Kamerabyte och bilder/bildtagning...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

Kitobjektivet 18-55 är inte så kasst som alla säger. Blända ner ett steg och gå upp till ISO 400 som "kompensation" så kommer du att få riktigt bra bildresultat. Naturligtvis blir det bättre med bättre optik, Sigma 50/2,8 Macro som Calle var inne på är riktigt bra för pengarna.

Personligen skulle jag nog lägga extrapengarna på en extern blixt (Speedlight SB-600) istället för en macrooptik för en bra blixt har man alltid nytta av, inte bara vid akvariefoto, och sedan komplettera med en macrooptik senare.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Det är just kitobjektivet du nämner som medföljer.

Var bort till butiken nyligen och kollade igenom övriga sortimentet. Nikon Coolpix 7900 och Canon Ixus 700 finns också att välja bland.

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

coolpix har jag för mig har lite begränsade möjligheter inga manuella inställningar.
        Ixus 70är fin och har ganska lite brus men den är väldigt liten om manhar stora händer.
        Kan du inte köpa D50 utan objektiv och få ett sigma 2,8 18-55 istället för kittet

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Glömmde säga kolla vad du får för minne har man en systemkamera bör man har ett snabbt och stort minne med tanke på att bilderna blir stora.
          Ska man ta flera bilder i följd så är det ett msåte med snabbt minne

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Canon Ixus 700 är oduglig vid fiskfoto då den verkar sakna alla manuella inställningar som har med bländare och slutartider att göra.
            Tony Englund

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

Jag har samma erfarenhet som Tony. De kompakta digital kamerorna saknar allt vad manuella inställningar heter. En snabbt och hyffsat stort minne är också ett + när man har en systemkamera. Inte långsammare än ett Ultra 2 kort är att rekomendera. Jag har satsat på ett 512mb ultra 2 minne när jag besällde min 350d men jag överväger till att ta ett 1gb kort i stället.
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Tony: Jag läste om detta på Steve´s Digicam och Pricerunner.se´s recensioner. Kamerorna blir givetvis ratade om de inte har manuella möjligheter.

Minne som medföljer är på 256mb.

Kommentar

• PowerMerca
                  Användare
                  • March 2005
                  • 173

varför köpa en kamera med 1x zoom. Eller är det det du ska ha extrautrustningen till

Kommentar

• Ralph
                    Användare
                    • May 2002
                    • 736

citat:Ursprungligen skickat av PowerMerca

varför köpa en kamera med 1x zoom. Eller är det det du ska ha extrautrustningen till
                    Uttrycket "gånger zoom" är helt värdelöst. Zoomomfånget beror på vilken optik man använder och ordet zoom står inte för något annat än att optiken har variabel brännvidd. Folk blandar hela tiden ihop zoom med tele (tele = stora brännvidder).

Jag har inte tid att skriva en roman om detta för jag är på väg hem från jobbet nu så någon annan får gärna fylla på.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Jag har nu pratat med en del personer, här och på andra ställen, samt kollat olika "reviews". Bäst kamera får jag om jag väljer Nikon D50. Så det blir mitt val...

Läste denna "review" och det säger nog det mesta och mer därtill vad en amatör som jag behöver veta. En bra och låååång recension.

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

256 är alldels för lite till en systemkamer.
                        En kompakt kamera som har massor av manuella instälningar är olympus c70 den tar även RAW format

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Olympus C70 finns inte med för mig att välja på...

Kommentar

• Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

Håller med om att 256 MB är i minsta laget, men om det är det du får med så är det ju alltid något. Ett 512 MB eller 1GB är inte så fasligt dyrt idag och då kan du ha 256:an som ett reservminne sen.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Jag har ett 256 sedan förra kameran liggandes hemma så där ser jag inga akuta behov att ha mer minne. Men tack för all info om diverse saker rörande kamera och fotografering!

Kommentar

• Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

Då håller vi bara tummarna för att det är samma typ av minneskort i den nya Mina kamera-byten har i nästan 100% inneburit byte från och till i princip alla typer
                                Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...