Dödlig hudskada

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

    Dödlig hudskada

    Har stött på något som jag inte reder ut och skulle behöva snabb hjälp.

    Det börjar som en liten spricka i sidan på fisken, ser ut som om någon har bitit av några fjäll. Efter någon dag har sprickan blivit större och det börjar synas vitaktigt "ludd". Senare så försvinner all färg på ett stort område runt skadan och det syns även lite blod runt enskilda fjäll. Efter ytterligare någon dag så är fisken död.
    Senast var det en VF C Festae hane och nu är det 2 st A Calobrense. Festaen medicinerade jag med Myxacin och senare Aquamor då jag trodde det kunde vara någon elakartad bakterie men inget av detta verkar hjälpa.
    Nu har jag börjat medicinera med Hexa X för att se om detta hjälper. Men jag är lite orolig för att detta kan vara försent, tyvärr.
    Övriga fiskar i karet verkar inte vara berörda av detta.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    #2
    Det låter som det var det samma jag fick på en av mina. Kolla hät

    Jag tillsatte efter tipps här NCS 1dl jod fri salt per 100l och redan dagen efter var det bättre och efter 1 vecka var det borta.
    Stefan63

    Kommentar

    • jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

      #3
      Det är inte helt omöjligt att det var denna sjukdom. Snabbt gick det i alla fall, nu är även A Calobrensis hanen död. Det började som ett litet sår på sidan och sedan spred det sig över sidan upp över ryggfenan till den andra sidan. Till slut orkade inte fisken med det längre.
      Jag brukar alltid att ha 1 dl salt till 100 l vatten, så tyvärr hjälpte inte detta denna gång.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • GurraG
        Användare
        • January 2004
        • 75

        #4
        Tjena !!
        Tror inte jag kan hlälpa så mycket,bara konstatera att även mina djur råkat ut för något liknade !
        Faktiskt ENBART Festae o Trimac's , detta trots att flera andra arter befolkat burken samtidigt. Inte alla Festae o Trimacs blev drabbade, dock slutade det med döden för de som insjuknat.
        Ser ut som fisken 'spruckit' på mitten.
        provade salt,Mycopur,bactopur UTAN resultat !

        Dygnet har 24 timmar ...minst !
        Gunnar

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Hade en sjukdom på flaggciklider som yttrade sig som ett sår på sidan med ett växande färglöst område med tydlig röd ring runt. Fiskarna dog snabbt. Jag fick tippset att det kunde röra sig om stafylokocker. Vet ej om det kan vara samma sjukdom men här är tråden från AG med bilder på fiskarna:



          Mvh

          olof





          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Uschiamej! Det där lät läskigt, inget som man väntar sig att tåliga centralare skall drabbas av!
            Anders L

            Kommentar

            • jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

              #7
              Bilden på flaggcikliden visar ganska exakt hur det ser ut efter ett tag och det sprider sig snabbt över hela fisken. Det verkar också som om det bara drabbar de bakre delarna av kroppen (åtminstone på de tre fall jag råkat ut för) men har det hänt något på ena sidan så sprider det sig snabbt över på den andra sidan.
              Som GurraG skriver det drabbar inte alla, min motaguensehane hade varit i slagsmål med maculicaudahanen och fått rejäla skrapsår på ena sidan, men detta läkte ihop snabbt och nu när jag tänker efter så drabbades även min största trimachane av detta (den var inte den finaste så jag sörjde därför inte så mycket, men calobrensisen var fin!)
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Leo
                Användare
                • November 2002
                • 85

                #8
                Vad gäller "mystiska sjukdomar" så lägger jag nuförtiden så gott som alltid min röst på tuberkulosen...
                -Alix-

                Kommentar

                Arbetssätt...