BTN och Silikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salar
    Användare
    • June 2002
    • 227

    BTN och Silikon

    I hur många år håller silikonfogarna

    Har mina funderingar efter att ha beställt en BTN bakgrund av modellen woodrock.Verkar vara väldigt svårt att ta bort denna woodrock då den limmats på bakglaset!

    Silikonet i mitt kar är ca6 år gammalt och känns bra. Vill ju helst att detta håller så länge som möjligt. La på betydligt mer silikon än köpes kar, där de verkar snåla.

    Står ivalet och kvalet att silikona om hela karet igen eller bör det hålla tätt i minst 15 år. Är inte den som byter och har sig.
    SALAR
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Känn med en tandpetare som du försiktigt försöker peta in under limmfogen, tar det imot så är fogen frisk men om den släpper hela vägen in till skarven så är det dags att limma om burken. Runt 10år ska inte vara några problem alls speciellt inte om burken stått på samma plats dvs ej flyttats runt så mycket för det påfrestar lite på limfogarna om man hanterar det fel. Om akvariet utsatts för mycket soljus med kraftig algbildning vid fogarna så kan det göra att alger sakta växer sig in under limmet som gör att det släpper mer och mer.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • June 2002
      • 227

      #3
      Akvariet läckte efter typ 15år. Så minst 15 år till?

      Den BTN woodrock verkar svår att ta bort. Enkel att montera!
      SALAR

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Det finns akvarier som hållt i 20år med men det e inget o rekomendera, om det limmades om för 6 år sedan så skulle jag nog inte vänta 15år till... kolla fogarna som sagt så märker du om det e dags eller inte, det är det bästa rådet jag kan ge.
        Lycka till!
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • CyberFish62
          Användare
          • July 2005
          • 22

          #5
          Kvaliten på fogarna beror på två viktiga faktorer:
          - kvaliten på silikonet. 1990 limmade jag om ett 330 l akvarium som var limmat någon gång på 70-talet (hembygge). Silikonet var något stumt (inte lika elastiskt som nytt), men orsaken till omlimning var egentligen att silikonsträngen hade börjat att släppa från glaset.
          - rengöring av glaset före limning. Här tror jag att vikten av att avfetta före limning kan inte nog understrykas. Nyligen limmade jag om ett Marinakvarium 63 liter från 1979 ( 26 år). Det hade släppt längs en fog, men de andra var hur fina som helst. De andra tre 63 l som köptes samtidigt kör jag fortfarande med..........

          Vem har det äldsta silikonlimmade akvariet som har varit i bruk?

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Mitt första akvarium jag limmade själv och still going strong är från 1972.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            Arbetssätt...