Kamerabyte och bilder/bildtagning...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Alla tre modellerna är bra val, storleksmässigt är 350D minst och D70/D70s störst. Handhavandemässigt tycker jag att D70/D70s är överlägsen eftersom den har separata inställningsrattar för bländre och slutartid vilket de båda andra kamerorna inte har. När det gäller akvariefoto som har D70/D70s en stor fördel mot D50, nämligen commanderfunktionen som gör att man kan styra externa blixar trådlöst.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Canon regerar .. slut tjötat om detta nu
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Nikon är väl världsledande...iallafall sedan igår.

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

Canon regerar .. slut tjötat om detta nu
          Kan hålla med dig om att det är slutjötat om detta nu...
          Både Canon och Nikon gör mycket bra kameror, vilka som är bäst beror mer på vem som håller i dem och vad man är ute efter. EISA tyckte i alla fall att Nikon regerar eftersom dom utsåg D2x till årts kamera 2005-2006 i proffsklassen med följande motivering: -"It is hard to image any digital camera rivalling the extraordinary performance of Nikons D2X."

Kommentar

• Christian Alfredsson
            NCS Medlem

• April 2002
            • 4179

Man kan väl inte riktigt referera till kameror i den prisklassen. Det är nog få av oss som har råd med dessa.

Kolla hela listan: http://www.eisa-awards.org/history/2005-2006/photo.html

"EUROPEAN CAMERA
            Canon EOS 350D

Canon’s EOS 350D digital SLR provides an excellent blend of speed, performance and features. It offers 8 MegaPixel resolution in a very compact, easy-to-use package, and delivers vivid images from its CMOS sensor. The Digic II imaging engine allows instant start up, imperceptible shutter lag, fast image processing and low power consumption. With great ergonomics and the provision for full manual operation, the EOS 350D is set to become a favorite for both beginners and advanced amateurs alike."
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Hel rätt Christian men jag kontrade på Cutekid's inlägg om vem som regerar, då måste man titta på toppmodellerna. När det gäller kamera för oss dödliga så ska man välja den modellen om man känns rätt utifrån sin egen användning, och då är inte märket avgörande (om man inte har tillbehör sedan tidigare).

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4179

Jag tycker bilden Stefan tagit var kanon. Lite mer focus på ögat så är den perfekt.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

So...the war begins...

Gör en bedömning av det foto som jag tagit på Protomelas virgatus, Namalenje...jag lägger upp originalet också som är utan åtgärd i Photoshop.

Obearbetat foto:

Bearbetat foto:

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

När man har en DSLR ska man absolut uttnyttja möjligheten att spara bilderna i rå-format. Det ger så mycket bättre redigeringsmöjligheter. Den enda nackdelen är att de tar större utrymme, men der är det helt klart värt.

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

Jag testade raw igår när jag fotade och jag kan märka att bilderna blir klarare och får en bättre färgåtergivning när man behandlar dem i raw. jag behöver dock lite mer träning i programmet

Mvh
                      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

En liten hake med raw är väl att man är tvungen att pilla med dem för att framkalla genom "vanliga" fotolabb som kräver jpg. För bilder som man inte är så petig med, tex merparten av semesterbilderna kör jag jpg rakt igenom av lathet.

Men, kanske någon som känner till något vettigt program som kan "batcha" raw till jpg med autolevels osv?
                        Tony Englund

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Jag brukar köra Nikons Capture om jag ska batcha råfilerna till jpeg, det tycker jag känns snabbast. Då får jag jpeg med kamerans inställningar, dvs som om jag hade sparat den som jpeg i kameran.
                          Annars fördrar jag PS råfilskonverterare.
                          RawShooter från Pixmantec verkar också helt okej och är dessutom gratis. Om den har batchfunktion vet jag inte.

Kommentar

• Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

I Photoshop CS/CS2 kan man göra en del inställningar i en RAW-bild och sedan föra över dess inställningar till alla andra RAW-bilder om man vill.

Svårt att förklara hur man gör här i ett forum men jag ska försöka.

1. Öppna en bild i Photoshops RAW-konverterare. Gör dina ändringar så att du är nöjd och tryck Done när du är klar.

2. Dina justeringar sparas i något som kallas "previous conversion". Markera de bilder du sedan vill justera och högerklicka på någon av dem. Då kan du i menyn som kommer fram använda denna tidigare justering och man ser direkt hur bilderna förändras.

Det blir väl inte riktigt som Tony nu ville men man slipper i alla fall sitta och greja med bild för bild för bild... Det finns säkert nåt program för att snabbt mata ut JPEG ur RAW men jag har inte hittat något. Jag skulle nog gärna göra lite justeringar före och då är denna metod inte så dum.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Det finns en inställningsmöjlighet på D50 där man sparar fotot i två versioner...jpeg och raw format. Är det detta val jag ska ha eller räcker det med raw filerna?

Tack för omdömet Christian. Jag tyckte att fotot blev helt ok med tanke på den lilla tid jag haft att sätta mig in i kamerans funktioner. Ju mer jag lär mig desto bättre kommer skärpa och fokus att bli. Det som känns så oerhört inspirerande är att jag tagit ett foto (som jag själv tycker slår alla Z3 foton jag gjort) utan att ha pillat med inställningar. Det finns liksom utrymme för stora förbättringar rent fotografiskt sett.

*Hehehe...när jag kollar själv på fotot som jag länkat till så kan jag nästan tycka att det obearbetade fotot är bättre än det bearbetade.[]

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Sanningen bakom C vs. N historien är helt enkelt att Canon är så otroligt mycket större än Nikon och har hundratals gånger mer resurser än Nikon för utveckling. Nikon är ett pytteföretag om man jämför. Alla nymodigheter inom fotografi sedan slutet på 80-talet har i stort sett Canon stått för.

EF - optik med elektronisk fokuseringsmotor
                                L - optik med flouritlinser
                                USM - Tyst och snabb elektronisk optik
                                IS - Bildstabilisering
                                DO - Komprimerad teleoptik med stora maxbländare

Ja, listan kan göras lång.. Nikon har producerat egna varianter av allt (förutom DO tror jag?), men med andra namn, ASF och allt vad det heter. Om de skulle vara bättre eller sämre system tvistar de lärda, men Canon är alltid först.

Däremot kan jag förstå tjusningen med att använda en Nikon. De är trevliga kameror. Tyvärr har deras brist senare år (och alltid egentligen) varit att man oftast får mer för pengarna hos Canon om man köper en billigare kamera. Lägger man 15000+ på en kamera är de ganska likvärdiga.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...