dovii 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nike69
    Användare
    • August 2005
    • 172

dovii 2005

Hej
    Tyckte det var på tiden att skriva ner några rader om min favorit
    parachromis dovii.
    Detta är en av dom roligaste arter jag någonsin hållit.
    deras fruktansvärt starka revirbeteende slår aalla fiskars jag haft tidigare.hanen nöjer sig inte med en grotta,del akvariumet, hela akvariet, nej han ska ha hela lokalen
    det räcker att komma i närheten av akvariumet så är han och hugger i rutan.
    paret har nu precis frisimmande yngel o därför är hanen extra tokig.
    jag kommer fylla på med mer info framöver i tråden, men kan hänvisa till lite foton än så länge.

Fisk gör dig smart !

/ Niklas
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Välkommen till forumet får man väl säga nike69

Kul att Dovii fått en egen tråd. Även om jag haft denna art så står den på min önskelista helt klart!
    Mvh Alex

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ja de va väl på tiden att nike reggat sig å slutat använda sin frus konto
      Jo vi har märkt att du gillar dina doviis, alltid massa tjöt om dem på mirc
      Visst, lite kul vore dom å hålla.. men njae, de får bli senare i livet.
      Fina bilder har du iafall! (vill me ha en bra kamera) [V]
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

nike69: Fina fiskar och fina bilder. Har själv kubaciklider och min största är ca 17 cm. Hur stora är dina? Kommer de från Simontorp?

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Mycket fina fiskar! Nu blev jag sugen på festae igen...
          Anders L

Kommentar

• nike69
            Användare
            • August 2005
            • 172

Tack för ett fint välkomnade.
            Lundensis: jag vet faktiskt inte riktigt var ifrån dem kommer.Jag har själv köpt dem privat ,men kan givetvis ta reda på vart i från han i sin tur inhandlat dom.Det var väl lite knasigt att inte tänka på att fråga det. Men antagligen var jag så exalterad över att fått tag i fisken ,så jag i all hast glömde bort att fråga
            storlek: mja, över 12 cm, kan kolla upp det närmare när jag åker till lokalen nästa gång.

Anli: JA! Jag kan förstå att du blir sugen på Festae igen. Det är i mina ögonen en av det vackraste SA-cikliderna.Jag har just nu 3 par.Detta kan väl kännas lite överkurs.
            Men har man blivit kär,så har man

Angående> P. Doviin, för att hålla mig till ämnet,så sköter dom sina små avkommer ypperligt.Det finns nog inget man skulle kunna släppa ner i karet som skulle störa deras yngelvård någon längre tid.Förmodligen så skulla hanen Misshandla nykomlingen eller rent av dräpa den
            jag märker vid matdags,att när jag matar att det är inte maten han är sugen på. Han verkar mest vara sugen på att ge mig ett nyp.höhö
            kullen verkar däremot inte alls vara stor om jag sätter det i jämförelse med mina P.Managuense.dom har ju tendens att få ex. antal yngel.Doviin verkar mer sparsam på äggen. Jag vet ännu inte om det beror på artskillnader eller tillfäligheter. men det kanske någon annan dovii-ägare kan ge mer info om.
            Det vore även kul att få veta hur många på forumet som håller den art.skriv gärna om era erfarenheter av fisken/fiskarna
            mvh nike69
            Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

Kul att se att dem har lekt:-)
              Det är ingen ide att du stoppar ner nån annan fisk i karet,dem slår t.o.m ihjäl stora malar (plectostomus) och liknande.Och det går fort.

Det var därför jag ville prova nåt annat och sålde mina Dovii till dig:-)
              Dem lägger inte så många ägg men dem tar väl hand om dem dem får,dem är riktigt bra föräldrar till sina yngel.
              Kul att se att mina gamla firrar mår bra!

Mvh
              Danne

Kommentar

• nike69
                Användare
                • August 2005
                • 172

mrgreed:
                Jag är otroligt nöjd med fiskarna.
                Jag hade en hel del problem att få igång maten på hanen.Han är fortfarande mager,men nu äter han i alla fall.
                jag tar med mig kameran idag o ser om man kan knäppa en superbild
                så kan du få ta del av din gamla fisk.
                Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• mrgreed
                  Användare
                  • July 2002
                  • 494

Han har alltid varit lite kräsen med maten.
                  Han gillar Pellets och levande foder bäst som syrsor,fiskar och dylikt.
                  Räkmix,kräftstjärtar och frysfoder brukar han inte vara intresserad av alls.
                  Men om du matar med levandefoder stoppa inte i mer än 3-4 platy ungefär för då biter han bara huvudet av dem han inte orkar äta upp.
                  En gång stoppade jag ner 10 sorgmanteltetror 3 blev mat och resten tar dem in i munnen och tuggar lite på sedan spottar dem ut fisken igen.Så det blev till att håva upp 7 sorgmanteltetror dem flesta utan huvud.Hanen är extremt bra på att avlägsna huvudet på fiskar av nån anledning.

