Vad hände med 450 liters karen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #31
    cougar......ENORM skillnad på kar med 50-60cm djup!
    Sätt i en bakgrund så märker du det lätt....

    Med vänlig hälsning

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av cougar

      höjd är snyggt, tar inte mer plats i rummet och hur mycket besvär orkar man göra sig för att få 10 cm bredare egentligen?
      Får fiskarna bestämma så säger dom nog bredd och längd före höjd.

      Höjden ger ju möjlighet till bättre vatten i och med större vattenmängd men fiskarnas yta att disponera är ju i princip oförändrad.

      Själv inser jag hur mycket lämpligare det vore med ett 600 L än det 540 som jag har, vattenmängden är densamma men ändå ett kar med helt andra möjligheter.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #33
        50 är extremt smalt på ett 150 cm kar faktiskt... mitt Rio 400 ser rätt konstigt ut. Men lättplacerat möjligen. De extra 25 cm i 900 liters karet gör extremt mycket. Som extra bonus så jag inte sabbat djupet med bakgrunder å sånt. Härligt å se en fisk nästan försvinna in i mörkret.
        Anders L

        Kommentar

        • Gäst

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av jarinen

          citat:Ursprungligen skickat av cougar

          höjd är snyggt, tar inte mer plats i rummet och hur mycket besvär orkar man göra sig för att få 10 cm bredare egentligen?
          Får fiskarna bestämma så säger dom nog bredd och längd före höjd.

          Höjden ger ju möjlighet till bättre vatten i och med större vattenmängd men fiskarnas yta att disponera är ju i princip oförändrad.


          Mvh Jari
          Detta är ju inte alls sant, det beror på vad för fisk du har. Skillnanden mellan 50 till 60 cm i höjd för ciklider som skalarer och discus är nog så stor, kanske tom eventuellt skillnanden för en väl utveckland kontra en med hämmad tillväxt.

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av cougar Skillnanden mellan 50 till 60 cm i höjd för ciklider som skalarer och discus är nog så stor, kanske tom eventuellt skillnanden för en väl utveckland kontra en med hämmad tillväxt.
            Mmmm för scalarer kan just den skillnaden (50-60) vara avgörande men knappast för discus va? Det är ju en "art form" i sig att få till välväxta discus där kanske den skillnaden kommer långt ned på listan.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • enio

              #36
              Jag har 90cm djupt och 70 höjd på ett par av karen,men e ändå inte nöjd funderar på att beställa en med ett djup på 1,5m,då kan man börja inreda på allvar.

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #37
                Hank:

                "Man kan säkert räkna på det om man är klipsk, jag kan inte "

                *asg*

                Peter
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #38
                  Självklart väljer jag 60 i djup, framför 60 i höjd. Kan man få båda skall man väl däremot inte gråta. Sen är det nog till fördel för alla fiskar oavsett art att ha ett rejält djup. Men som också sagt så finns de de arter där höjden är viktig också. Men jag tror att 50 cm räcker rätt långt, även för scalarer. Smala kar är skitsvåra att inreda. 1,5 m i djup, det låter det!

                  Jag håller med Anli, det är rätt mäktigt när man som jag har bara en ljusramp med två rör som ligger rätt långt fram. Det blir lite mörkt i bakre delen och ingen tydlig gräns var karet slutar. Dessutom syns inte alger på bakgrutan lika mycket!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • salar
                    Användare
                    • June 2002
                    • 227

                    #39
                    [quote]citat:Ursprungligen skickat av Hank

                    citat:150x50x50cm = 450-475 liter?? 375 liter blir väl det?
                    citatvs minst 60cm bredd totalt i mitten.
                    150x50x50, bakruta x gavelbredd x höjd + välvd framruta. Man kan säkert räkna på det om man är klipsk, jag kan inte
                    Menade ett som är 50cm i gavlarna och ca 60cm på bredaste stället i mitten. I dag finns bara välvda akvarium som med måtten 150x50x50 är 40cm brett vid gavlarna och ca 300ltr. För smalt att montera en Back To Nature i ett sånt om man vill ha fiskar som kräver lite mer simmutrymme.

                    BTN skaparna borde propsa för lite bredare standard-kar från tillverkarna. Specialbeställda kar blir så mycket dyrare.
                    SALAR

                    Kommentar

                    • ante104
                      Användare
                      • November 2002
                      • 21

                      #40
                      Har man mbuna och haplochromi i samma kar så föredrar jag höjd framför mer djup. Möblerar man med stenar ganska högt så utnyttjar båda höjden. Annars så får man en schysst indelning med mbuna vid botten/mitten och haplisar topp/hela.
                      /Anders

                      Kommentar

                      • atlas

                        #41
                        Ursprungligen postat av ante104
                        Har man mbuna och haplochromi i samma kar så föredrar jag höjd framför mer djup. Möblerar man med stenar ganska högt så utnyttjar båda höjden. Annars så får man en schysst indelning med mbuna vid botten/mitten och haplisar topp/hela.
                        /Anders
                        jag har ett på 237 längd 61 bredd 55 högt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...