Nytt tanganyikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

    Nytt tanganyikakar

    Hej!

    Är på gång att införskaffa ett 375-liters (150x50x50) som ska bli ett Tanganyika-kar, något som jag har drömt om i typ ett år nu. Dock har jag en idé att skaffa ett kar som är 60 cm högt och på de sista 10 cm sätta en list runt om, så att det blir som en "inbyggd lysramp" om ni förstår hur jag menar. Täckglaset skulle alltså fortfarande sitta på 50 cm:s höjd (och vattnet skulle bara gå upp till 50 cm) med en vanlig lysrörsramp liggandes på, men som då är täckt av listerna som sitter utanpå glaset, och sen nån sorts lock ovanpå av lämpligt material. Hoppas jag förklarade det där förståeligt.

    Nu infinner sig några frågor.

    1. Om jag bara fyller akvariet med vatten upp till 50 cm, så behövs väl bara 8 mm tjockt glas även om hela akvariet är 60 cm högt? De översta 10 cm används ju liksom inte. Det är klart att man kan ta 10 mm ändå, men jag misstänker att 8 mm är klart billigare.

    2. Vad är lämpligt material att använda som list? Skulle man kunna använda nån sorts trä och sen måla med blank vit lackfärg bara (alltså inte vattenbaserad... ? Och vad kan man använda som lock? Nån sorts hård träskiva som lackas på lämpligt vis för att inte dra åt sig fukt och slå sig vore ju trevligt.

    3. Vad använder man för att limma trä (eller annat material) mot glas? Silikon? Nån sorts superlim?
    Daniel Andréasson
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Oj...det vart annorlunda (och inte fel för den sakens skull)!
    MEN vad är syftet?? Det med rampen menar jag?
    Du kan ju få en ramp byggd precis hur du vill! Vill du ha en heltäckande ramp, i silver, vitt eller svart alu...så fixar tillverkarna fram det! Sen är det väl så att jag skulle aldrig våga chansa med glaset OAVSETT om du inte fyller hela vägen upp...vattnet påverkar ju glaset med ett konstant tryck iallafall, och höjden på glaset är fortfarande 60cm (vet inte om jag tänker fel)!

    Isåfall kan du lika väl, köpa ett 50cm kar, lägga pengarna du spar på en DELUX-ramp som du själv designar, i det material/den färg du vill ha....
    Eller varför inte satsa pengarna du spar på inredningsdetaljer och fisk????

    Mitt råd - gör det enkelt för dig, tänk på att du ska kunna serva karet på ett enkelt sätt....lätt lyfta bort belysningen osv osv...

    MEN - detta är MIN synpunkt....men TÄNK innan du ger dig in på det projektet!!!

    Lycka till!!!


    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Hej!

      Du kan bygga rampen och ändå "bara" ha ett akvarium som är 50 cm högt. Beställer du ett helglasakvarium (billigare än med alu-lister) och sen bygger du en ram efter akvariets mått (150x50), ramen behöver inte vara så hög och ligger mot akvariet ovansida. Du behöver ju inte fästa den, det ska var enkelt att ta bort om man blir tvungen till det.

      På den ramen kan du sen fästa en annan skiva i ett träslag du tycker om.Den skivan kan ju gärna ligga så att den täcker silikonet i akvariumet. För den inre ramen är ju formplywood att föredra då den är fuktbeständig, dock måste du försegla "snittytorna" med ngt t ex en tunn silikonsträng.

      Som "lock" (som bara täcker lysröret och reflektorn) kan du använda formplywood. Sen tycker jag inte att du behöver ha täckglas, blir snyggare ljus utan.

      En idé bara...

      Mvh Erik

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • November 2004
        • 569

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

        Oj...det vart annorlunda (och inte fel för den sakens skull)!
        MEN vad är syftet?? Det med rampen menar jag?
        Syftet var väl att det såg ut att vara ett enkelt sätt att fixa en snygg och praktisk ramp när jag såg en liknande variant hos Globefish. Men priset var helt absurt. Ett 50 cm högt kar tar dom 2.300 för. 60 cm högt kostar 3.100. Och ska dom limma på den där listen och fixa ett lock ovanpå så skulle det gå på ytterligare 2.400 kr (totalt 5.500 kr). 2.400 för lite lister och ett enkelt lock kändes lite väl dyrt, så jag tänkte jag kunde göra det själv för en bråkdel av priset.

