Strömmavbrott, beredskap, försäkring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Detta kan man ju inte annlita eletriker till hos mig dom fatatr inte sådant och det skulle inte bli billigt
    Det tog dom 5 timmar att sätta ihop mitt simpla lilla skåp som jag själv hade kunnat gör på 30min

Kommentar

• Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

Det är nog tur , för mej, att man bor bor långt från Ljungby...Annars hade man väl fått en inställelseorder till din lokal, efter vad jag skrivit

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

eller otur för här hade du kunnat tjäna pengar
        Men det är ju bara 220volt se det kan man ju titta lite på själv eller så finns det något som kallas mail

Kommentar

• Per_S
          NCS Medlem
          • October 2005
          • 131

Med en dåres envishet så har jag beslutat mej för att forsätta med denna hobby. Synen som mötte mig när jag kom hem efter strömavbrottet, med åtskilliga kilon Petrisar och Troffar döda vill jag inte uppleva igen. Därför har jag nu förbättrat säkerheten om ett nytt strömavbrott skulle inträffa och tänkte att det kanske kan vara till nytta för andra här på forumet.

Så här har jag gjort. En telefonuppringare med två larmingångar (Jablotron, Typ TD-101) och ett batteripack har installerats. För att aktivera larmet vid strömavbrott så har ett relä (Clas Ohlson, 36-1983) där spolen drivs av nätspänningen använts. När nätspänningen försvinner slår relät om och ger kontakt till telefonuppringaren. Till den andra larmingången så har en vanlig tvåledarkabel kopplats och andra änden har tejpats på golvet i akvarierummet. Några millimeter av isoleringen på kabeländen har skalats bort och om vatten kommer ut på golvet så aktiveras larmet.

Relät används också för att koppla in ett 12V batteri som kommer att driva en del luft och vatten pumpar. (inte helt färdigt änn)

Hoppas att detta kan bidra till att inga andra råkar ut för samma missöde som jag har gjort.

Från försäkringsbolaget så har jag inte fått något slutgiltigt besked änn, vi får se hur det går.
          Per S

Kommentar

• roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

Jag förstår nojjan med att få strömavbrott och att du vill ha något som driver så fort strömmen försvinner. Men istället för en massa reläer som ska slå till och från så fort något händer måste ju en UPS vara mycket lättare att installera.

Eftersom du får ett samtal så fort strömmen går så kan du väl ha ett bensin/disel agregat som du kan dra igång? Du får ett på 0,8KW (borde ju räcka till pumpar och värme) för under 1000:- på Jula.

Då har du UPSen i en dryg timme som det tar dig att få någon att få igång agregatet.

Jag gillar idén med relät som slår till när kablarna får kontakt med vatten. Har haft samma planer fast nöjde mig med ett brandlarm. Då har jag kyddet 50% av tiden (när jag är hemma från jobbet, natten) och det tyckte jag var bättre än inget. Hade iofs varit grymt att få ett samtal/sms till mobilen så fort läckan är ett faktum.
            Senast redigerad av roccster; 10 October 2005, 08:35.
            MVH

/ Richard
            http://www.ornemark.com

Kommentar

• Per_S
              NCS Medlem
              • October 2005
              • 131

En UPS består väl i princip av en batteriladdare, batteri, spänningsomvandlare (12V till 230V) samt ett relä som slår om ifall nätspänningen försvinner. Borde vara relativt enkelt att sätta ihop själv. Hur blir det då om en jordfelsbrytare har löst ut? Det kommer väl då att fortfarande finnas 230V på utrusningen till akvariet. Om det nu är ett fel på någon av denna utrustning så är man inte så bra skyddad mot en stöt antar jag.
              Per S

Kommentar

• roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

Precis, om jordfelsbrytaren slår till så har du fortfarande krämen kvar i UPSen som levererar till karen.

Det där med stöten är jag inte riktigt med på men en UPS har ju också som uppgift att se till att du får så jämn mängd ström som möjligt vilket innebär att den har skydd för spikar och fall. Det borde väl innebära att om en del i utrustningen felar så ska den inte kunna påverka resten av utrustningen så länge allt går igenom UPSen.

Jag är ingen expert på UPSer, har bara använt dem i jobbet så allt jag säger är bara mina teorier. Detta måste du givetvis verifiera någonstans
                MVH

/ Richard
                http://www.ornemark.com

Kommentar

Arbetssätt...