Hjälp mig ställa in färgerna rätt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Hjälp mig ställa in färgerna rätt

Jag har precis skaffat ny skärm och noterat att det är skillnad i färgtemperatur på den nya skärmen jämfört med den gamla, så jag tänkte nu vara lite jobbig och fråga om någon här kunde hjälpa mig att komma fram till hur jag ska redigera fotona.
    Här är ett litet kollage med två förminskade originalfoton och två foton jag har ändrat färgtemperaturen på. Originalfotot(det till vänster) ser lite svagt lila ut så de till höger har jag dragit bort en del lila på och även lite rött.
    Hur ser det ut för er?
    Ser bilderna till höger bättre ut?
    Och är bilderna till vänster svagt lilafärgade precis som här hos mig?
    Är det något i bilderna till höger ni tycker ser skumt ut färgmässigt?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

Tycker inte att jag ser så mycke skillnad. Men jag har tyvärr inget tränat fotoöga.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

De till vänster har mer lila i sig än de till höger.

Enligt mig ser höger bättre ut än vänster...

Kommentar

• Christer T

Bilderna till vänster har rödstick som är borttaget till höger........tycker jag.

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Håller med om att vänstra bilderna har lite lite mycket rött i sig. Egentligen ser de väl inte onaturliga ut utan det är högra bilderna som ser bättre ut helt enkelt.

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Skönt att höra, då är det bara ställa in färgerna efter den nya skärmen. Jag märkte att massor av foton jag har redigerat på den gamla skärmen ser för lila ut på den nya skärmen, så jag började frukta att nyskärmen var felkaliberad så jag skulle tvingas gissa mig fram då jag redigerade foton på den. Hade varit sjukt jobbigt.

Märkligt att det kan skilja på färgerna mellan skärmar, eller det kanske inte är märkligt men jag har aldrig insett att det kan göra det tidigare.
            Hur gör ni andra, kör ni med någon färgprofil i bildbehandlingsprogrammen eller nåt? I Photoshop kan man ju kalibrera färgerna men jag har aldrig brytt mig om att göra detta.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• salar
              Användare
              • June 2002
              • 227

Lite ljusare eller mörkare. Färgskillnad noll, de ser lika ut. Har en crt philips 109b4. Kör standard inställningar. Färgtemp kan spela roll om du säljer bilder eller för de som jobbar med bilder i tryck. För hemmabruk oviktigt.
              SALAR

Kommentar

• johanssonsan
                Användare
                • October 2004
                • 160

Högra OK på min skärm. Vänstra för varma.

Kommentar

• johanssonsan
                  Användare
                  • October 2004
                  • 160

Krana in skärmar är alltid en subjektiv bedömning där du även tar hänsyn till hur pass färgblind justeraren är! För lite färgblind är de flesta. Färgfel eller omgivande ljus.
                  För att slippa tycka och tro, känna sig osäker om balansen finns bra redskap för ändamålet. Ett kalibreringsverktyg. Finns även en + version som kranar till printer om du gör utskrift. Här bör man vara uppmärksam på byte av färgpatron och media. Med detta verktyg blir allt lättare och man spar duktigt med både färg, papper och ovårdat språk.

Spyder2 är bra! Kostar ca 1800.- + modellen som även tar printern dyrare.

Länken berättar mer: http://www.pantone.co.uk/ProductDeta...=2&co=4&pr=103

Att beställa: http://www.inwarehouse.se/productDet...7476&ReferId=3

Kommentar

Arbetssätt...