Artbeskrivningar på www.ciklid.se

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

Artbeskrivningar på www.ciklid.se

Artbeskrivningar på www.ciklid.se skulle det inte kunna få finnas många fler?
    Är det bara artiklar som har publicerats i tidningen som finns med som en artbeskrivning?
    Hursomhelst jag önskar att det fanns fler fiskar beskrivna och gärna med lite enkel information som alltid kan finnas med såsom:
    storlek
    minsta storlek på akvariet
    könskillnader
    foto
    ....
    Vilka faktorer håller tillbaka antalet artbeskrivningar?
    Min zoon
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

Ny webb 15/9
    Den 15/9 är det dags för nya ciklid.se
    Ny forumskomponent med bildstöd för NCSmedlemmar. Nya artbeskrivningar, samt layoutförändringar.
    Mer info inom kort....

från startsidan.

Kommentar

• ryghar
      Användare
      • October 2002
      • 215

Då är det bara att vänta o se då. Kommer sidan vara nere ett tag för ändrignarna eller kommer det ske utan avbrott?
      Janne
      Min Zoon

Kommentar

• Havs
        Användare
        • December 2004
        • 607

Vilken tur att jag skickat iväg betalning om medlemsskap i lördags!
        Vilken otur att digitalkameran har packat ihop för gott i lördags!
        Min zoon

Kommentar

• Kalle-El
          Användare
          • August 2005
          • 255

Om ni nu smäller upp artbeskrivningar, utsökt initiativ för övrigt, hade det då också gått att lägga till populära "smeknamn" som vissa fiskar har? Som de flesta vet har ju kärt barn många namn och för oss lite mindre bevandrade i ämnet hade det varit skönt att på ett enkelt och snabbt sätt få reda på om det faktiskt rör sig om samma fisk eller inte.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

citat:hade det då också gått att lägga till populära "smeknamn" som vissa fiskar har?
            Det inte bara hade gatt, det kommer att ske (tja, pa sitt satt har det redan skett). Daremot hittade jag inte pa namn for de som inte har "smeknamn" aven om jag gjorde nagra direktoversattningar fran engelska (jag har lagt in ciklider som inte finns i Malawi- och Tanganyikasjon).

Tyvarr sa kommer din forhoppning anda grusas lite. Vetenskapliga namnet ar det enda som galler om du vill veta vad du har for fisk. Det ar pga av de vetenskapliga namnens geniala konstruktion som de fick sadant genomslag nar Linne inforde dem och det ar darfor de fortfarande finns kvar. En art, ett namn!
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kalle-El
              Användare
              • August 2005
              • 255

Jag menade naturligtvis bara i den mån som det finns "smeknamn"! Jag förväntar mig inte att ni skall hitta på namn för skoj skull. Och jag har inget emot att det används latinska namn heller så länge bara alla använder samma namn. Annars kan man ju alltid göra som "the Borgs" i StarTrek och benämna alla olika arter med en sifferkod.

Annars kanske det vore en rolig, om än mindre seriös grej, att låta läsarna här inne komma med förslag på namn till en viss fisk.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

sa har skrev jag nyligen i en annan trad:

Det dar med forkortningar ar sant och det papekas ibland. Jag ar av asikten att hela vetenskapliga namnet ska skrivas ut forsta gangen fisken namns i en trad. Undantag ar nar det finns svenska namn (ej samma sak som handelsnamn!) som t ex sebraciklid, skalare, prinsessan av burundi, da det ar OK att kora pa det svenska namnet. Detta har blivit komplicerat nu nar zoopet har som policy att ha svenska "handelsnamn" pa alla fiskar, och for en nyborjare ar det forstas omojligt att veta om det ar ett svenskt namn eller ett "handelsnamn" som ar nyligen forfattat av Zoopet och som ingen har hort an.

Om det kommer att bli ett svenskt namn beror pa hur bra namnet ar och hur vanlig fisken ar samt hur unik fisken ar for namnet. T ex sa var ju gyltciklid ett valdigt bra namn for Julidochromis ornatus, men folk kallade den for Julidochromis ornatus anda, och sedan dok det upp en massa nya jullar som lika val de kunde kallas gyltciklid.

Alltsa ar det lika bra att alltid kora pa fullstandigt vetenskapligt namn, om man inte "vet" att fisken har ett svenskt namn.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Havs
                  Användare
                  • December 2004
                  • 607

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

Ny webb 15/9
                  Den 15/9 är det dags för nya ciklid.se
                  Ny forumskomponent med bildstöd för NCSmedlemmar. Nya artbeskrivningar, samt layoutförändringar.
                  Mer info inom kort....
                  Vänta och hoppas på att det blir en trevlig förändring är det jag får göra alltså.

Men hur går det till att skapa nya artbeskrivningar på www.ciklid.se ? Är det Ola S som skriver, översätter ? Måste ni köpa artbeskrivningar från andra håll? Är det där begränsningar varit tidigare, är fortfarande?
                  Min zoon

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Det blir snarare ett register med mycket begransad basinformation. Storlek i form av antal arter prioriteras. Mer databas som man kan koppla grejer pa, inte arbeskrivningar. Det blir ett skelett att bygga pa. Men nu har jag redan sagt for mycket
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...