Har en pumpfråga!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Har en pumpfråga!

Hej!
    Har någon erfarenhet av att flytta en pump mellan ett kar med lågt ph till ett kar med högt ph?
    Överlever bakterierna?
    Eller får man nitrit som ett brev på posten?
    (Ska dra igång ett Malwikar idag och har några SA-kar sedan tidigare)
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Om jag vore du så skulle jag rengöra pumpen under kallt vatten innan jag sätter in den i nya Malawikaret.

Egentligen så borde det inte vara några problem då man tvättar tillbehör vid rengöring i högre pH än vad du troligen haft i karet. Så rent teoretiskt så har du redan gjort en sådan här procedur fast omvänd...om du nu rengjort det någon gång (vilket jag förutsätter).

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Visst har ja rengjort filtermaterial, men det har jag alltid gjort i vatten som kommer ifrån karet.

Till saken hör att jag har även ett Tanganyika-kar, men har bara en pump där. Tänker ta halva sanden samt halva vattenmängden därifrån.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

citat: Visst har ja rengjort filtermaterial, men det har jag alltid gjort i vatten som kommer ifrån karet.
        Ok...det var en liten egenhet. Jag har alltid gjort rent i kallt rinnande vatten, men det du gjort kanske är bättre med mindre risk för oönskade bakterier.

Med tanke på din, tillsynes, genomtänkta plan på hur du skall lösa det hela för fiskarna så tvivlar jag på att du skulle få en nitrit topp av att flytta pumpen från ett kar till ett annat. Invänta dock svar från någon annan så du får lite mer att gå på...

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ja Stefan till saken hör att Växjövattnet tillhör det sämsta i Landet ialla fall när det gäller akvarium!
          Så därför vill jag spara alla goda bakterier ja kan.
          Någon mer som har erfarenheter av att flytta pumpar från -ph till +ph?
          Alla synpunkter och åsikter tas emot tacksamt.

Kommentar

• PsyM
            Användare
            • March 2004
            • 460

Jag gör detsamma som LN när jag tvättar filtermaterial. Dvs tvättar det i vatten som kommer från akvariet.
            Har för mig att även filterbakterier reagerar negativt vid svängningar i temp, ph osv. Jag skulle iaf inte våga tvätta filtret i enbart kallvatten! det borde (tycker jag iaf) ta död på nyttobakterierna.
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

Kommentar

Arbetssätt...