yngelkar, funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Androxe

    yngelkar, funderingar

    Förutsättning: Ett större akvarium och ett yngelakvarium.
    Hur ska jag gå tillväga för att få så mycket yngel som möjligt? Alltså om man ska flytta lekande fiskar till yngelkaret innan honan är dräktig, eller ska man vänta tills man ser att munnen är full av yngel innan man flyttar henne. eller ska man flytta ynglen först efter hon spottat ut dom. Ska man låta honan vara tillsammans med ynglen ett tag? den typen av frågor har jag!
    tacksam för svar
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Motfråga: Varför inte satsa på så bra yngel som möjligt istället? Om du har mbunas och andra afrikanska ciklider som inte blir allt för stora (max 12-13cm) klarar du en laddning yngel åt gången med ett >70-liters kar.

    För mer info får du skriva lite om vad du tänker odla då det finns massvis med olika ciklider från afrika.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Androxe

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Tony

      Motfråga: Varför inte satsa på så bra yngel som möjligt istället? Om du har mbunas och andra afrikanska ciklider som inte blir allt för stora (max 12-13cm) klarar du en laddning yngel åt gången med ett >70-liters kar.

      För mer info får du skriva lite om vad du tänker odla då det finns massvis med olika ciklider från afrika.
      oj missade skriva att det är golden det är frågan om här i första hand, men kan även bli andra ciklidersorter i framtiden.
      Yngelakvariet som jag ska ha är på 105 liter

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • December 2004
        • 607

        #4
        [quote]citat:Ursprungligen skickat av Androxe

        Ursprungligen skickat av Tony

        Motfråga: Varför inte satsa på så bra yngel som möjligt istället? Om du har mbunas och andra afrikanska ciklider som inte blir allt för stora (max 12-13cm) klarar du en laddning yngel åt gången med ett >70-liters kar.
        Hmmm, hur definierar du laddning yngel?

        Nyfiken G
        Min zoon

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Med en laddning yngel menar jag en kull spottad av en hona.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Androxe

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tony

            Med en laddning yngel menar jag en kull spottad av en hona.
            jag har fortf inte riktigt fått svar på mina frågor, ingen som har några tips o idéer?

            Kommentar

            • badboy
              Användare
              • May 2005
              • 137

              #7
              jag skulle vänta tills nån hona har yngel i munnen och sen bara flytta över henne till yngelakvariumet och låta henne spotta där.

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

                #8
                ska precis göra detta jag med fast med moorii är rädd att honan kommer spotta ut ynglen innan jag får henne i håven och sen är det smörgåsbord för de andra fiskarna =(
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  De spottar oftast inte förrän den väl är i håven, sen lär den väl plocka upp de yngel som ramlat ut direkt i det nya karet. Kul med Moori som tuggar! Brukar inte bli få yngel direkt! Ska du dra upp alla?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...