Fiskar.nu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

    Fiskar.nu


    Saknaden efter fiskar.nu.

    Såsom en minnesord brukar det i dagspressen förekomma att man på ettårsdagen av någons frånfälle skriver några rader till åminnelse av personen i fråga. (en nekrolog) Det är ju nu drygt ett år sedan fiskar.nu skrev ett inlägg på ciklid.se och jag saknar verkligen dessa inlägg. Jag tror nog inte att fiskar.nu fallit bort eller gått hädan men inläggen lyser med sin frånvaro. Fiskar.nu hade inlägg på ciklid.se som man inte kunne annat än njuta av.
    Inläggen var oftast av det slag att man knappast kunde veta om de hade för avsikt att driva med oss eller om de var av allvarlig natur. Spetsfundigheten i dessa inläggvar av sådan natur att jag vid många tillfällen när jobbet inte kunnat tillfredställa mina behov av humor och lystnad på nöjen har plockat fram alla inlägg från fiskar.nu och sedan suttit och skrattat för mig själv en liten stund. Resten av dagen har sedan förlupet utan att upplevas som långa.

    Jag vill nu att vi alla ägnar en minut (tyst??) åt de som skriver roligt på vår sida (ciklid.se)
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Får man fråga varför vi ska hålla en tyst minut? Tror inte jag är ensam om att tycka att det har blivigt mycket trevligare stämmning här på forumet sedan han försvann.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

      Får man fråga varför vi ska hålla en tyst minut? Tror inte jag är ensam om att tycka att det har blivigt mycket trevligare stämmning här på forumet sedan han försvann.
      Håller nog med Lars jag, detta är kärngängets forum. Newbie´s får inte många svar. Som exempel





      Det handlar väl ändå om att sprida hobbyn.

      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        citatet handlar väl ändå om att sprida hobbyn.
        Det gör man bäst genom att många svarar och skriver inlägg i forumet. Om alla hade 0,26 inlägg per dag Kaj så skulle inte många få svar överhuvudtaget...inte ens den s k "Kärngruppen"...vilka de nu är?!?!

        För övrigt så tycker jag att det är väldigt roligt med en diskussion i forumet där "glimten i ögat" finns med...det är inte alltid det varit så och det finns ju alltid en anledning till varför folk försvinner av en eller annan orsak.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

          citatet handlar väl ändå om att sprida hobbyn.
          Det gör man bäst genom att många svarar och skriver inlägg i forumet. Om alla hade 0,26 inlägg per dag Kaj så skulle inte många få svar överhuvudtaget...inte ens den s k "Kärngruppen"...vilka de nu är?!?!
          Kul du svarade Stefan. du har ju fått ta emot en del. Vidhåller dock min synpunkt o det är ju bara att kolla bakåt. Kolla inläggen tillbaka på de som får 0 till 1 svar. De är nästan alltid dom som gjort under 20 inlägg. Har jag fel eller?
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Hehe jo Fiskar.nu va faktiskt ett lyft vissa dagar =) har funnits en del andra med som lyser med sin frånvarå i dagsläget.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              citat:Kolla inläggen tillbaka på de som får 0 till 1 svar. De är nästan alltid dom som gjort under 20 inlägg. Har jag fel eller?
              Det ligger säkert en del i det och troligen kan det vara som så att det är information som man skrivit oerhört många svar på redan. Det har iallafall varit svaret hos många i tidigare diskussioner gällande ämnet.

              Tyvärr så är det inte så enkelt för en ny medlem att söka info via forumets söktjänst. Där kunde det kanske vara mer information och mer visuella exempel på hur man gör.
              Forumets söktjänst över tidigare diskussioner är annars väldigt bra, men det gäller ju att veta vart man finner det och hur man gör.

              Jag tycker att alla har en "skyldighet" som forummedlem att göra första intrycket så gott som möjligt för nytillkomna. Tyvärr så är det långt ifrån så det fungerar.
              Jag tycker däremot inte att det förekommer någon kärngrupp som fungerar i liknande med en klubb av inbördes beundran (tagits upp tidigare). Jag kan tycka ibland att det kan finnas medlemmar som uttrycker sig plumpt och ganska nedsättande mot nya...och detta är inga medlemmar som skrivit över 1000 inlägg här utan mer medlemmar som är på forumet vissa stunder för att "lattja runt" lite eller visa sig på styva linan för att plocka skämtpoäng på andras bekostnad.

              Angående Lars Andersson´s ämne...dvs saknaden av fiskar.nu så kan jag kanske hålla med om att det var en del inlägg man log åt, kanske t o m skrattade åt...men om jag inte minns fel så blev jag nog mer trött och besviken på inläggen än tvärtom. Jag ser gärna att forumet är roligt, skämtsamt och livligt men inte att det blir på bekostnad av forumets huvudinriktning...dvs akvariehobbyn. För många trådar som handlar om andra saker än hobbyn riskerar att få forumets ryggrad förlorad.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                Tycker nog att folk på forumet ofta är hjälpsamma och svara på frågor.
                Men ibland är inte rätt personer uppkopplade just då, eller har inget svar, eller är upptagna i någon annan tråd. När man uppdaterar "aktiva ämen" vid nästa inloggning så kan man missa inlägg som man inte läste förra gången.
                Själv har jag ingen stolthet utan ställer sk nybörjarfrågor när jag är osäker.
                Finns ingen anledning att låtsas vara expert. Och riktigq "experter" finns det inte inom hobbyn, folk hara bara olika intressen av hobbyn och olika erfarenheter (mer eller mindre.