Mvh
                  Danne

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

För det 1:a, jättekul att det är fler som känner för denna fisk!!!

nike69:
                    Det verkar som mina gamla doviiyngel har bytt ägare.
                    Föräldrarna till dina fiskar håvades upp i april -99 hos Sandby ciklidhobby, då var de frisimmande sedan någon dag tillbaka. De fiskar du har nu är födda någon mellan dec-01 och jan-02.
                    Av dessa yngel sparade jag 10 st, 3 hanar och 7 honor. Behöll sedermera endast 1 par själv (den blekaste hanen har det senare visat sig). den hane du har var den vildaste av de 3, ytterligare en hane var mindre än de övriga (min & din) men senare när den vuxit till sig betydligt blåare på fenor och kropp.
                    Mitt par sålde jag till en kille i Halmstad.
                    Själv så har jag kvar 10 st yngel från detta par (en gång dovii alltid dovii, även om man tröttnar mellan varven). Hur könsfördelningen är på dessa yngel är jag inte helt säker på, tror att det är mer jämnt nu. Honorna har i varje fall börjat ta revir i det kar de går i, hanarna simmar mest omkring uppe vid ytan.
                    Det som du nämner angående maten har jag också noterat på alla de dovii som jag har haft, de är inte speciellt matglada snarast lite tillbakadragna då de går med andra fiskar. Fast när det gäller att försvara ett revir så är det tvärtom, här är det inte snack om att blåsa upp sig och spänna ut fenor. Det är pang på direkt som gäller.

Här är lite bilder som jag har fotat under åren på mina.

Det finns även 2 korta video där hanen försvarar hona och yngel.
                    Glöm inte att sätta på ljudet och lyssna när han hugger mot algmagneten, som fisk vill man nog inte bli träffad av en sådan smäll.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• nike69
                      Användare
                      • August 2005
                      • 172

Underbara filmklipp jinnarparen.
                      Det är precis som mina doviis,helt galna.
                      mina behöver inte ens ha ägg/yngel för att visa denna typ av aggression.
                      Du hade mycket bra läsning på din sida.Jag tackar innerligt för informationen den gav mig.
                      Jinnarparen: Har du märkt om det är problem med yngelvården eller funkar den bra,Så man kan ha sina småttingar länge hos dom stora innan dom blir mat?
                      Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• Gäst

hur jobbar du i karet? håller du dom med en håv mot glaset typ?

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

citat:Har du märkt om det är problem med yngelvården eller funkar den bra,Så man kan ha sina småttingar länge hos dom stora innan dom blir mat?
                          De par som jag har haft har vårdat ynglen tills att jag har tagit bort dem. Senaste gången så gick de med dem åtminstone 3 månader, hade förmodligen vaktat dem än längre om inte jag plockat bort dem.
                          Sen finns det andra varianter också, det par som hamnade i Malmö lekte "stup i kvarten" (om jag inte minns helt fel), föräldrarna körde då bort de äldre ynglen när nya var på gång.
                          Det man får vara observant på när ynglen går länge hos sina föräldrar är att de efter ett tag (vid ca 2-3 cm) börjar knapra på föräldrarnas hud och fenor. Det kan bli rätt så stora skador efter ett tag om det finns många yngel som håller på med detta. Detta är emellertid en sak som går över när ynglen blir större och slutar med dessa olater.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• mrgreed
                            Användare
                            • July 2002
                            • 494

>nike69

Dina Dovii tar väldigt väl hand om sina yngel.
                            En gång hade dem 2 kullar samtidigt och jag lät det vara så i över en vecka.Sedan blev dem större illa behandlade av föräldrarna när dem försökte äta upp yngel från den kullen med mindre yngel.

Mvh
                            Danne

Kommentar

• nike69
                              Användare
                              • August 2005
                              • 172

hej igen!
                              Jag är mycket tacksam för svaren.
                              mer detaljerade svar kan man knappast få.
                              Smidigt värre o få tips av tidigare ägare

cougar> ang. Jobba i akvariumet, så har jag inget svar.
                              Jag har ännu inte stört dom med att gå ner o riva i akvariumet.
                              Antagligen så blir dom oroliga och ställer sig i ett hörn på akvariumet.
                              Men mer info kommer den dagen jag ska ner för att greja
                              Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

Arbetssätt...