Dubbelmoral?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Dubbelmoral?

Flowerhorn har varit ett hett ämna de senaste veckorna. Hur ska man få fram den snyggaste fisken? Blanda med den och den fisken ect ect... Det verkar vara helt okej, inget konstigt med det.

Har däremot märkt att komma med idén att korsa andra ciklider, typ malawi är högst olämpligt och tillsynes [u]oseriöst</u>.

Hur kommer det sig? Det är OK att en trimac korsas med en jaggga, Men om en fryeri leker med en aulonocara så skall avkomman absolut inte säljas. Enligt vissa.

Kan någon förklara varför?
    Mvh Alex
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Det finns faktiskt dom som fnyser åt ALLA fiskar som inte ser ut som sina vilda artfränder.
    :-D
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

det handlar nog mer om att det är ett problem i malawi världen med korsad fisk, många är väldigt lika korsar sig lätt och skapar en massa problem på den privata marknaden. Folk som har hållit på med malawi är säkerligen inte dirket imponerade av FH heller.

Sen kan inte jag heller direkt påstå att jag tycker hela FH köret är direkt seriöst men väldans intressant är det. Sen är väl dom flesta som håller på med syd / central amerkina mer vana vid odlingsformer etc. så man tar väl inte lika hårt på det.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

vad tror du? Om korsningar mellan malawiciklider tillåts kommer marknaden se ut som den i Usa, dvs den kommer vara överöst av skitfisk som färgar konstigt och uppvisar onormala beteenden. Kolla bara på ob-aulonocaran, den är vissrligen snygg men den är sur som en auratus. Det finns vissa seriösa försäljare i usa men resten verkar inte ha en aning om vad de pysslar med.

Nä, inom malawihobbyn är det inte intressant med hybrider, om det så är olika geografiska varianter av samma art eller om det är mellan två vitt skilda arter.

När det gäller centralare vet jag inte, flowerhorns kanske är vackra men är inte originalformerna lika vackra?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jag skulle vilja påstå att det är precis samma sak för centralarna, du surfar bara på rätt forum. Då jag hade mina hybrider stötte jag på en del personer vars enda kommentar då man postade bilder var att de tyckte jag skulle klubba dem och använda som foder. Iofs ofta med en smiley efter. Men gillar man fiskarna tycker man inte såna kommentarer är särskilt komiska. Ingen säger till en som postar en bild på en stor vacker jagga att man borde klubba den och använda som foder.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Problemet är att det blir svårare och svårare att hitta fisk som INTE är hybrider. Hybridisering betyder inte att man får en ny fisksort, det betyder att man förlorar skillnaden mellan två gamla. Tydligast är väl detta bland Synodontis-malar och vissa afrikanska och centralamerikanska ciklider, där det är lögn att hitta ursprungsarterna i handeln längre - allt är troligen hybrider.

Därför gillar jag inte hybrider, och vad gäller grupper som ännu inte har så mycket hybrider, t.ex. Tanganyika och L-malar, står jag helt bakom "klubba och använd som foder".

Sen kan hybriderna själva vara både vackra och trevliga fiskar, det är inte alls det som är grejen, utan förlusten av diversiteten i hobbyn.

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

ja hybrid debatten är oändlig. men så länge inte fisken i sig blir lidande som tex ballong ögon osv så är det "ok". men givetvis ska vi/man oxå inte blanda för mycket, det finns ingen återvändo när vi sen korsat sista "äkta" ursprunget. tyvär är det svårare att föra register än som man gör med hundar- att man kan följa upp aveln.

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

tve-eggat svärd det där, å ena sidan spännande vackra fiskar, å andra sidan ett gissel med hybrider överallt och ingen chans att hitta renrasiga naturliga arter.
                fish r friend

Kommentar

• Gwendly
                  Användare
                  • December 2003
                  • 374

citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

vad tror du? Om korsningar mellan malawiciklider tillåts kommer marknaden se ut som den i Usa, dvs den kommer vara överöst av skitfisk som färgar konstigt och uppvisar onormala beteenden. Kolla bara på ob-aulonocaran, den är vissrligen snygg men den är sur som en auratus. Det finns vissa seriösa försäljare i usa men resten verkar inte ha en aning om vad de pysslar med.

Nä, inom malawihobbyn är det inte intressant med hybrider, om det så är olika geografiska varianter av samma art eller om det är mellan två vitt skilda arter.

När det gäller centralare vet jag inte, flowerhorns kanske är vackra men är inte originalformerna lika vackra?
                  alla som bor i nordamerika byter fisk med varandra istallet for att kopa ifran aterforsaljare. Tank typ killi hobbyn men inte riktigt lika extremt.

Personligen tycker jag det inte ar ok med nagra hybrider 'what so ever'. Det enda de duger till ar att atas (Tilapia!) typ

Kommentar

• Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

okej gwendly, trevligt med lite insideinfo från nordamerika. men är det inte ganska stora problem å grund av avstånden, typ är det två personer som vill byta gener med varandra (kanske två grupper ovanliga c. foae)så är det väl bara flygfrakt som gäller? Eller är det bara jag som har fördomar om nordamerika och avstånd ?
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Gwendly
                      Användare
                      • December 2003
                      • 374

Vi aker langt med bil Nasta ar ska jag ta hem fiskar ifran ACA i Chicago. Det ar en sisodar 16 timmars resa ifran Winnipeg enkel resa. Pa ACA sa har alla akvarium i hotellrummen dar man kan byta/kopa ovanliga fiskar osv. Skicka fisk med flyg ar inte sa svart inom samma land heller, men ifran USA till Kanada ar det en pain in the ass... Kostnaden for att skicka flygfrakt for en lada ar ungefar 360 SEK

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

För egen del är jag "konservativ". Gillar inte hybrider och knappt ens odlingsformer. Men, men. Jag börjar svänga när det gäller odlingsformer (obs, inte hybrider) på Scalarer. En del kampfiskar är också tjusiga. Får ser var jag landar när jag är "klar"...

Månne har jag ändå en dubbelmoral - jag är t ex för att "odla tillbaks" färgen på en del firrar som jag tycker tappat den genom inavel. Ta t ex M. preacox. På de gamla taskiga bilderna från när de först importerades så är de attans mycket färgrannare än de man ser i de flesta akvariebutiker idag. Om jag försöker odla tillbaks färgen i dem, så vet jag ju egentligen inte om jag närmar mig naturformen eller en "odlingsvariant". Troligen det senare.

Well. Hybrider är i vart fall min gräns. Där är jag lite skarp...

Hilsen,

P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...