Anpassning.Bra eller dåligt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Anpassning.Bra eller dåligt.

    Tänkte starta en förutsättningslös diskussion och vill påpeka att jag inte tar ställning för eller emot i nuläget.

    Jag har under min semester besökt en del akvariebutiker runt om i landet.Ofta när jag lyssnat till säljsamtalet (ja,jag vet att det är fult och tjuvlyssna)så säger expediten att "det är ingen fara,fisken anpassar storleken till akvariet".Med andra ord så köper kunden en fisk som egentligen är för stor för karet som han/hon har.

    Nu tänker jag så här.Själva ordet anpassa har ju en positiv innebörd.Det är ju bra om man kan anpassa sig.

    Gäller detta även fiskar i ett akvarium?Vilka konsekvenser får det om inte fisken kommer upp i "den rätta" storleken?

    Vad har Ni får åsikter om detta?Vi pratar naturligtvis inte fullvuxna
    individer.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Jag har skrivit en liten text i FAQ-en http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=682
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      Där ser man.Intressant!
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av small

        Ofta när jag lyssnat till säljsamtalet (ja,jag vet att det är fult och tjuvlyssna)så säger expediten att "det är ingen fara,fisken anpassar storleken till akvariet".Med andra ord så köper kunden en fisk som egentligen är för stor för karet som han/hon har.
        Jag tror försäljarna har blivit så van att kunderna köper fisk och sedan byter in dem efter ett halvår eller år att de sedan anpassat sig vid detta. De chansar nog lite och tänker att risken är rätt liten att just den kunden kommer ha kvar fisken ända tills storleken på karet blir ett problem.

        Själv är jag lite kluven till den här frågan. Samtidigt som det inte bör uppmuntras att hålla fiskar trångt så tycker jag det är lite för stor fokus på fiskarnas maxstorlek och akvariestorleken idag. Det är onödigt mycket gnäll tycker jag med tanke på hur små fiskarna är då man köper dem, det är nästan alltid ett framtidsproblem man diskuterar så jag tror det mest gnälls för gnällandets skull. En del gillar sånt.
        Sedan vet jag inte hur naturligt det är för en fisk att växa så snabbt och bli så stor som de kan bli i akvarium, jag tror det i vissa fall kan bli en vanskötsel åt andra hållet. Vi låter fiskarna ha det för bra. Inte då angående akvariestorleken men fiskarna får för mycket mat och får "sjukdomar" pga detta istället, blir onödigt känsliga för dåligt vatten och foder och blir feta och onaturligt stora.

        Men jag har svårt att se några nackdelar med att akvariestorleken är väl tilltagen. Möjligtvis då att vi akvarister har en tendens att befolka stora kar mer än små så de ändå blir trånga.

        Appropå att fiskarna "anpassar sig till akvariestorleken", jag har tyvärr en del erfarenhet av sånt, men inga erfarenheter av att fiskarna har visat upp tecken på att må dåligt, de var bara onaturligt små. Så jag vet inte om just att fiskarna inte når maxstorleken är så mycket att bry sig om, jag tror det är vanligare att fiskarna insjuknar pga annan vanskötsel än just att de går i ett litet kar.
        Men det är ju lättare att hålla ett stort kar välskött än ett mindre.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av FI
          Men jag har svårt att se några nackdelar med att akvariestorleken är väl tilltagen. Möjligtvis då att vi akvarister har en tendens att befolka stora kar mer än små så de ändå blir trånga.
          Well, det finns ju en fordel med att fisk blir stuntad och det ar med framst centralamerikanare. En van till mig (som ar en valdigt duktig akvarist, ar talare for ACA(bla ACA 2005)) hade ett par P.dovii i en 10 gallon burk. Innan alla borjar skrika kan jag saga att fiskarna hade gomt sig nar de var yngel och massor med yngel gick dar, sen hade fiskarna blivit bortglomda (hur de vaxte ar beyond me) och lyckades sedemera para ut. En 10 gallon akvarium ar ungefar 12" lang. Hanen blev stuntad pa ungefar 5" (istallet for 24") och honan var ungafar 4". Paret blev sedan flyttat till ett 500 gal akvarium dar de nu har yngel. Sa vad ar fordelen? Problemet med manga centralare ar att hanarna vaxer 3 ggr sa fort som honorna och blir dessutom storre. Det har gor att hanarna manga ganger slar ihjal/ater upp(!) honorna. Nar de bada blir stuntade ar det mer rimligt att de toppar ur ungefar vid samma storlek och honan har en storre chans att klara av hanen.

          Aven om jag sjalv inte skulle ha hjarta att stunta mina fiskar (min kompis har inte det heller, det var ett misstag) sa kan jag se hur det kan vara fordelaktigt. Aven om en 5" dovii inte ar lika maktig som en 24" dovii sa ar den pa 5" mkt mer hanterbar etc. Nu om jag bara hade hjarta att gora det med mina umbrifera's :/ Oh well complete divider here I come!

          Kommentar

          • Leo
            Användare
            • November 2002
            • 85

            #6
            Jag ser inget positivt i "bonsai fishes" som man väl nästan kunde säga. Ingen håller väl en tax i sitt skafferi eller ett marsvin i en byrålåda? Varför skulle en fisk som i naturen rör sig över väldigt stora ytor vara tvungen att leva i kar där de knappt kan vända sig?

            Dessutom är jag inte 100% övertygad om att endast karets storlek inhiberar fiskens tillväxt. En föreningskamrat hade på 80-talet två oscars i ett 250 liters kar och de växte till 35-40 cm tack vare flitigt vattenbyte och god föda. Som bäst växte de 28mm per månad!
            -Alix-

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Det maste papekas att aven det allra storsta hemakvariet far betraktas som mycket litet for fisken. Att saga att "fisken anpassar sig till akvariets storlek" ar enligt mig helt fel. Jag tycker snarare att det ar ett sjukdomstillstand och detta aven om "stunting" ar en helt naturlig process.

