Kamerabyte och bilder/bildtagning...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doctor
    Användare
    • December 2003
    • 238

Och sen en tur till Nikon Dschool kanske Stefan? Då kommer du lära dig utnyttja kameran riktigt bra. Brukar ibland ingå vid köp av dessa kameror. Håller med om att du ska köpa blixt först, man har stor glädje av den. Sen finns det mycket bra möjligheter att köpa begagnad optik till kameran, kanske ett macro månne? Hur som helst kommer du nog inte att ångra dig det minsta över att du tar D50n.

Glömde ju skriva att du oxå är välkommen till oss på www.d70sverige.net ! En ocean av kunskap att ösa ur för alla som har Nikons dslr.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Vad jag läst så ska Nikon D50 vara den första Nikon där de använder sig av Secure Digital minneskort (om jag inte missminner mig grovt) och mitt nuvarande 256mb kort är ett SD Lexar. Nikon har haft Compact Flash kort tidigare (men nu känner jag mig ute på svag is...ska nog dra mig tillbaka till fastare land där jag känner mig mer hemma).

Tack för inbjudan doctor! Mycket trevligt.

Kommentar

• doctor
        Användare
        • December 2003
        • 238

Visst har de haft cf kort förut men pga att d50 är mindre övergavs cf mot sd, iaf enligt vad jag läst. Ditt kort kommer funka men du kommer märka att kameran är snabbare än minneskortet ifall du inte redan har köpt ett snabbt kort förstås. En bra start men sen när du vill dra av en seriesekvens på fiskarna önskar du dig ett snabbare kort. Kingstons elite pro kort är snabba o har bra pris. Men du har en rolig tid framför dig! Tänk dig sen när du börjar med raw filer och fixar i ps... Underbart!

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Alltså nu är du i ett okänt land för mig...raw filer? Skillnad mot?

Kingston får man tag på...vart?

Kommentar

• doctor
            Användare
            • December 2003
            • 238

Istället för att fota i jpg kan du nu (snart) fota i raw format och då har du större möjligheter att redigera dina bilder. Fixa vitbalans och exponering osv. Men börja med jpg och gå vidare sen. För mig var det ett rätt stort steg att gå från en kompakt till d70 och jag tog ett steg i taget, håller fortfarande på att lära mig gå faktiskt... Kingston finns bla på webhallen.com

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Hur nödvändigt är det att ha t ex 1GB och hur stor skillnad är det på snabbhet för minnet? Är det avsevärda skillnader? Bra priser för övrigt...och bra sajt!

Kommentar

• Ralph
                Användare
                • May 2002
                • 736

Ang Kingston så har de tidigare haft lite varierande kvalitet. Jag arbetar alltså på en av Sveriges största nätbutiker och vi säljer inte Kingston pga för många reklamationer. Köp bästa möjliga minneskort istället, dvs Panasonic eller Sandisk.

Prisskillnaden mellan ett "vanligt" SD-kort och ett med bra mycket bättre prestanda är inte så stor. Säg att det skiljer 100 kr mellan ett billigare och ett bättre och man köper det billigare som går sönder efter ett halvår och 50-60 bilder är förstörda. Var de där 100 kronorna väl investerade pengar?

Till icke-systemkameror finns det ingen anledning att välja ett snabbare minneskort för kamerorna i sig har ganska långsam minneshantering, men en D50 kan tillgodogöra sig ett sådant minne så varför snåla.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Mja...om plånboken skriker när man öppnar den?

Kommentar

• Ralph
                    Användare
                    • May 2002
                    • 736

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Vad jag läst så ska Nikon D50 vara den första Nikon där de använder sig av Secure Digital minneskort
                    Jo, på systemkamerasidan, kompakterna började få SD i början på året.

Övergången på systemkameran beror inte på storleken på minneskortet eller kameran utan pga att Nikon tror (och jag håller med) att SD-korten är den framtida standarden. Enda problemet är att dagens SD-arkitektur inte rymmer mer än 2 GB per minne men snart kommer nog en lösning på det också.

