hej hej, vad tycks?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    hej hej, vad tycks?

    Hej,

    vad tycker ni om denna blandningen?

    6 st scalarer
    2 st blåaciklider
    2 st fjärilsciklider
    2 st palettciklder
    ett stimm tetror? 30 st? inte säkert men hade förmodligen varit häftigt.

    Sen till malarna:
    6 st Corydoras julii
    4 st Otocinclus
    3 st Ancictrus som är svarta med vita prickar vet ej vad dom heter.
    en gibbiceps.
    ett par Ancictrus.

    Är detta för mycket? Har ni fler tips på andra fiskar till cikliderna?
    Med ett stimm av tetror så hade det gjort ett maffigare intryck till akvariet tror jag.
    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    #2
    Hur stort är akvariet som skall hålla dessa?

    David
    David

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Obs! Ursäkta glömnde det, akvariet är på 325L.
      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #4
        Jodå, skulle bara vilja föreslå att du tar bort palettcikliderna och gibbicepsen. Du kanske skulle skaffa en mindre grupp av fjärilscikliderna, ca 4-5 st, för att låta dem para ut. Tycker du ska lugna dig med blå cikliderna också, det kan bli väl fullt ändå.

        mvh
        /Hasse

        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • Agnes
          Användare
          • July 2002
          • 106

          #5
          Har undejefär samma blandning i ett 250l eller hade iaf. Det funka okey med följande undantag:
          mina pansarmalar försvann spårlöst
          skalarerna bråkade så mkt att jag sålde alla utan ett par. Kanske går bättre om man köper mindre idevider och låter dem växa upp tillsamans.
          Blir inte bottenytan lite liten alla fiskar du föreslår är ju mer eller mindre bottenfiskar (förutom skalarerna och fiskstimmet).


          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #6
            Hej,
            det är jusrt det hära med att alla andra fiskar är bottenfiskar förutom scalarerna och stimet, kanske blir det för lite fisk uppe i akvaret medans det är mer på botten?
            Varfrö tycker du att jag ska lugna mig med Blåcikliden hasse?

            Sorgmanteltetra är en Tetra som blir lite större och framförallt högre än ex neon eller kardinal, därfrö borde den funka med dom blåa?

            Men är akvariet överbefolkat eller är det bra?
            jag vill köpa alla giskarna när dom är unga för då kommer dom förmodligen att trivas bättre i vuxen ålder kan inte det stämma?

            Sen hade det helt klart varit trevligt med lite lek också=) vilka av dom nämnda fiskar leker lättast?
            varfrö tycker du inte att jag ska ha Palettcikliderna med i
            blandningen?
            Mvh Ola


            ola lindeberg
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Agnes
              Användare
              • July 2002
              • 106

              #7
              Palettcikliderna är det ända som kommer från afrika. Du får ett sydamrekanskt biotpakvarium om du tar bort dem. Det posetiva med det är... ja du får lite högre status bland akvaristerna.
              Jag tror att blåcikliderna är de som leker lättast i ditt akvarium.
              Palleterna ska också tydligen vara lättlekta, mina var det inte, men jag mistänker att det beror på att jag har 4st hanar...Så fort jag är säker på att alla djuren är friska, så tänker jag
              2 st byta mot 2 honor.
              för at få lite vägledning kan man titta på sarfs hemsida, odlingskanpanjen och se vilken valör fisken har, brons lättast silver lite svårare osv.
              Sormanteltetror ser rätt trista ut när det blir större...Tycker jag iaf. jag skulle ta ngt annat. Om du måste välja mellean blåisarna och fjärilen tycker jag du ska ta blåcikliderna, men det är ju en smaksak. Tack för tipset hasse föresten med blåcikliden, som alla märker är jag helt såld.


              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                Jo, tack men fick inte svar på varför jag skulle lugna mig med blåciklid?
                Kom på det nyss att inte paletten är från sydamerika så det är klart jag itne ska ha den då=)
                Men då blir det:
                6 st scalarer
                ca30 tetror vad för tetror?
                2 st blåaciklider
                5 st fjärilsciklider
                Samnt en massa malar.
                Mvh Ola.

                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Blåcikliden blir faktiskt rätt stor och vuxna lekande blåciklider är inte speciellt snälla. Jag hade ett blåciklidpar som simmade in och slog ihjäl hanen i ett lekande scalarepar. Scalarehanen dödades med ett enda hårt slag i sidan sedan föll han som ett löv mot botten. Av okännd orsak ville de leka på en sten under svärdsplantan där scalarerna lekte. Min blåciklidhane var 16-18 centimeter. Den största blåciklid jag sett var 35cm. Större än påfåglarna som gick i samma offentliga akvarium. Dessutom kommer de att äta upp fjärilscikliderna. Skaffa Laetacara, Bujurquina, Clethracara, Krobia el dyl istället.

                  Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #10
                    Oj 35 cm!!!
                    Vet att dom bler stora men inte så stora.

                    Vill ändå ha en annan ciklid än Scalarerna som simmer uppe i akvariet,
                    Kanske Sajica hade varit en art som hade gått bra med dom fiskarna Hur många av dem hade du tyckt Ola? se vad jag har skrivit innan för fiskar.
                    Mvh Ola.

                    ola lindeberg
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      35cm får ses som extremt ovanligt. 20 får ses som absolut max i akvarium. Flaggciklid är en firre du skulle kunna ha men tänk på att dessa också blir stora. De snällare Archocentrusarna (Cryptoheros) funkar nog även om de är lite aggressiva samt kommer från mellanamerika som har helt anorlunda habitat. Palett är nästan mer "biotopriktig". A. myrnae (Före detta A. septemfasciatus "yellow topaz") är vanlig i handeln och väldigt snäll. Sajica och Septemfasciatus har jag ingen erfarenhet av men de hör till samma grupp av snälla Archocentrusar. Acarichthys heckelii borde funka den också. Vuxna scalare käkar säkert Otocinclus. Min erfarenhet av dessa små malar är att de bör ha mycket mat samt lugnt från taskiga medinvånare. När det gäller tetror så är sorgmantel ett bra val. Andra möjliga är brilianttetra, dolksticks(stygns)tetra, fantomtetra, Opaltetra (Astyanax sp. "Colombien") m fl.

                      Ola
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

                        #12
                        Ok, tack så mycket Ola.
                        Flagg ciklid den gör samma hot mot tetror som den blåa skulle göra väl?
                        Har du bilder på alla dom tetrorna som du nämnde?
                        hade tänkt mig Engelsk sjösten som, bottenmatrial den minsta varianten, samnt röttet och mycket växter lite stenrös också såklart.
                        Skulle vara kul att få lek av några fiskar också, så läg görna tips på hur jag ska gå till väga med arterna et.c.
                        MVh Ola

                        ola lindeberg
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Tobbe_B
                          Användare
                          • August 2002
                          • 299

                          #13
                          Hej!
                          Vill du ha mycke växter så ska du kanske skippa blåcikliderna dom gräver nämligen ätt bra!
                          Tobbe

                          Msn:t__skate@hotmail.com
                          Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                          Skateboard is not a crime.
                          f.d cool men bytt användarnamn

                          Kommentar

                          • Anette
                            Användare
                            • April 2002
                            • 178

                            #14
                            Hej Ola!

                            Mina flaggciklider hemma åt upp ett antal tetror för mig...

                            Anette

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              35 cm!!

                              Vilken baddare!

                              Var den vacker eller var den som en ful gammal torsk ?

                              /Peter
                              Nr 431
                              Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...