Strömmavbrott, beredskap, försäkring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PerS

Strömmavbrott, beredskap, försäkring

Vilken typ av beredskap har ni om ett strömmavbrott skulle inträffa? Jag är intresserad av erfarenheter och synpunkter på hur denna problematik kan lösas. Har själv drabbats av kraftbortfall då jordfelsbrytaren utlöste av okänd anledning. Detta resulterade i att en stor del av mina avelsdjur gick förlorade (syrekrävande Petrochromisar och Tropheusar) vilka gick ganska trångt för att dämpa aggresiviteten.

Funderade en stund på att sluta med denna hobby men det är inte så lätt efter 30 år med fisk. Därför behöver jag nu höja min beredskapsnivå. Är det någon som har erfarenhet från batteridrivna pumpar (luft eller vatten). Funderar lite på att koppla upp ett 12V system som kan aktiveras via ett relä om nätspänningen försvinner. Ett annat alternativ skulle kunna vara ett övervakningssystem, typ tekniskt larm, inbrottslarm eller dyligt som kan sända en varning via SMS när nätspänningen försvinner.

Vilka erfarenheter har ni från era försäkringsbolag, går det att få någon ersättning? Första beskedet jag har fått från mitt bolag var negativt.
  • badboy
    Användare
    • May 2005
    • 137

600kr för en 600VA UPS på komplett.se låter ju som det smidigaste, billigaste och enklast. Har faktiskt ingen anning vad en pump drar men nog tycker jag att den borde klara sig ett tag på den iaf.
    Att börja bygga eget blir nog dyrare och ganska komplicerat.
    Det bästa vore om du hittade en beggad ups med möjlighet att ansluta externa batterier för då kan du för en hyfsad penning få ström under en väldigt lång tid till din pumpar.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag är mer innne på ett bensindrivet aggregat. Med hjälp av ett sådant som man anpassar efter vad man förbrukar i el har man ju el så länge man fyller på bränsle. En batteri-UPS fungerar säkert alldeles utmärkt, men bara en begränsad tid, och skall man kunna mata både pumpar och lite ljus samt en del andra viktiga el-prylar i sin bostad går det åt likså några watt.
      Tony Englund

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

fast i rent "överlevnads-syfte" för fiskarna så är det bara en pump som ger syre som är viktigt att ha kopplad till ups vid strömavbrott. så då räcker nog en sån ups ganska bra. tur att man bara gillar tarm/labyrintandande fiskar
        fish r friend

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Hehe, tänk vad bra om frugan också bara såg till fiskarnas välbefinnande vid strömavbrott
          Tony Englund

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

När jag byggde upp min elcentral så byggde jag den efter att minimera risken för avbrott.
            Jag kör alla utag på 2grupper med jordfelsbrytare sedan kör jag sidokanalsfläkten på en egen grupp med egen jordfelsbrytare.
            Så trilla en ramp i vattnet så gå bara strömmen för ytagen i det rummet.
            Medans pumpen fortsätter att snurra det ända som kan få pumpen till att stannar är ocm den pajar.
            Om man vill ha reda på att strömmen gått i lokalen så är ända lösningen att ha en telefon som ringer upp.

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Försäkringsbolag kan var ganska jobbiga det är ju frågan vad som utlöst att strömmen gått.
              Har du drulleförsäkring och orsakt det själv vid oaktsamhet så kan du hänvisa till det.
              Men det räcker ju att det bli kondens i en lysramp för att strömmen ska gå eller fuktigt så det blir överslag i kontakterna

Kommentar

• PerS

Dubbla jordfelsbrytare på separata säkringar kan nog vara bra för att minska risken att hela anläggningen skall bli utslagen. Kommer troligen att installera en extra jordfelsbrytare utöver den jag har. Detta hjälper dock inte vid ett "riktigt" strömavbrott.

Skall kolla upp lite om en UPS kan vara ett alternativ (har de tillräcklig kapacitet?)

Är det någon som har erfarenhet av batteridrivna pumpar?

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Det bästa är ju att köpa ett elagregat oc kör om strömmen går.
                  Men vet man då inte att strömmen gått blir det ju svårt

Kommentar

• Peter_F
                    Användare
                    • January 2004
                    • 172

Jag har tidigare haft en UPS inkopplad på ena ytterfiltret. Fungerade utmärkt när vi förra sommaren fick ett mindre strömavbrott. UPS'n klarade att driva ett Eheim Pro 2028 i drygt 3 timmar, vilket räckte för att jag skulle hinna hem och övervaka & åtgärda (vb) om nödvändigt.

Tänkte på den här biten med någon form av varningssystem. Plockade fram ritningarna på hemlarmet igår. Har man uppringningsfunktion (förutom till vaktbolag), så finns möjligheten att koppla på indikering för spänningsfall och även sammtidigt översvämningslarm.

//Peter
                    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

En kontaktor NC ,A1,A2 (drivkretsen) från El-centralgrupp, sek. krets till batteri-acc.är allt som behövs.

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

Och i klart text betyder det Mr fish alla är vi inte elektrikewr eller sover med elfakatalogen

Kommentar

• Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

vore fint.

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Vet folk som fick ut bra med pengar från sydkraft när gudrun var på besök

Kommentar

• Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Och i klart text betyder det Mr fish alla är vi inte elektrikewr eller sover med elfakatalogen
                              Ja, hmm. Vad jag vill ha sagt är att om ni känner en elektriker kommer det inte att ta lång tid att installera kontaktorn. Svagströmsidan kan alla, som meckat bil-el fixa. Luftpumpar: Jag har en sidkanalsfläkt, som ger luft vid norm. nätspänning. Från denna utgår ett spridningsnät av luftslangar. Om man går in i "stammen" strax efter kompressorn med en slang från en ex. 12V luftpump (batteri
                              driven)kan man utnyttja redan dragna luftrör. Det kan behövas två backventiler(prova att motblåsa både kompressorn o luftpumpen, då den är avslagen). En framriktad från kompressorn och en framriktad från batt.pumpen för att förhindra luftläckage.
                              Kontaktorn behöver inte vara installerad i, eller, vid EL-centralen; utan det viktiga är att drivkretsen är nätspänningen. Man kan alltså utnyttja ett bef. vägguttag till drivsidan. Hoppas att det vart lite
                              tydligare nu Lennie
                              Ps. för att komplisera ytterligare kan man samtidigt(med ovanstående) ha en NO-kontaktor som matar en batteriladdare vid norm. nätspänning.
                              Alltså håller 12-V batteriet fulladdat.

Kommentar

Arbetssätt...