Vad köpa snäckskal/hus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Vad köpa snäckskal/hus

    Fanns en trod för länge sedan där någon nämde vadman kunnde köpa 50 eller 100pack med snäckskal.
    Någon som minns var det var någonstans elelr kanske minns tråden dom skulle vara lite större än vinbärsnäckor.
  • Torsten
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 647

    #2
    Staffantorps Fiskimport hade innan, annars e det Granngården i Halmstad. Men detta e betydligt större snäckor än dom som finns i Tanganyikasjön, fast betydligt snyggare än Vinbergssnäckor..

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Vinbergssnäckor är faktiskt lite luriga att få fatt i på storpack. Finns ju i livsmedelsbutikerna, 10-20 st - men det är svindyrt. Har hittat 10-pack på en dansk firma för 1 dkk styck. Billigast hittills. Själv hade jag lite röta och fick fatt i en familj som odlat dem tidigare - köpte 400 på studs för en billig penning. Det var dock det sista de hade...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • anettea
        Användare
        • August 2004
        • 75

        #4
        Jag har köpt snäckskal på Akvarielagret i Bromma. Dom kostade 5:-/st.
        Visserligen tyckte jag dom var lite små. För dom "riktiga" skalen som jag för tillfället inte kommer i håg vad dom heter, tog dom 15:-/st. Storleken på dom var lika som 5 kronors, visserligen finare till utseendet.
        /Anette

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Jag köpte på city gross i sthlm, 99:- för 50 g (har inte räknat än men det ser ut att vara ganska många)

          Jag hade ju ingen koll alls vad "normala" mäniskor skulle tänkas ha för nytta av vinbärsnäckor så jag hade inte någon aning om vart i den jättelika affären de kunde ligga. Jag irrade först planlöst omkring, efter en stunds letande tänkte jag optimistiskt "de kanske ligger vid djuravdelningen trots allt" men nää. Till slut fick jag tag på en ur personalen som ringde en "expert". "Experten" kom och vi gick tillsammans och letade, till slut hittade jag dem själv. Det dom används till, kan jag säga till er som inte vet så ni slipper leta, är att stoppa in sniglar i för att sedan peta ur dom igen... [:0]

          Man lär sig något nytt varje dag!

          Mvh Erik

          Kommentar

          • anettea
            Användare
            • August 2004
            • 75

            #6
            Hur stora/små är dom från City Gross? Hur du nu kan mäta dom, radie eller diameter kanske.
            /Anette

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

              #7
              Har inte ens tagit ut dom ur kartongen ännu, ska köra igång ett Multis kar nu till helgen. Men de är riktigt snygga tycker jag och ser definitivt större ut än Akvarielagrets snäckor. Jag var på AL innan jag åkte till City gross så jag såg båda inom 30 minuter...

              Ska man koka snäckorna innan eller är det bara att kasta i och se glad ut? Eftersom de är tänkta till mat kanske de är behandlade med ngt[?]

              Mvh Erik

              Kommentar

              • anettea
                Användare
                • August 2004
                • 75

                #8
                Koka eller inte beror väl på hur rena dom redan är. Jag sköljde ur mina ordentligt. Med det är inte bara att kasta i dom. Man måste se till att det inte blir luftbubblor kvar inuti. Jag vickade fram och tillbaka flera gånger (i vattnet förståss) för att all luft skulle försvinna innan jag släppte mer dom. Förresten, var ligger City gross?
                /Anette

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Kungens kurva, jag kan säga att det är inte helt simpelt att hitta dom, butiken är rejält stor!

                  Men om jag ska ge mig på ett försök att förklara var de ligger så är det någonstans i mitten av butiken där de har sniglar och div tillbehör. Med mitten menar jag mitt i butiken från alla håll, svårt att förklara...

                  Tack för tipsen om hur man gör med skalen, annars hade jag förmodligen misslyckats!

                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • anettea
                    Användare
                    • August 2004
                    • 75

                    #10
                    Tack för vägbeskrivningen och lycka till. Tala gärna om hur det gått när karet är klart och invånarna inklusive snäckorna intagit plats. Hur stort är det, vad har du mer tänkt dig för inredning? Jag har sex multisar i mitt 110l. Förrutom blästersand har jag alltså snäckor (som jag alltså tycker är lite små) samt kolsten. Det ser väldigt tomt ut. Jag funderar på om jag skall komplettera med ytterligare någon fiskart som kan passa in. Både vad gäller vattenkvalitet och anpassning till Multisar.
                    Hälsningar
                    Anette

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

                      #11
                      Karet jag har börjat inreda är på 100 liter (L 100 H 33 D 30 cm). Har tänkt en BTN modul (T) att gömma doppvärmare och filterslangar bakom. Kommer att köra ett ytterfilter så att det blir bra fart i baljan!

                      Blästersand och snäckor samt möjligen lite småsten är den enda inredningen jag tänkt att ha. Sen då givetvis Multisar, 6 st.

                      Mvh Erik

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

                        #12
                        Jag har fått för mig att ju större snäckor du har ju större blir snäcklekarna, sant eller falskt ???
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • anettea
                          Användare
                          • August 2004
                          • 75

                          #13
                          Jag har läst i en artikelbeskrivning att man inte skall ha för stora snäckor. Vad dom nu menar med det. Någon som vet mera?
                          Anette

                          Kommentar

                          • anettea
                            Användare
                            • August 2004
                            • 75

                            #14
                            Jag menar förståss artbeskrivning (inte artikel)
                            /Anette

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

                              #15
                              kan tänka mig att det är för att inte andra krabater ska ta sig in i snäckan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...