Forskning/Undervisningslitteratur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

    Forskning/Undervisningslitteratur

    Hej!

    Är det någon som har sett någon litteratur om att använda akvaristik i skolans naturvetenskapliga undervisning?

    /J
    Och så är det.
    /J
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Varfor heter akvariefiskarna sa ar en gammal klassisk bok. Sedan finns det ett hafte ocksa som jag har, men jag kommer inte ihag namnet (var det inte Sverre som skrev det?). Jag tror nog att du ska soka dig till engelsksprakig literatur.

    Sedan ar det olagligt att gora djurforsok pa ryggradsdjur utan tillstand sa kolla upp vad som galler for skolan. Troligen ar manga forsok som gors inte tillatna. Med de nya reglerna ar det valdigt jobbigt att fixa en anlaggning dar man far utfora djurforsok.

    "Ett försöksdjur är ett djur som används i djurförsök. Det vill säga ett försöksdjur är ett djur som används för vetenskaplig forskning eller undervisning, sjukdomsdiagnos, framställning av läkemedel eller kemiska produkter eller för andra jämförliga ändamål." http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...lang/sv/pid/12

    Du far surfa vidare pa sidan ovan, och meddela garna vad du kommer fram till! Att skicka ett mejl till dem kan aldrig vara fel.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • October 2004
      • 439

      #3
      Stort tack Ola! Jag återkommer när jag vet mer.
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • December 2004
        • 607

        #4
        Ett försök som görs på en gymnasieskola i Gävle är att försöka finna de bästa förutsättningaran för att kläcka artemia. Tidigare så gjordes andra undersökningar m.h.a. andra djur, men anpassningen till nuvarande regler blev att de började med detta undersökande experiment.
        Min zoon

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • October 2004
          • 439

          #5
          Tack för svaret. Vad menar du med anpassningen till nuvarande regler? Vet du VILKEN skola det var?
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • December 2004
            • 607

            #6
            Ola kan nog bättre hänvisa till gällande regler än jag. Men det handlar väl till att börja med att djuren måste vara ryggradslösa, precis som Ola skriver. Ola har ju angett en länk redan.
            Skolan är Vasaskolan i Gävle. Om du söker kontakt, så ska du naturligtvis försöka få kontakt med någon Biologi eller/och Naturkunskapslärare.
            Är du lärare själv i dessa ämnen?

            Min zoon

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

              #7
              Snart. Läser femte året och håller på med min d-uppsats.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

                #8
                Hoppsan, då får man önska lycka till då. En D-uppsats med krävande handledare kan vara nog så svårt att få till.
                Min zoon

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  Reglerna är helt bizarrt strikta. Som lärare behöver man försöksdjurstillstånd för att peka på en gråsparv ute på gården och säga till sin klass "det där är en gråsparv".

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:Reglerna är helt bizarrt strikta. Som lärare behöver man försöksdjurstillstånd för att peka på en gråsparv ute på gården och säga till sin klass "det där är en gråsparv".
                    Det jag hade hoppats pa var nagon form av fortydligande gallande skolan. T ex kom det ett fortydligande om att man far ta in grodyngel och studera om de slapps tillbaka (nar det galler fridlysningen) om jag inte ar helt ute och cyklar, men man far inte studera dem utan tillstand nar det galler forsoksdjursreglerna.

                    Att det inte ar tillatet att be sina elever att studera sin hund och anteckna vad den gor ar ju idiotiskt och det kan inte ha varit meningen heller. Sedan tror jag faktiskt att du far peka pa grasparven och saga att det dar ar en grasparv sa lange ingen antecknar

                    Det absolut enklaste ar att gora forsok pa ryggradslosa djur. Vad som gors ute pa skolorna sager inte mycket eftersom att skolor inte har informerats. Jag tror att det ar mycket vanligt att man studerar djur aven i manipilativa experiment (t ex olika forsok med sin hund).

                    Som sagt, skicka ett mejl eller ring djurskyddsmyndigheten. Jag skulle valdigt garna hora vad de har att saga om detta! Personligen tycker jag att fackforbund som LR och Naturvetarforbundet borde ta tag i den har fragan om inte djurskyddsmyndigheten tar det pa allvar.

                    Att soka tillstand ar inte hur avancerat som helst, och det skulle ju vara kul att testa nar det galler "falltstudier" t ex hur faglar beter sig i en vak nar man matar dem. For akvariefosok blir det hopplost eftersom att man maste satta upp en djurforsoksanlaggning med forestandare osv osv.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...