Stimfiskar som inte vill gå i stim

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • July 2002
    • 106

Stimfiskar som inte vill gå i stim

Hade förut kesartetror i mitt akvarium tillsammans med ciklider, guramis och malar. Jag tyckte dom var ganska tråkiga så för ett halvårsen sålde jag dem. Dom var bara små och relativt färglösa och ville inte gå i stim.
    Nu har fiskbäsettningen i akvariet ändrats en del och jag börjar åter fundera på några stim fiskar.
    Imed det har jag börjat fundera på varför de inte ville gå i stim. Är det ett helt normalt betende hos stimfiskar?
    Är det bara när de känner sig hotade det går i stim? Är kesartetror inte så stimmiga, jag har läst nånstans att det skulle gå bra att bara ha ett par? Hade jag för få fiskar (ca 5-10)?

• StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

10st är nog ett minimum för att kunna kalla det för stim...5st är definitivt inget stim...snarare en grupp.

Jag hade förut Discus tillsammans med Kardinaltetra och just Kardinalen ville inte gå så mycket i stim först, men efter det att jag satt växter som nästan nådde vattenytan och satt dom lite sick-sack så gick de i stim. Min teori var att de "såg" varandra för mycket och att det inte fanns någon yttre fara. När växterna kom dit så såg de varken "fara" eller varandra, därför gick försvarsmekanismen "stim" igång.

Dett är endast mina iakttagelser och inget som är dokumenterat annat än i mina akvarier och min erfarenhet.

Kejsartetror är lite lugna och ofta ganska skygga...par eller stim vet jag ej något om så det lämnar jag till annan att besvara.

Stefan, Skövde

375L frigobkgr aluram...
    Tropheus sp.black Pemba F2.
    Ancistrus Golden.
    Spathodus Erythrodon VF.
    Lamprologus Ocellatus SO.

2st 100L Yngelkar.

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Min erfarenhet är att tetrorna bara går i stim om de känner sig hotade på något sätt, som Tricella skrev har jag också märkt att det kan ha något att göra med om de ser varandra. Den "bästa" tetran jag haft vad gäller stimfisk är Citrontetran (som jag har med mina discusar) de går ofta i stim, just nu har jag 13 st, men det skall bli fler när plånboken tillåter.

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...