba förhållanden, eller bara den typen av levande filter jag nämnt?

                    Jag skulle vara tacksam om du skulle kunna hjälpa mig genom att tala om var jag skulle kunna finna sådana anläggningar, kanske till och med i Sydsverige.

                    Med vänlig hälsning
                    Piotr


                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej Piotr.

                      Det du är ute efter hade jag till mitt dskuskar för några årsedan. Jag bygde ett kar som var lika långt som det undre karet 25cm.högt 20cm.br. med bredavlopp och lekakulor.Växter var en typ av klätterfikus och pasionsblomma .(Det stod på det undre karet).

                      Hälsn. Mats


                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Mitt svar var inte hur seriöst som helst men lika väl som du tar bort kvävet genom vattenbyten eller denitrifikation så kan du ta bort det genom att skörda biomassa i form av djur, växter och/eller alger. Det finns en hel del försöksanläggningar inom kretsloppsfilosofin där det gäller att ta bort näringen i form av biomassa och få rent vatten kvar. KTHs Överjärva är ett exempel. Du får säkert besöka dem om du frågar snällt. Gå på http://www.biotech.kth.se/microbiology/proj4.htm och missa inte bilderna på http://www.biotech.kth.se/microbiolo...arva_index.htm samt att klicka på bilderna för att få dem större.

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • piotr_schold

                          #13
                          Ola

                          Ej heller är jag blodigt alvarlig, och definitivt inte nu då jag sitter i ett frostskadat och snålblåsande Skåne och försöker fördriva tid. Som du säkert redan förstått leker jag med tankar för att försöka bryta konventionella tankegångar angående akvaristik. Men å andra sidan, det än teoretiska idiotprojektet att klä ett en hel långsida av ett rum med gröna, vackra akvarietillbehör och dessutom slippa att byta vattnet i karet är kittlande…

                          Tack för länken.

                          Med vänlig hälsning
                          Piotr


                          Kommentar

                          • Leo
                            Användare
                            • November 2002
                            • 85

                            #14
                            Jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna bygga ett så stort växtfilter att det skulle denitrifiera vattnet helt... Dessutom samlas en mängd andra ämnen i vattnet som nödvändigtvis inga växter upptar. Fast man hade ett kar alldeles fullväxt av akvarieväxter så stiger ju nitrathalten oberoende. Akvarieväxterna använder ju redan sin beskärda del, så en blomlåda med växter därtil lär väl inte hjälpa situationen nåt vidare... Men teoretiskt sett så är det ju en logisk tanke. Så fungerar ju kretsloppet liksom

                            -Alix-

                            Kommentar

                            • piotr_schold

                              #15
                              Leo

                              Vilka är de andra ämnena du syftar på?

                              Med vänlig hälsing
                              Piotr

                              Kommentar

                              Arbetssätt...