              Ibland fors det fram att killies "ska" ha sma akvarier eftersom att de har det sa i naturen, men titta pa vattenpolar i naturen (de som ar nagorlunda bestandiga). I akvariesammanhang ar de alla enorma till ytan (nogon ganger nagra meter), aven om de kan vara grunda.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • December 2003
                • 374

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Det maste papekas att aven det allra storsta hemakvariet far betraktas som mycket litet for fisken. Att saga att "fisken anpassar sig till akvariets storlek" ar enligt mig helt fel. Jag tycker snarare att det ar ett sjukdomstillstand och detta aven om "stunting" ar en helt naturlig process.

                Ibland fors det fram att killies "ska" ha sma akvarier eftersom att de har det sa i naturen, men titta pa vattenpolar i naturen (de som ar nagorlunda bestandiga). I akvariesammanhang ar de alla enorma till ytan (nogon ganger nagra meter), aven om de kan vara grunda.
                precis, Cyathopharynx furcifer tex har ett revir pa ungefar 2 m i diameter, ska jag som akvarist bara ha en hane i ett 2m kar da (hanen kommer se ut som en sill) eller ska jag skaffa ett 6 meters akvarium for att kunna ha 3 st hanar?

                Jag har inte sagt att det ar bra med stuntade fiskar men ibland kan det vara praktiskt.Imho sa ar det fortfarande fel, med allt sagt osv

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag menade inte att saga mot nagon utan bara att ge en asikt i den forutsattninglosa diskussionen. Nar jag var liten sa odlade en av mina kompisar blaciklid. Hanen var 20 cm. Dessa foddes upp pa torrfoder i ett mycket litet akvarium och saldes till en kompis till mig. Hos honom lekte tre eller om det var fyra par samtidigt och holl yngel, och de hade plats nog i hans akvarium som nog inte ens var 150 cm. Varfor? Ingen var langre an 3 cm. Under samma tid sa hade jag en annan kompis som fick yngel av Jack Dempsey i ett 15 litersakvarium. Orsak? Jag ni vet. De minsta ciklider jag nagonsin sett med yngel var sebraciklider som inte ens var 2 cm. De hade papegojfisksyndromet dessutom. Trots det jag nu skrivit sa star jag for att det ar bedrovligt att handlare pastar nagot sa dumt som att fiskarna anpassar sig efter akvariets storlek.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #10
                    Lite från ämnet.....
                    .....men ändå inte
                    Hur ska vi se på saken att viltfångade anpassar sig?

                    Dom allra flesta av oss som håller på med akvarier på något sånär seriös nivå, försöker ju ge firrarna en så bra miljö som möjligt som ska efterlikna den naturliga.Vi är väldigt petiga med en del saker om vi säger så.

                    Men att stoppa i viltfångade verkar en del inte ha några som helst moraliska aspekter på.Säg till någon i Din omgivning som inte håller på med akvarier, att Du har viltfångade firrar så kan jag lova att Du får höra "stackars den /dom".

                    Hur förklarar man "anpassning" då?
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Mjo. Man får kanske skilja på akvarieodlad fisk och VF. Lite i vart fall. Annars är det ju ett klart faktum att inte ens de verkligt stora karen ger någon akvariefisk sitt "rätta utrymme". Tänker man på det sättet är det enbart ett fåtal arter som vi med gott samvete skulle kunna hålla i kar från 5-600 liter och uppåt. Tanganyika och Malawi går ju fetbort på studs. Utrymme är dock något annat än vattenkvalitet och utfodring. Även fiskar i naturen kan anpassa storlek efter omgivningen (mestadels plats och tillgång till foder). Håller man verkligt bra vattenkvalitet och utfodrar mycket och rätt så växer dock många firrar väldans fort till maxsize.

                      Lurigt. Jag är kluven här - självklart så vill jag ge mina firrar de allra bästa förutsättningar. Samtidigt hade jag inte med gott samvete kunna haft Cyprichromis...

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 349

                        #12
                        Väcker liv i tråden,då jag vill höra Er åsikt om viltfångades förmåga att anpassa sig.
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag forstar faktiskt inte riktigt fragan. Pa vilket satt skulle de anpassa sig? Sjalvklart beter de sig utifran forutsattningarna, aven om de minns hur det var i naturen.

                          Eftersom att de har andra minen i borjan sa tar det ett tag innan de vet att de kan ata torrfoder mm, inte vara radd for agaren osv, men de lar sig. En hel del skilnader i beteende och aven "beteende"-utseende (i vilka situationer de fargar ut mm) och annat beteende kan ju ha att gora med vad de lart sig samt nar de larde sig det.

                          Att aldrig ha blivit attackerad av en rovfisk ar sakert "bra" for en akvariefisk.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Micke Lövberg
                            Användare
                            • February 2004
                            • 349

                            #14
                            Du ger svaret själv till frågan Du inte riktigt förstår.Äta torrfoder, inte vara rädd ägaren osv osv.

                            Med andra ord anpassar dom sig enligt Dig.Eller?
                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Håller med om att VF anpassar sig, för det mesta. Ofta är VF-fisk lite känsligare för skötseln, men det finns undantag. Mina L. stappersi är attans härdiga firrar som dessutom har anpassat sig mycket bra till ett sällskapstanganyika. Först på allt foder är de också, trots Cyps i karet. Det enda mina VF-stappersi inte verkar anpassa sig till är kravet på utrymme. I ett 600-liters kan jag hålla en hane och tre honor. Hade åtta från början, varav en dog. De tre resterande har fått eget kar.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...