Igår bevittnade jag den första leken i min unga venustus grupp, passade på att testa videofunktionen på digitalkameran och kvaliteten blev inte den bästa, tyvärr så gick det inte att gå närmare utan att störa leken och jag vågade inte dra för fönstrena av rädsla för att störa så det är en hel del solreflexer. Men om ni vill kika så finns filmen här:
Nimbochromis Venustus lek
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Trevlig film. Blev dock ganska förvånad att se en hane som är gul...
Min är helt MFF-blå förutom på undersidan som blir helt svart när honan svarar vid lek."Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet" -
jag fick lek på venustus en gång iaf så var hannen en venustus på ca 17cm och honan var en kalingono på ca 13cm.. ynglen blev aldrig fri simmande hon spottade dom i påsen när de skulle säljas.. de hade fortfarande gulsäckar kvar men de var säkert 100st!Kommentar
-
Jag vet inte om hanen kommer att bli blåare, det är igentligen bara bläsen över huvudet som är riktigt gul, kroppen skiftar mer åt gröngult och jag tror att den fortfarande är lite för ung för att visa de rätta färgerna, men ska inte en venustushane ha gul lekdräkt?
Jag har endast hållt Mbunas tidigare så jag har inte riktigt koll.Kommentar
-
-
-
Kommentar
-
-
Mina erfarenheter av venustus är att de blir klart mer gula än blå när de kommer upp i storlek. Kolla in min (numera sålda) hane på http://warehouse.filetap.com/html_ne...n_venustus.htm
Tony EnglundKommentar
-
-
-
Tony, kan bara hålla med föregående inlägg! Vilka bilder!
Champisarna är ju otroligt snygga fiskar!
Mvh ErikKommentar
Kommentar