Hur smidigast byta bottenmatrial...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • susannefalk
    Användare
    • February 2005
    • 33

    Hur smidigast byta bottenmatrial...

    Min man propsade på blästersand i vårt 375l men det enda problemet är att inga växter verkar trivas.

    Tidigare i vårt mindre 90 liters med engelsk grus så växte det så det knakade trots att vi inte gav ngn näring.

    Antagligen är botten för kompakt och näringen tränger inte ner.
    Finns det växter som trivs i blästersand? Nu har vi svärdsplantor och "valisnier" gräs.

    Annars undrar jag hur man lättast byter ut sanden mot grus?
    Hur mkt vatten ska man försöka spara som minumum..
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det borde vaxa i blastersanden och vaxter tar upp valdigt lite naring genom rotterna. Javarmbunkar och Valisnerior ar latta. Anubias ar latta. Cryptocoryne ar latta om man later bli att rota i botten. Svardplantor ar latta om man kor i naring. Byt lampor. Varfor inte ha i naring om ni vill ha vaxter?

    Det lattaste sattet att byta grus ar att ta ut fiskar inredning och grus. Ta ut akvariet pa garden och skolj det rent med en slang. Skolj det nya gruset innan du har i det. alla andra satt som verkar enklare ar i sjalva verket jobbigare.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Alexander Wiberg
      Användare
      • February 2005
      • 445

      #3
      Jag har blästersand i mitt akvarie. I det frodas jättevallisneria, vallisneria samt en mindre växt vars namn jag tyvärr inte känner till. Har ännu inte haft problem med växter i Biltemas bläster. Ge det lite tid och plantera växterna ordentligt. Om du inte redan har ett tjockare lager än 2-3 cm så bör du lägga i mer sand så växterna kan få ordentligt fäste.

      När det gäller din förfrågan om byte av bottenmaterial (vilket jag inte tycker du ska göra av rent estetiska skäl, då sand är mycket snyggare och naturligare än engelsk sjösten) så tömde jag ca 75% av vattnet, föste ihop allt material till mitten för att därefter använda en skopa och ta upp det med. Kanske bytte jag för mycket vatten, men det gick bra ändå.
      A.Wiberg (alex83)

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Att byta från fin sand till grövre är lättare än tvärtom. Jag har bytt i flera kar genom att suga upp den finkorniga sanden med hävert och sedan pytsa i det nya substratet.
        Tony Englund

        Kommentar

        • susannefalk
          Användare
          • February 2005
          • 33

          #5
          i nuvarande karet kör vi näring, det var i vårt gamla lilla kar som viinte körde näring ochväxterna trivdes superbra ändå.

          Få ta och kolla rören, hur ser man att det är dax att byta?

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • April 2002
            • 1321

            #6
            citat:Annars undrar jag hur man lättast byter ut sanden mot grus?
            Jättelätt med bläster!!
            Ta en tjock slang, typ 1/2", och sug ut sanden, ner i hinkar.
            Häll tillbaka det överflödiga vatten som blir i hinkarna.
            I med ny sand, klart!
            (annars så kan man spara lite av blästern och blanda, snyggt!!)
            Det funkar, har själv gjort det i ett kar som var igång
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            Arbetssätt...