Tvätta blästersand eller ej?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    Användare
    • August 2004
    • 75

Tvätta blästersand eller ej?

I morgon ska jag köpa biltemas blästersand till mitt kommande multiskar. Behöver man skölja sanden? Trodde jag skulle hitta snäckskal i livsmedelsbutiken. Men tji fick jag. Jag får väl gå ut i naturen och försöka hitta urkrypta skal. Om jag hittar några måste dom väl kokas? Dom spricker väl inte? Lästa också ett inlägg från någon att dom finns att köpa på Akvarielagret. Är det det som ligger i Bromma. Jag får annars göra en utflykt dit till helgen. Det är ju inte så långt dit, jag bor i Uppsala.
    /Anette
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

Nej sanden går att använda utan sköljning. Så gjorde jag iaf och det fungerade bra.
    Janne
    Min Zoon

Kommentar

• Johnny_1
      Användare
      • October 2003
      • 313

Hej Anette.
      Jag har köpt Biltemas blästersand och sköljde den ej, utan rätt ner i karet bara,,,tog ett par timmar innan det klarna.Tänk på att du köper den grövre av de två.
      Klokt att koka de skal du finner i naturen.

Johnny/M-ö
      www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Jag tvättar alltid biltemas blästersand. Den är lite "skitig" och fördelen är att mycket av den minsta kornstorleken i sanden följer med sköljvattnet.
        En del blomsterbutiker har snäckskal, typ vinbergssnäcka.
        Snäckskal brukar finnas på ICA , ät upp det som finns i dessa och koka skalen sedan. :-)
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PowerMerca
          Användare
          • March 2005
          • 173

kolla på gamla trådar, finns säkert 15 stycken. Där borde det finnas mycket info

Kommentar

• steveharris
            Användare
            • September 2003
            • 243

Den behöver inte tvättas, dammar nästan ingenting...Inte i min 375:a iaf..
            Patrik

Kommentar

• Rundström
              Användare
              • August 2005
              • 51

Jag köpte för bara några dagar sedan bläster ifrån biltema, och det är den minsta kornstorleken. Tvättade den inte och hade inga som helst problem med smuts eller liknande.
              Fisksugen - igen!

Kommentar

• jullen
                Användare
                • March 2005
                • 628

tvättade inte min innan jag la i den i mitt 585 L.
                mvh ville.

375 L Malawi
                585 L Malawi
                54 L Johanniyngel
                25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• anettea
                  Användare
                  • August 2004
                  • 75

Tack för tipsen. Fastnar inte den minsta kornstorleken i filtret?
                  Jag skall hämta karet i dag. Jag vet inte vad det är för sorts filter mer än att det är ett innerfilter. Det är ett "paket" som heter Record 110. Alltså 110l. Jag hade tänkt mig en grupp om 6 Multisar som jag får vänta på. Dom fanns inte i handeln än. Hur könsfördelningen blir vet man ju inte förrän alla intagit sin plats.
                  Det är inga billiga fiskar det här. Jag kommer att få betala 120:-/st.
                  /Anette

Kommentar

• figge
                    Användare
                    • July 2004
                    • 112

Jag kör med mista storleken till mina jordätare, sanden behövdes inte tvättas. Det fastnar lite i filtren men inte så farligt.

Kommentar

Arbetssätt...