                Aldrig fel att lyfta upp detta, vi (alla forumdeltagare) får väl hjälpa till lite extra så att alla får svar.
                Anders L

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

                  #9
                  Hänger inte i tråden...

                  Var fiskar.nu en användare på forumet?
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • davide
                    Användare
                    • December 2003
                    • 335

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää


                    Var fiskar.nu en användare på forumet?
                    Japp...
                    MVH David
                    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      JAg tycker att det har var ett rejalt orattvist inlagg, atminstone om man endast tittar pa lankarna. Jag gick in och svarade i alla tradarna. Forutom tuppkamsfragan (den forsta) sa ar mina inlagg rejalt meningslosa! Personerna har fatt svar eller lost problemet sjalva. Om lankarna ar det enda du utgar fran sa har du helt enkelt fel. Den har typen av fragor ar svara att svara vettigt pa.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kalle-El
                        Användare
                        • August 2005
                        • 255

                        #12
                        Jag är relativt ny här inne och jag kan inte påstå att jag blivit bemött vare sig dåligt eller nedlåtande från "äldre" användare. Det man kanske bör tänka på på / räkna med är att svar inte kommer in med en gång, tålamod är därför en väldigt viktigt egenskap att försöka använda sig av. Dessutom kan det ju vara så att just din fråga är så specifik att ingen har ett vettigt svar på den.

                        Sedan kan det ju också vara så att vissa frågor är så dumt ställda / formulerade att de helt enkelt inte går att svara på dem.

                        Det förekommer naturligtvis emellanåt en stämning här inne som jag skulle vilja likna vid "locker-room" mentalitet vilket jag personligen inte har något problem med, en rå men hjärtlig stämning brukar funka väldigt bra om man har med en brokig massa att göra.

                        Som "nybörjare" finns det dock en del saker inne i forumen som gör ens liv lite mer komplicerat än nödvändigt. En av dessa saker är vissa förkortningar av namn eller arter på fiskar som verkar vara allmänt vedertagna. Att söka sig fram i gamla trådar är inte det enklaste kan jag väl dessutom tillägga. Ibland hamnar du ganska nära, men allt som oftast hittar du inte svaret på just din undran...

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det dar med forkortningar ar sant och det papekas ibland. Jag ar av asikten att hela vetenskapliga namnet ska skrivas ut forsta gangen fisken namns i en trad. Undantag ar nar det finns svenska namn (ej samma sak som handelsnamn!) som t ex sebraciklid, skalare, prinsessan av burundi, da det ar OK att kora pa det svenska namnet. Detta har blivit komplicerat nu nar zoopet har som policy att ha svenska "handelsnamn" pa alla fiskar, och for en nyborjare ar det forstas omojligt att veta om det ar ett svenskt namn eller ett "handelsnamn" som ar nyligen forfattat av Zoopet och som ingen har hort an.

                          Om det kommer att bli ett svenskt namn beror pa hur bra namnet ar och hur vanlig fisken ar samt hur unik fisken ar for namnet. T ex sa var ju gyltciklid ett valdigt bra namn for Julidochromis ornatus, men folk kallade den for Julidochromis ornatus anda, och sedan dok det upp en massa nya jullar som lika val de kunde kallas gyltciklid.

                          Alltsa ar det lika bra att alltid kora pa fullstandigt vetenskapligt namn, om man inte "vet" att fisken har ett svenskt namn.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • wenger
                            Användare
                            • February 2003
                            • 233

                            #14
                            Jag tycker det iofs är lite komiskt att man drar upp trådar där ingen svarar då man själv inte svarat .

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

                              #15
                              [quote]citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson


                              Det gör man bäst genom att många svarar och skriver inlägg i forumet. Om alla hade 0,26 inlägg per dag Kaj så skulle inte många få svar överhuvudtaget...inte ens den s k "Kärngruppen"...vilka de nu är?!?!
                              Hmm Lite dit jag vill komma, 0,26 inlägg per dag, (jag är förvånad över att jag låg så pass bra till). Men o andra sidan kan väl detta knappast vara ett kvalitetsmått. Jag är oerhört specad på diskus o lite andra SA arter. Och tycker att det finns bättre forum för oss Diskus freaks. Men so what. Nu drar jag till Dublin skall njuta av besök på bl.a Guiness o Jameson bryggerierna. Smolken i bägaren är att jag får vänta en extra vecka på nya nr av Ciklidbladet.
                              Sedan iom med min frånvaro får jag också ta smällen av att tappa några tiondelar på "inlägg per dag listan".
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...