Kamerabyte och bilder/bildtagning...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Stefan.. Din bild är bra, färgerna är bra, kompositionen är hyfsad, mättnaden är perfekt etc, men den är inte skarp nånstans. Redan vid denna lilla storlek så syns det ganska tydligt. Förstorar du den kommer det synas mycket tydligt. Hur är den plåtad? Med blixt? Har du skärpt den i PS?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Jag har fotat med blixt och använt mig av inställningarna i kameran för rörligt motiv. Det är det enda jag gjort.

Jag vet att skärpan inte finns där riktigt, men det är bl a det som jag skall öva på.

Det enda jag gjort med fotot i PS är att öka mättnaden marginellt samt använt mig av den funktion som Ralph tipsade om..dvs "skugga/högdager". Ingen skärpa.

Om det är någon som kan laborera lite med fotot och fixa till det bättre så väldigt gärna för mig (förutsatt att korrigeringarna inte förblir hemliga)...

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Skärpa bilder med oskarp mask skall du alltid göra. En digitalkamera tar inte 100% skarpa bilder. Din bild är dock "oskärpbar" om man säger, även om den skulle kanske kunna bli liiite bättre. Men man måste vara försiktig så inte den blir överskärpt...

Hyfsade digitalkameror har alltid en inställning i kameran för om den skall skärpa bilden eller inte men jag har alltid min inställd på AV. Varför? Jo, för jag vill hellre kontrollera så mycket som möjligt själv i PS och inte förlita mig på kamerans algoritmer för att skärpa, komprimera till JPG eller göra bilden svartvit, vilket ju i sig själv är en idiotfunktion. Varför skulle man vilja ha ut bilden S/V ur kameran? Det finns tusen sätt i PS att göra en bild svartvitt och att "avmätta" en bild är inte bara "svart på vitt" om man säger så. Haha.. (fyndigt)..

Endast en sån enkel funktionen som att göra en bild svartvit från färg kan vara en hel vetenskap. Väljer du bara "svartvit" i menyn där förlitar du dig på PS, men det finns andra sätt att avmätta en bild där du själv kan välja vilka färger som skall få vilka nyanser etc.

Testa Image -> Adjustments -> Channel Selector och väl Monochrome. Totalen "skall" alltid vara 100%
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Hur är det med antiskak eller bildstabilisering som det så fint heter som vissa av dessa kamro besitter man är ju lite darrig av dig

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Skärpa bilder med oskarp mask skall du alltid göra.
            I PS CS 2 finns "Smart sharpen" som ger bättre resultat.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Hur är det med antiskak eller bildstabilisering som det så fint heter som vissa av dessa kamro besitter man är ju lite darrig av dig
              Konica Minolta har byggt in bildstabiliseringen i kamerahuset på sina DSLR.

Kommentar

• doctor
                Användare
                • December 2003
                • 238

Om du vill testa en bra konverterare så finns Phase One. http://www.phaseone.com/ Snabb och smidig o resultatet blir ypperligt. Där har du även möjlighet att justera exponeringen och lägga på en kurva. Samma sak som du kan göra i PS. Den klassiska S kurvan är riktigt bra för att fixa kontrasten i bilden. Tycker att man får bättre resultat i den än att gå in under ljus/kontrast o dra i spakarna.
                Deathdealer har annars skrivit fina artiklar i ämnet i cb.

Skönt att vi kan slippa den här debatten om vilket märke som är bäst, det är inte kameran som tar bilden - det är det du som gör. Tycker det är underbart med konkurrensen som råder, det gör att det finns kameror som passar alla.

Angående bildstabilisering så har Nikon det i vissa objektiv, har för mig att det är så med Canon oxå. KonicaMinolta har det inbyggt i kameran.

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Alla IS-objektiv från Canon har ju bildstabilisator, men ett stativ är nog billigare misstänker jag
                  Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Apropå stativ...vad finns det för stativ som är bra och prisvärda?

Jag tar gärna emot tips på både stativ och objektiv till kameran...i mitt fall menas det prisvärda produkter för icke professionella.

Är det någon som vet alternativa väskor till t ex D50 eller D70 som inte är så dyra? Självklart vore det kul med väska från Nikon, stativ från Manfrotto och objektiv för flera tusen...men de pengarna lägger jag hellre på ett nytt kar.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

För ciklidbilder är Micro-Nikkor 60mm/2.8 ett kononobjektiv:

Bra väskor (och en minst sagt udda hemsida) har Crumpler:

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Tack Micke! Fler tips?

Kommentar

• doctor
                          Användare
                          • December 2003
                          • 238

Lowepro micro trekker classic är en bra ryggsäck, eller kanske en topload zoom? Vilken sorts väska vill du ha? Liten o smidig eller en du kan ha kamera och blixt o tillbehören i? Smidigt med en av varje. Vad gäller objektiv så kolla in lokala fotobutiker och vad de har på begagnathyllan. Köpt flera ojektiv beggade och är det en shysst butik är det inga problem. Där kan man göra fynd!

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Skövde är nog inte fotografens mecka direkt...inte vad jag sett tidigare iallafall.

Vart får man tag på eller kan se det du nämnde Niklas?? Hittade lite på www.inwarehouse.se ...
                            Trevligt pris. Kvalitet?

citateathdealer har annars skrivit fina artiklar i ämnet i cb.
                            Håller verkligen med...mycket lärorikt för mig!

Kommentar

• doctor
                              Användare
                              • December 2003
                              • 238

Då kanske det får bli postorder. Här kan man kolla:
                              I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!

Ett av mina stamställen som även har webshop;
                              Webshop för allt inom proffesionell kamerautrustning med märken som Nikon, Fujifilm, Sony och Hasselblad. Självklart har vi gott om tillbehör till allt du behöver inom fotografering.

Sen har en kille på d70sverige.net satt ihop en länksamling som jag tar mig friheten att länka till.

Det finns en bra site som visar massor med väskor, ska se om jag hittar den åt dig.

Hit hade dom flyttat, klicka på d70n så hittar du massor. De har inte lagt in så mycket bilder på d50n ännu.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Tackar...

Känns som om jag kommer att spendera lite timmar på att lära mig finesser och jaga nya grejer till kameran på nätet.
                                Jag har nog blivit riktigt biten då denna kamera verkligen gett mitt fotointresse en rejäl skjuts!!

Ganska liknande Z3 i funktioner så man har snappat upp lite ändå på vägen så att säga. Det är dock två helt skilda kameror i många hänseenden.
                                Z3 kändes bra och var en bra kamera innan den började strula och till sist slockna. Nikon D50 är dock utan minsta tvivel i en helt annan klass...

Detta ligger på min "ska ha" lista nu:

1. Större SD minne
                                2. Stativ
                                2,5. Blixt
                                3. Väska

Objektiv får vänta tills jag lärt mig att handskas med kameran och fått ur objektivet det som går...
                                Känns onödigt att köpa någonting när jag ändå just nu utnyttjar kanske ca 15-20% av kamerans egentliga kapacitet och potential (med mig som fotograf).

På akvarie/fiskfronten:

1. Pseudotropheus saulosi
                                2. 600-720L
                                3. Eventuellt en lokal

Kommentar

Arbetssätt...