        Min tanke var också att jag då kunde ha en vanlig lysramp som ligger direkt på täckglaset och sen bara som ett stort lock som täcker det. Jag är lite osäker på att bygga en egen ramp med inbyggda lysrör eftersom jag inte är jättebra på det där med el. Det vore så praktiskt att kunna ha vanliga lysramper som tål fukt separat och sen en snygg ramp/lock som täcker det hela.

        citatu kan ju få en ramp byggd precis hur du vill! Vill du ha en heltäckande ramp, i silver, vitt eller svart alu...så fixar tillverkarna fram det!
        Du menar att min lokala akvariebutik kan bygga en schysst ramp åt mej? Det känns som att dom tar ut överpriser bara... Några tips på bra ställen att få tag på snygga ramper? (Jag vill gärna ha en sån där rektangulär låda med 90 graders vinkel överallt, ja som en låda helt enkelt.)

        citatsåfall kan du lika väl, köpa ett 50cm kar, lägga pengarna du spar på en DELUX-ramp som du själv designar, i det material/den färg du vill ha....
        Jo, precis. Och det får nog bli så ändå. Mitt enda problem är det där med att bygga in lysrör i rampen. Känner mej väldigt osäker på att ge mej in på ett sånt projekt.

        citat:Eller varför inte satsa pengarna du spar på inredningsdetaljer och fisk????
        Hehe. Jag kommer satsa en del på det ändå (med mina mått mätt iaf). BTN-bakgrund, förstås, och så kanske nån modul också. Allt som allt (utan fiskar) närmar det sig 10.000...

        citat:Mitt råd - gör det enkelt för dig, tänk på att du ska kunna serva karet på ett enkelt sätt....lätt lyfta bort belysningen osv osv...
        Ja, då kanske man ändå ska bygga en egen ramp med inbyggda lysrör ändå. Då kan man bara lyfta av locket (om man kör med gångjärn?) och köra ner händerna rätt i vattnet.

        citat:MEN - detta är MIN synpunkt....men TÄNK innan du ger dig in på det projektet!!! Lycka till!!!
        Haha! Jag tänker så det knakar, men kommer inte fram till nåt vettigt! Och tack för lycka till:et. Det behövs!
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • November 2004
          • 569

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Erik Österlund

          Du kan bygga rampen och ändå "bara" ha ett akvarium som är 50 cm högt. Beställer du ett helglasakvarium (billigare än med alu-lister)
          Jepp. Det är ett helglas jag tänkt. (Inte bara billigare, utan även snyggare. )
          citatch sen bygger du en ram efter akvariets mått (150x50), ramen behöver inte vara så hög och ligger mot akvariet ovansida. Du behöver ju inte fästa den, det ska var enkelt att ta bort om man blir tvungen till det.

          På den ramen kan du sen fästa en annan skiva i ett träslag du tycker om.Den skivan kan ju gärna ligga så att den täcker silikonet i akvariumet.
          Aha. Jag tror jag förstår hur du menar. Man bygger en inre ram i ett fuktbeständigt material som då står ovanpå akvariet, och utanpå det så fäster man en planka/list i ett snyggare material som då liksom går ner en eller ett par cm nedanför glasets kant?

          citat:För den inre ramen är ju formplywood att föredra då den är fuktbeständig, dock måste du försegla "snittytorna" med ngt t ex en tunn silikonsträng.
          Okej. Formplywood är fuktbeständigt. Då ska jag leta efter det materialet.

          citatom "lock" (som bara täcker lysröret och reflektorn) kan du använda formplywood. Sen tycker jag inte att du behöver ha täckglas, blir snyggare ljus utan.
          Okej. Och så skulle man kunna ha en skiva ovanpå formplywood-locket om man inte tycker att plywood är så snyggt.

          En annan idé är ju att måla direkt på plywooden i vitt (eller nån annan trevlig färg). Och isåfall göra ramen lite större än akvariet (några millimeter utanför) och sen fästa lister på insidan av ramen som då kan vila mot akvariet.

          citat:En idé bara...
          En mycket bra idé. Rackarns att det finns så många sätt att lösa det hela på! Fast det är ju ett kärt problem...

          Finns det inga bra gör-det-själv-sidor om hur man bygger en sån här ramp? Jag vet att jag har sett sånt på nätet, men kan inte för mitt liv hitta det igen. Jag hittade en norsk sida, men det är typ allt.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Att bygga med 60 cm glas och mala de oversta 10 cm svart pa insidan (och sedan vitt for reflektionen) och sedan lagga en glasskiva ovanpa (malad svart pa insidan och sedan vitt for reflektionen) skulle ju bli foor snyggt. Skulle passa pa en sushibar men inte hemma ungefar.

            Deathdealer, du tanker "fel" atminstone om det ar tryck det handlar om. Med 50 cm vatten sa racker det med glas for 50 cm vatten (inom rimliga granser). Fast ska du halla pa och fasta grejer i det, borra hal for elprylar osv sa skulle ju jag satsa pa tjockare glas, inte tunnare.

            I slutandan sa kan det nog bli snyggare an det mesta, men jag har svart att tro att det blir en billig losning.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...