Kommentar

• doctor
                      Användare
                      • December 2003
                      • 238

Tja nuförtiden har de bra kvalitet, har oxå hört att de var risiga förut. Men idag tvekar jag inte att köpa Kingston. Har man förresten inte hittat på 4 gb sd kort nu? Hur komemr det sig att man hållt fast vid cf så länge? Har de varit snabbare eller?

Kommentar

• Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Hur nödvändigt är det att ha t ex 1GB och hur stor skillnad är det på snabbhet för minnet? Är det avsevärda skillnader? Bra priser för övrigt...och bra sajt!
                        Finns väl bara ett ställe att handla fotogrejor på nätet...

Ett snabbt minne gör att bläddring av bilder i kameran går fortare, buffertminnet töms snabbare och kameran reagerar i allmänhet lite fortare. Har man en separat kortläsare går överföringen till datorn bra mycket snabbare.

Många av dagens kameror har USB 2.0 men inte den högsta hastigheten (Hi-speed, 480 Mbps eller 60 MB/s) utan den långsammare Full Speed (logiskt va). Full Speed går med samma slöa hastighet som USB 1.1, dvs 12 Mbps eller ca 1,5 MB/s.

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av Ralph

Många av dagens kameror har USB 2.0 men inte den högsta hastigheten (Hi-speed, 480 Mbps eller 60 MB/s) utan den långsammare Full Speed (logiskt va). Full Speed går med samma slöa hastighet som USB 1.1, dvs 12 Mbps eller ca 1,5 MB/s.
                          Det där kan inte stämma på min 350D. Den tömmer 1 GB kortet på några minuter?

Kommentar

• Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

citat:Ursprungligen skickat av doctor

Tja nuförtiden har de bra kvalitet, har oxå hört att de var risiga förut. Men idag tvekar jag inte att köpa Kingston. Har man förresten inte hittat på 4 gb sd kort nu? Hur komemr det sig att man hållt fast vid cf så länge? Har de varit snabbare eller?
                            CF har varit en etablerad standard så länge att tillverkningskostnaderna antagligen har legat väldigt lågt. Dessutom rymmer de massor då de fysiskt är stora. Systemkamerorna kommer antagligen att hålla sig kvar vid CF i ett par år till, eller tills det kommer bättre (större) SD-minnen.

Vad gäller 4GB SD så verkar de vara på gång, http://www.dpreview.com/news/0507/05...ec_4gbcard.asp .

Jag har själv fotat lite med Canons vursting på nästan 17 Mpixel och RAW-filerna från den kameran var inte små... Mitt 2GB CF-minne åts upp direkt med en sådan kamera, och hur ser det ut om 2-3 år?

Till de digitala mellanformatskamerorna har man mer eller mindre slopat minneskorten utan man använder 40 GB stora hårddiskar direkt eftersom bilderna blir på ett över etthundra MB styck. Se www.hasselblad.se t ex.

Kommentar

• Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

citat:Ursprungligen skickat av Christer T

citat:Ursprungligen skickat av Ralph

Det där kan inte stämma på min 350D. Den tömmer 1 GB kortet på några minuter?
                              Har för mig att interna minneshastigheten i 350D säger stopp vid ungefär 2,6 MB/s, så det är många faktorer som spelar in. I teorin får man ut 1,5 MB/s av USB 1.1 men kommer man över 900 kB/s i praktiken gör man det bra.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

citatet enda kruxet är väl det konstanta behovet att köpa ny optik.
                                Förb***** Joakim! Nu har jag suttit under kvällen och spånat objektiv, minnen och diverse olika tillbehör och jag har ju inte ens hämtat kameran än!! Det här blir nog dyrt...blir till att köra dubbelskift snart.

Jag som småsparar till nya kar...hehehe...

Kommentar

Arbetssätt...