Antal arter kontra trivsel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

Antal arter kontra trivsel

När man läser runt i trådarna här verkar de flesta (eller i alla fall de som är flitigaste skribenter) vara överrens om att det bästa är att ha få arter och många individer av samma art.
    Argumentet är vad jag kan se främst den estetiska aspekten men även att det framhäver den egna artens särart och beteende.
    Det ställer ju onekligen till det för en sån som mig som hittar nya intressanta arter hela tiden och helst skulle vilja ha hela malawisjön i karet

Jag håller för närvarande i min malawi 375:a:

Golden 5+4
    Röd rubin 1+1
    Placidochromis sp."phenochilus tanzania" 1+5
    Sciaenochromis fryeri 1+1
    En något ovanlig mix kanske, men den funkar faktiskt otroligt bra.
    Inga aggressioner eller problem alls och lekande fiskar hela tiden.

Till detta planerar jag att snart introducera 12 st demasoni.
    Det gör då 31 fiskar totalt inom 5 arter.
    Jag är dock lite sugen på att lägga till ytterligare en art, kanske
    1+2 av någon annan mbuna.

Om vi struntar i det rent estetiska, jag tycker personligen inte "fisksoppa" är så estetiskt avtändande om det inte är extremt mycket, typ 1 fisk av varje art och färg.
    I mitt fall blir det ändå bara gult och blått med rubinen som undantag. Skulle detta kunna funka rent "trivselmässigt" för fiskarna?
    Det kan tilläggas att jag är en pedant vad det gäller vattenvård och skötsel.

Hur är det egentligen, handen på hjärtat?
    Hur många lever som de lär? Har ni kar som gränsar till "fisksoppa" eller har ni renodlade kar med bara 2-3 arter?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • PsyM
    Användare
    • March 2004
    • 460

7st Metriaclima Estherae "Minos Reef" (3+4)
    6st Metriaclima Zebra "Masinje" (2+4)
    6st Cyphotilapia Frontosa "Blue Mpimbwe"
    6st Cyrtocara Moorii (2+4)
    5st Copadichromis Borleyi "Kadango" VF (1+4)
    4st Labidochromis caeruleus, Kakusa (2+2)
    4st Protomelas taeniolatus "Boadzulu" VF (2+2)

alltså 7 arter i mitt 900! Jag kallar iaf det fisksoppa.. Från början var det meningen att det skulle gå 3-4 arter i det, men så sätter köpjävlen i gång i huvudet på en!

I mitt 260 däremot så går där endast 3 arter och det ska absolut inte bli fler!
    16st Pseudotropheus Demasoni
    8st Pseudotropheus socolofi
    2st Sciaenochromis fryeri 1+1

Personligen så tycker jag få arter och fler individer är snyggast! Men som sagt så är det svårt att låta bli och köpa när man ser nåt man vill ha!
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

Kommentar

• Flipper
      Användare
      • March 2005
      • 143

222 lit:

11 st golden yngel
      1 st tuggande golden hona
      2 st röd zebra honor
      4 st hongi hanar
      1 st pakistansk botia

Hongi hanar bråkar alltid och skyddar sina revir. Dom passar inte alls med golden.
      Jag håller med om fisksoppa - det är bättra med färre arter och flera individer.

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

jag har i mitt 720 tre arter haplisar, i mitt 540 4 arter mbunas, 1 aulonocara och en s.fryeri-hanne. Det är inte fisksoppa än ooch det blir nog inte det iheller. Men jag måte passa mig för att köpa fler fiskar.....
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Kalle-El
          Användare
          • August 2005
          • 255

Själv har man bara fjärilsciklider ( 8 stycken ) just nu samt regnbågsciklider. ( ett par ) Letar dock efter några honor till till regnbågshanen som är lite väl pilsk på den ensamma honan.

Letar också efter en dvärgciklidsort till att introdcera med de andra två. Ännu har jag dock tyvärr inte hittat någon jag fastnat för. Förslag mottages gärna?!

Kommentar

• Havs
            Användare
            • December 2004
            • 607

citat:Ursprungligen skickat av moori

När man läser runt i trådarna här verkar de flesta (eller i alla fall de som är flitigaste skribenter) vara överrens om att det bästa är att ha få arter och många individer av samma art.
            Argumentet är vad jag kan se främst den estetiska aspekten men även att det framhäver den egna artens särart och beteende.
            Jag har själv 4 arter i mina malawikar. Jag vill gärna ha små grupper. När jag hoppat runt lite på andra akvariesajter, så tycker jag mig märka att det finns väl så många som nöjer sig med en hane och kanske 1-2 honor av varje sort, vilket gör att de har ca 8-12 arter.
            Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...