Filtermaterial efter strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denti
    Användare
    • January 2004
    • 60

    Filtermaterial efter strömavbrott

    Stängde av pumpen för att lättare se honan som skulle flyttas till spottkaret, men när det var klart glömde jag sätta igång ytterfiltret. Idag, 2dagar upptäckte jag det. Vågar man använda filtermaterialet igen (makaroner, filtermatta och någon slags lavakross)eller bör det bytas ut? Kokada biobollarna så dom känns lugna men det andra är jag mer osäker på.
    /Dennis
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    #2
    Läste på något forum,att döda bakterier(dom dör efter ca. 2 tim i ett avstängt filter) inte är bra att pumpa ut i karet.Dom är t o m giftiga.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      Här kommer länkar:
      Jag har kört både ett innefilter (Eheim 2012) tillsammans med ett ytterfilter (2226), men nu funderar jag på att stänga av innefiltret för att om ett par veckor flytta över det till ett annat kar. (det behövs inte längre i det nuvarande karet) 1. Dör bakteriekulturen om det står avstängt, men kvar i akvariet ? 2. Är det


      Hur påverkas vattnet i akvariet om man stänger av pumpen under natten??? kan fiskarna ta skada ? Har ett 120 liters akvarie MVH Fredrik Jansson
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Eller här:

        Vad jag vet så har ingen vittnat om att fisk har dött...
        Anders L

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Personligen har jag haft samma situation och jag tvättade bara filtermaterialen i kallt vatten, ganska grundligt, och sedan satt jag igång det igen. För mig var det inga problem...men det är ju inte lika för alla. Jag skulle dock bli förvånad om det skulle vålla några problem.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Håller med tricella, bara å skölja av lite så är det klart. Ungefär som man städar ett filter annars.
            Anders L

            Kommentar

            • denti
              Användare
              • January 2004
              • 60

              #7
              Lukten när jag öppnade filtret var helt annan än vad den brukar vara, plus att den inte riktigt har försvunnit trots ihärdigt spolande och kokande.
              /Dennis

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Du har fått en "förruttnelseprocess" i filtret och det är bakteriefloran som luktar. Stillastående vatten luktar vart du än går ute i naturen också...
                Det funkar bra att tvätta av filtren...lukten försvinner när det börjar cirkulera i filtermaterialet igen.

                Kommentar

                • Leo
                  Användare
                  • November 2002
                  • 85

                  #9
                  Jag glömde också n gång att sätta igång ytterfiltret. Jag märkte det efter ett par dygn och när jag öppnade filtret var stanken otrolig. Bara man sköljer ur filtret ordentligt med svalt vatten så är massorna alldeles användbara. Litet lukt blir det kvat men det gör inget så länge allt förstört slam är borttvättat.

                  Om man är rädd att ytterfiltret har dött så kan man mäta syrehalten i det utspolande vattnet (man ska naturligvis inte låta de komma i akvariet). Om det ännu finns syre i vattnet är det ok att sätta igång filtret, om det inte finns något syre mer, har bakterierna använt slut allt syre ur vattnet och börjat att dö. Finns inget mer syre i vattnet är en grundlig genomsköljning oundviklig. Syretest finns i handeln.
                  -Alix-

                  Kommentar

                  Arbetssätt...