kopparrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

    kopparrör

    Jag och tjejen håller på att renovera huset och skall sätta in ny varmvattenberedare, samt dra en del nya rör.
    Rörläggaren påstår att det inte "läcker" någon koppar från rören, men jag har alltid varit rädd för kopparförgiftning (hos fiskarna).
    Är det någon som vet hur det ligger till?

    Är det försvarbart att byta alla kopparrören?
    Mvh Fredrik
  • Challe
    Användare
    • December 2003
    • 111

    #2
    När vi byggde om badrummet i våras så drog vi om en hel del rör. Jag ställde samma frågor som dig då. Rörläggaren hos oss sa ungefär samma sak. Jag mätte vattnet efter koppar både före och efter renoveringen och med de tester som jag använde så gav de inga utslag. I Jönköping så håller vattnet nästan Ph8 när det kommer ut ur kranen och tydligen så uppstår problem om man har surt vatten ifrån egen brunn. Om du är orolig så tycker jag att du skall analysera ditt vatten, kostar 200-300 kronor. Ett alternativ till rörbyten är ju (om det finns koppar i vattnet) att köpa vattenberedningsmedel på storpack.

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      OM det hade varit ett problem, så hade ALLA med akvarier haft det vid det här laget! ALLT vatten som vi får ut i våra kranar går i just kopparrör!
      NEJ - ni behöver INTE vara oroliga....och det finns inga alternativ!!!

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • September 2003
        • 660

        #4
        Låter bra!
        Tck för svaren!
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Challe
          Användare
          • December 2003
          • 111

          #5
          Jag tycker inte heller att man skall vara orolig (förutom surt vatten ifrån egen brunn problem) men det finns alternativ...

          Hus byggda 1940- ca 1955 har mestadels galvade stålrör eftersom kriget gav extremt höga kopparpriser, det kommer att bli en "rörbytar" boom utan dess like de närmaste 10 åren på dessa hus eftersom livslängden för dessa rör i princip är ute vid det här laget.

          På 80 talet så började plaströr att slå in på marknaden och idag så tror jag att plaströr har en stor marknadsandel, det finns riktigt bra plaströrslösningar där tex rör-i-rör förhindrar läckage, fast tusan vet hur bra de är, 2 par i vår bekantskapskrets har byggt nytt med plaströrslösningar, båda har haft läckageproblem !

          Kommentar

          Arbetssätt...