Ta Manfrotto, Hama är nog lite för enklelt. Bättre att ta ett stativ som verkligen är stabilt.
Kamerabyte och bilder/bildtagning...
Kollaps
X
-
-
-
Om man vill komma lite billagre undan när det gäller objektiv för ciklidfotografering så kan man leta efter Nikons gamla manuella 55mm macro. AF klarar man sig bra utan vid akvariefotografering. Optiskt är det ett mycket bra objektiv och det finns ibland till riktigt bra pris begagnat.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
Intressant Salar. Synd att du inte har email...(du vet väl att du måste ha en fungerande mail på ciklid.se´s forum?)
För min del så går det alldeles förträffligt (pga budget) att köpa beggat. Problemet för mig är väl att jag inte riktigt förstår mig på alla teknikaliteter...det blir som ett okänt språk för mig emellanåt.
Finns naturligtvis mycket info på nätet om man söker.
Ex så hittade jag detta precis nyligen. http://www.mir.com.my/rb/photography.../Flash/SB28DX/
Beg digitalkameror är för dyra tycker jag, bättre köpa det senaste. Ungefär som med datorer. Däremot objektiv och andra tillbehör kan man köpa beg.SALARKommentar
-
Tackar för länken Salar!
Vilken tidskrift är bäst? (lättläst och informativ)
Jag köpte idag DigitalFoto som jag själv tyckte var bra med många tips och annat smått o gott rörande fotografering. Funderar på att prenumerera...Kommentar
-
Stefan: Kolla in Gitzo. Fransktillverkade stativ som är riktigt bra. Jag föredrar som sagt dem framför Manfrotto, som jag hade tidigare. Gitzo är inte helt billiga, men de är ruskigt bra. Om du inte vill lägga så mycket pengar tror jag ändå Manfrotto kan vara något att titta på, problemet är att de billiga är ofta rätt stora, klumiga och tunga. Håll dig borta från HAMA.Kommentar
-
Enda gången jag använder stativ är om jag fotar hela akvarium. Kör med ett billigt 500:- stativ som är helt okey. Det är stabilt, lätt och framförallt bilderna blir bra.Kommentar
-
Fotade lite idag...utomhus...kritisera och ge tips!
Kommentar
-
Har svårt att bedömma annat än bilder på fiskar. Det är ju det enda jag fotar. Mer fiskbilder!!!Kommentar
-
Hehehe...ja men jag har inte hittat rätt inställningar än så att jag får rätt skärpa. Irriterande...men men det kommer väl.Kommentar
-
Prova att använda dig av tredjedelsregeln. T ex att ha 2/3 himmel eller tvärt om. Tänk dig att du delar in bilden i tre vertikala och tre horisontella delar och där linjerna skär varanda placerar du huvudobjektet. Testa och se om du tycker bilderna känns annorlunda, fångar blicken på annat sätt. Gillar molnen på första bilden!Kommentar
-
Tack för omdömet. Jag vet att jag lagt fokus fel på fotona...men det var ganska spontant tagna och jag ville ha några exempel.Kommentar
-
Nej inte fokus jag menar utan vart t ex horisonten är eller vart huvudmotivet är placerat i bilden. Prova ta lite bilder efter rules of thirds och jämför vilka du tycker bäst om. Ta gärna på samma motiv och testa hur du upplever bilderna.Kommentar
-
-
Fotade lite igår kväll och jag tycker det utvecklas åt rätt håll. Fokusen känns på gång, men fortfarande har jag lite problem med ljuset bakom huvudmotivet. Det blir aningen för mörkt för att jag ska bli nöjd plus att bakgrunden blir att se nästan lite "overklig" ut.
Protomelas virgatus, Namalenje
Protomelas ornatus, "east coast"
Aulonocara stuartgranti, Londo
Otopharynx lithobates, Zimbawe rock
Honor:
Protomelas ornatus, "east coast" - Aulonocara stuartgranti, Londo
Tramitichromis intermedius
Protomelas virgatus, Namalenje
Kommentar
Kommentar