salt i akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eduardo
    Användare
    • January 2005
    • 15

    salt i akvarium.

    hej:
    jag äger en 200/l. akvarium och i det har för det mesta sidamerikanska ciklider och några gäster i nära relation till dom såsom blak molly, manteltetror, en harnes mall och så smoningom kommer in också några tetror,skalarer och andra små släktningar från sidamerika.
    min fråga är angående saltet i karet.
    har läst att till 10/l vatten behöver en tesjed salt utan jod, alltså, till 200/l. behöver man 20 st.tesjed/salt.

    är det så rimligt eller måste man minska mängden salt så att inte fiskarna påberkas negativt.

    i så fall, måste man lägga allt saltet på en gång eller proportionellt om tanke på att det kommer att cirkulera runt hella tiden om tanke på filter systemmet.

    hoppas att fråga blir inte kronlig och någon kan svara på den.

    tack i förhand och ha en bra dag på er.
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Varför skall du salta? Tycker inte man skall salta SA-kar om det inte absolut behövs pg sjukdom.
    Anders L

    Kommentar

    • eduardo
      Användare
      • January 2005
      • 15

      #3
      hej:
      tack för svaret anli.
      iegentligen frågade efter jag har läst angående fiskar välbefinnande än så länge har inte lagt nån salt i.det är bra att fråga dom som kan lite mera om ämnet.

      tack.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag sätter 1 msk per 100 liter vatten efter vattenbyte. Upplever att fiskarna drar på sig mindre sjukdommar då.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Jag tycker INTE att du ska salta i ditt akvarium. Den enda fisken som skulle kunna ma battre av salt ar Black Molly. Om de far svamp (blir "luddiga") ofta sa kan du salta lite. Egentligen borde du kanske halla dem i ett annat akvarium, men det beror pa vilken "akvariestam" du har (vissa ar kansliga, andra inte). JAg har skrivit en hel del om salt pa http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668 (missa inte lanken pa slutet).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kalle-El
            Användare
            • August 2005
            • 255

            #6
            Liten nyfiken följdfråga bara, varför bör man inte salta i ett SA-kar? Jag litar fullt ut på er expertis, men det hade varit lite småkul att veta varför? I akvarieaffärer är de väldigt noga med att påpeka saltandes betydelse inte minst vid vattenbyten. Är detta alltså bara ett "försäljningstrick" från affärer som vill bättra på sin omsättning? Tycker ni t ex inte heller att man skall sätta nyinköpta fiskar i "saltat vatten" innan man släpper i dem i karet heller? Bör alltså salt egentligen bara användas vid sjukdomar i karet enligt er? Vore kul om dessa begrepp kunde redas ut så man slipper bli "smålurad" av dyra butiker i fortsättningen...

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej Kalle-El det jag kan tänka mig är att affärerna säljer oftast fisk till sällskapsakvarier som innehåller molly guppy platy m.m dessa fiskar trivs bäst i lite hårdare vatten med lite salt och som du kanske läste i artikeln(som Ola skrivit) förebyggande syfte mot svamp prick stress m.m. Generellt så ger man generella råd i butikerna.
              SA ciklider kommer i regel från ett mjukare vatten med lägre ph och dh därför skall det inte behövas salt men som Ola skriver är salt den första medicin man bör prova innan kemikalier tillsätts som rubbar balansen som du har i akvariet. Hoppas att något frågetecken rätats ut.

              mvh Lennart

              Kommentar

              Arbetssätt...