vattenhjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maaah
    Användare
    • August 2005
    • 89

    vattenhjälp

    är ny med akvarium och har nyss kört ner en test sticka av märket aquavital i vattnet....

    Den visade att jag har ca:
    50mg/l nitrat
    nitrit = ok
    dgh = <6°
    dkh = 0°
    ph = <6,4

    ph saken vart gul, och den lägsta på skalan är 6.4 och den är lite mera åt orange.

    i akvariet har jag sorgmateltetror, palettciklider, thomsi cilkider, o en fisk som jag inte kan namnet på.

    som jag har förstått det så bör jag höja dkh och ph?

    vad ska man använda och hur ska man göra? sen är dom övriga värdena bra?
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

    #2
    Bry dig inte för mkt om vattenvärden, vi har haft fiskar i mer än 10 år nu och aldrig brytt oss om vattenvärden...

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      perfekt råd till en nybörjare.... not

      Det är två saker som oroar mig med dina värden. Det första är att du har lite mkt nitrat i vattnet. Har du inga växter som konsumerar nitratet är det bra att öka mängden vid vattenbytena. Hur mkt vatten/vecka byter du?

      Det andra är det du redan nämner om kH värdet. Jag föreslår att du antingen tillsätter bikarbonat vid varje vattenbyte eller placerar en nylonstrumba med typ kalkkross eller korallsand på en plats med god genomströmning på vattnet. Det borde höja tillräckligt.

      Kommentar

      • maaah
        Användare
        • August 2005
        • 89

        #4
        nja, brukar bara byta vatten då jag gör rent, o det då det är aljer på rutorna, så ca varannan vecka..... ska man kanske byta oftare???

        fiskarna värkar inte vantrivas iaf, thomasin har precis lagt en hel hög med ägg...

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • May 2004
          • 497

          #5
          tsss..d där med vattenvärden e sååååååå överskattat, som sagt haft flera akvarium me alla möjliga arter i 10 år och ALDRIG kollat ens pH, aldrig nån fiskdöd.
          Så du..strunta i vattenvärdena så länge.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Tycker inte att du ska läsa Chicke´s inlägg som något mer än hans egna erfarenheter. Det är helt uppåt väggarna att be folk strunta i vattenvärden då detta är ett av de krav som fiskarna har för att trivas på bästa sätt.

            Visst kan vanligt kranvatten passa många arter hur bra som helst, men det finns mängder av arter som är pH känsliga...en del vill ha väldigt mjukt vatten medans andra föredrar hårt.

            Vad har du haft för fiskar Chicke? Inte en fisk död på 10år? Det var banne mig inte dåligt det!

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              Varje vecka är att föredra. Drygt 30% kan vara lagom. Då trivs de ännu bättre =)

              Och chicke: "aldrig nån fiskdöd" var inte heller särskilt smart sagt. Att hålla fisk handlar liksom om lite mer än att hålla dom vid liv. Och dessutom så tvivlar jag starkt på att du har 0 i kH? I såna fall hade dina malawi inte haft det särskilt kul, och coolat vippen för ett bra tag sen. Jag menar inte att maaahs fiskar kommer stendö om inte kH:t höjs utan att de kommer bli snyggare o roligare att titta på om de slipper ett varierande pH. Det roligaste med hobbyn är iaf för mig att försöka fixa en så bra miljö som möjligt åt fiskarna.

              Kommentar

              • maaah
                Användare
                • August 2005
                • 89

                #8
                alltså, jag bör tillsätta helt vanligt bikarbonat som man köper i affärer i vattnet? hur mycket ska he i då?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Har man hart vatten sa kan man faktiskt i stor utstrackning skita i vattenvardena sa lange som man inte overbelastar akvariet. Maah har daremot surt mjukt vatten som troligen ar valdigt instabilt.

                  Vad har du for tester? Stickor blir for gamla efter ett tag. Ta med vatten till akvarieaffaren och be dem testa. Har du kommunalt vatten sa ar testerna starkt misstankta. Jag tror inte att sadant lyxvatten finns i svenska kranar langre. Lyx for att du kan gora vad du vill med det. Enklast ar att filtrera over kalk och kanske tillsatta lite bikarbonat. Da far du situationen Chicke beskriver: Man behover inte bry sig sa lange man skoter akvariet.

                  Har ni egen brunn sa ar det en annan femma.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...