Mörker i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    Mörker i akvarium

    Hur påverkar en mörkläggning vattnet och fiskarna. Fiskarna blir ju lite dämpade när inte lysrören är på utan när det bara är naturligt ljus i rummet som lyser upp. Men hur påverkar detta?

    Kan det vara bra och släcka ner vid sjukdommar t ex för att stressen inte ska vara lika stor?

    Mvh Erik
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    citat:Kan det vara bra och släcka ner vid sjukdommar t ex för att stressen inte ska vara lika stor?
    Hos mig är det tvärtom, mina Mbunas är livrädda när det är släckt i karet och ljust i rummet......
    (men så var det inte med mina rovmalawi)
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • December 2003
      • 335

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Hank


      Hos mig är det tvärtom, mina Mbunas är livrädda när det är släckt i karet och ljust i rummet......
      Tror att det kan bero på att skuggor då faller in i akvariumet. Skuggor som i deras värld kan vara en stor rovfisk.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        Jag tror inte det spelar någon roll alls. Har du sjuk fisk i karet - plocka ur dom istället (ja, om möjlighet finns vill säga)
        Rent spontant tycker jag att det är bättre om fiskarna är pigga, du får ju en klarare bild av deras allmäntillständ...eller hur?
        Om du har en sjuk fisk i karet, så ser du ju snabbare om en annan blir påverkade av sjukdommen?!?!?!?

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Håller helt med!

          Jag har släckt ner karet i ett par dagar eftersom jag upplevde som att stresssituationen för mina Macrostoma blivit för stor med alla ivriga mbunas runt skallen hela tiden. Har nu beställt ett större kar för dessa och ska under tiden försöka se till att tillvaron för dom blir så dräglig som det går. Ska aldrig mer blanda!!!!!

          Akvariumet är ju inte becksvart utan naturligt dagsljus lyser upp ganska bra, i lampor nära akvariumet så skuggor är inget problem heller som jag ser det.

          Min fråga var om det kan påverka på något negativt sett, om något kunde hända med vattenkvaliteten eftersom ljuset har stor inverkan på processen i vattnet. Och hur fiskarna upplever mörker under en längre period. Är det så att det är dåligt för fiskarna eller vattnet så är det bara att plugga in sladden igen...

          Mvh Erik

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            I växkakvarier så spelar ju en mörkläggning attans stor roll för processerna i karet, men såvitt jag vet påverkar mörkläggning inte vattnet särskilt mycket om du inte har massvis med växter i karet. Möjligen får du vara försiktig om du har drösvis med alger - utan ljus dör en del av dem, med sämre vattenkvalitet som följd.

            Olika med olika firrar också - mina Synodontis är himla pigga när karet inte är tänt, medans cikliderna "sover".

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...