Kamerabyte och bilder/bildtagning...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Stefan, backa tillbaka i tråden och läs dina inlägg om "jag skall inte köpa en massa grejjer" haha.. Visst är det kul och dyrt med systemkamera??
    Tony Englund

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Tony...om jag skulle backa tillbaka i livet så skulle jag nog snart förstå att jag är den mest motsägelsefulla nisse här på forumet. Jag är spontant lagd och....hm....

citat:Visst är det kul och dyrt med systemkamera??
      Jepp...instämmer!

Jag får ta en sak i taget...men ett objektiv för 4-5000 spänn? Hmm...tveksamt. Jag är inte där än rent fotografiskt än så då känns det onödigt.

Kommentar

• doctor
        Användare
        • December 2003
        • 238

Du måste ju ha en blixt oxå! Den borde vara två eller kanske till och med etta på den listan. Du får ut så mycket mer av dina bilder med antingen en sb600 eller sb800. Men då ska du ju naturligtvis ha en väska att förvara allt i och ett stort minneskort som räcker till många bilder. Lika bra att du köper allt på en gång! Köp beggade objektiv, det spar du mycket på. Bara grejjerna är välvårdade så duger de utmärkt. Och du, har du reggat dig på forumet jag tipsade om?

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Sorry...glömde blixten i all hast!

Reggad nu.

Kommentar

• doctor
            Användare
            • December 2003
            • 238

Vad roligt! Du har redan fått mess där. *host*

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Stativ och Bildstabilisering
              Ett stativ är ett måste som fotograf. Däremot kan man inte säga att det alltid är ett substitut till bildstabilisering. I många fall fotar man motiv där stativ är mycket svårt att använda, exempelvis vid konsertfotografering eller vid annan fotografering där motivet rör sig snabbt och man måste själv därför vara rörlig. Då är IS-funktionen bra på så sätt att man "tjänar" cirka två steg. Alltså, en bild som at tagen med ett 100mm objektiv som normalt måste ha 1/125 slutare för att bli skarp kan med IS-optik bli skarp redan på 1/30 sekund. Jag har testat IS optik och det verkar ju hur coolt som helst, tyvärr äger jag inga av dessa ännu dock. Däremot har ju IS ingen påverkan på att frysa motiv som rör sig snabbt utan påverkar bara din skakningsoskärpa. Det finns även kikare med IS idag...

Jag använder ett stativ av märket Gitzo med kulledshuvud, vilket är ett måste. Köp inget panoranahuvud för allt i världen... Gitzo är inte billigt, men det är jädrigt bra grejer. Jag tror jag betala cirka 3-4 papp för det, med kulleden. Det finns ju billiga Velborn stativ i plast, men det är inte mycket att hurra för. Jag hade ett lite klumpigare Manfrotto (Bogen) innan men tycker Gitzo är stået vassare + att jag ville ha ett lite mindre stativ.
              Kolla på www.gitzo.com

Något som är lite underskattat och som jag använder ibland är enbensstativ. Där "tjänar" du cirka 2-3 steg och blir mycket rörligare än med ett stativ med tre ben.

Väskor
              Jag har alltid använt Lowepro-väskor för jag tycker att de är så jädra bra helt enkelt. Det finns nått som heter Domke med som jag vet många använder, men de vet jag inget om. Lowepro är slitstarka så det finns inte och smart uppbyggda etc.

Jag har haft alla möjliga väskor, småväskor, lite större väskor, axelväskor och jätteryggsäckar, men det har alltid slutat med att jag använder denna:
              I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4179

Blixten är nog den viktigaste prylen för bra kort. Objektivet där efter.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Håller med Christian om det. En eller flera blixtar är oumbärligt för akvariefotografering. När man köper optik ska man inte snåla, bättre då att spara in på kamerahuset. Optiken kan man behålla när man byter kamerahus.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• salar
                    Användare
                    • June 2002
                    • 227

Det finns ju ett enormt utbud av beg fototillbehör inte minst till Nikon. På Tradera.com och blocket.se finns det massor till salu. Lite tålamod bara så dyker rätt prylar upp till rätt pris. Många sköna tusenlappar kan man spara, gäller bara vara kritisk och ta reda på rätt pris så man inte blir blåst. Tillgång och efterfrågan gör ju att andrahandsvärdet varierar en hel del mellan olika tillbehör och kameror.

Ex blixtar till Nikon finns det gott om, har två själv köpt beg. Nikon är duktiga på att komma ut med nya modeller på blixtar så det finns en djungel av olika aggregat.Tror att den äldsta modellen som passar digitala hus heter SB28 med tillägget DX för digitalt. Är en av toppmodellerna (motsv. SB-800) och en sån kan man få för ungefär en tusenlapp lite drygt beroende på skick. Har själv bl.a en SB26 (typ SB28 fast lite äldre) som har en inbygd slavtändare vilket gör att man kan lägga den löst uppe på täckglaset riktad neråt och ha en annan blixt på huset. Sladdar för blixt-automatik är besvärligare och dyrt original-tillbehör. Sålde en sån kabel en gång. Använde den för lite och var alldeles för kort tyckte jag.
                    SALAR

Kommentar

• Ralph
                      Användare
                      • May 2002
                      • 736

Till D50 och D70/D70s fungerar bara SB-600 och SB-800 pga nya i-TTL (i som i intelligent enligt Nikon).

Äldre blixtar måste man köra manuellt, dvs inget för nybörjaren. Det stämmer att DX-blixtarna fungerar till de andra lite äldre digitala systemkamerorna som t ex D100 och D1.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Intressant Salar. Synd att du inte har email...(du vet väl att du måste ha en fungerande mail på ciklid.se´s forum?)

För min del så går det alldeles förträffligt (pga budget) att köpa beggat. Problemet för mig är väl att jag inte riktigt förstår mig på alla teknikaliteter...det blir som ett okänt språk för mig emellanåt.

En väska, ett större minne samt ett stativ är på ingång så nästa sak att skaffa blir en blixt som man kan använda som du gjorde.

Ralph: Så lätt slår man sönder drömmar genom att med några få ord förklara det omöjliga.

Kommentar

• doctor
                          Användare
                          • December 2003
                          • 238

På ingång? Har du redan beställt? Vad blev det? Inget Velbon hoppas jag, de är svajjiga.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Njae...synar du mig? Jag ska beställa och håller som bäst på att kolla in olika alternativ.

Kommentar

• doctor
                              Användare
                              • December 2003
                              • 238

Ja absolut! Ska bli kul att höra vad det blir. Ta ett rejält stativ typ Manfrotto. Dom billigare klarar inte vikten av kameran och står o svajjar. Velbon brukar kallas för Velben just därför.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Nej de jag funderar på är antingen Hama eller Manfrotto.

Kommentar

Arbetssätt...