När man läser runt i trådarna här verkar de flesta (eller i alla fall de som är flitigaste skribenter) vara överrens om att det bästa är att ha få arter och många individer av samma art.
Argumentet är vad jag kan se främst den estetiska aspekten men även att det framhäver den egna artens särart och beteende.
Det ställer ju onekligen till det för en sån som mig som hittar nya intressanta arter hela tiden och helst skulle vilja ha hela malawisjön i karet
Jag håller för närvarande i min malawi 375:a:
Golden 5+4
Röd rubin 1+1
Placidochromis sp."phenochilus tanzania" 1+5
Sciaenochromis fryeri 1+1
En något ovanlig mix kanske, men den funkar faktiskt otroligt bra.
Inga aggressioner eller problem alls och lekande fiskar hela tiden.
Till detta planerar jag att snart introducera 12 st demasoni.
Det gör då 31 fiskar totalt inom 5 arter.
Jag är dock lite sugen på att lägga till ytterligare en art, kanske
1+2 av någon annan mbuna.
Om vi struntar i det rent estetiska, jag tycker personligen inte "fisksoppa" är så estetiskt avtändande om det inte är extremt mycket, typ 1 fisk av varje art och färg.
I mitt fall blir det ändå bara gult och blått med rubinen som undantag. Skulle detta kunna funka rent "trivselmässigt" för fiskarna?
Det kan tilläggas att jag är en pedant vad det gäller vattenvård och skötsel.
Hur är det egentligen, handen på hjärtat?
Hur många lever som de lär? Har ni kar som gränsar till "fisksoppa" eller har ni renodlade kar med bara 2-3 arter?
Argumentet är vad jag kan se främst den estetiska aspekten men även att det framhäver den egna artens särart och beteende.
Det ställer ju onekligen till det för en sån som mig som hittar nya intressanta arter hela tiden och helst skulle vilja ha hela malawisjön i karet
Jag håller för närvarande i min malawi 375:a:
Golden 5+4
Röd rubin 1+1
Placidochromis sp."phenochilus tanzania" 1+5
Sciaenochromis fryeri 1+1
En något ovanlig mix kanske, men den funkar faktiskt otroligt bra.
Inga aggressioner eller problem alls och lekande fiskar hela tiden.
Till detta planerar jag att snart introducera 12 st demasoni.
Det gör då 31 fiskar totalt inom 5 arter.
Jag är dock lite sugen på att lägga till ytterligare en art, kanske
1+2 av någon annan mbuna.
Om vi struntar i det rent estetiska, jag tycker personligen inte "fisksoppa" är så estetiskt avtändande om det inte är extremt mycket, typ 1 fisk av varje art och färg.
I mitt fall blir det ändå bara gult och blått med rubinen som undantag. Skulle detta kunna funka rent "trivselmässigt" för fiskarna?
Det kan tilläggas att jag är en pedant vad det gäller vattenvård och skötsel.
Hur är det egentligen, handen på hjärtat?
Hur många lever som de lär? Har ni kar som gränsar till "fisksoppa" eller har ni renodlade kar med bara 2-3 arter?
Kommentar