###VARNING###

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

"Någon i tråden skriver också om UV enheter." ##Jepp det var jag det!! ###Pär Schylander börjar på "kalla fötter..brr" Hans firma har ju inga felaktiga produkter eller sakmärkningar..####
    Att SEMKO ger hans UV-aggregat(dessa rör det sig om : UV-C 35000 och
    UV-C 100000) följande betyg : Allvarliganmärkning= 1 ,Anmärkning= 2,
    Påpekande= 1, Är jag ute o cycklar..JAG är själv Allmännt Behörig
    elinstallatör. Det ,som SEMKO kom fram till ang. dessa UV-aggregat,
    borde ha 1/ fått Aquainteriör att återkalla produkten 2/Ge pengarna tillbaka till kund eller ersätta med likvärdig -SEMKO- godkännd produkt -eller?? Det finns två sätt att tjäna pengar på, ett är bra;
    nöjda kunder återkommer och handlar mer. Ett är dåligt; för man har
    inga kunder och tjänar inga pengar!!

"""Han skriver inte hela sanningen, eller glömmer en del. UV enheterna hade använts i saltvatten under högre tryck än vad som specificerats. Jag hade också varnat kunden innan de installerades, att vi inte kunde garantera funktionen då vi inte hade någon erfarenhet av våra UV ljus i saltvatten. Även här stod det i bruksanvisningen att de var avsedda för trädgårdsdammar."""###

Farligheten i armaturerna var att plasten i dem inte var UV-beständig i sig självt. Hur vida saltvatten påskyndade läckage in i armaturhuset
    är oväsentligt. En olycka med dessa armaturer är oundviklig. Trycket de utsattes för var 1m -mottryck, ugf. 0,1 bar. De flesta av er med ytterfilter har säkert högre mottryck!!

"Saken anmäldes till elsäkerhetsverket som gav Aqua Interiör rätt och avskrev ärendet." #####
    Intessant ! Jag sitter med en kopia i knäet, och så står det inte där!!
    ###################
    Alltså Aquainteriör har inte själva tillverkat, eller doserat(fiskmedicinen). De måste själva rimligt vis kunna vidaresända sina kunders garanti gissel! Varför lägga sig på tvären?? -Mr.Fish-

Kommentar

• RiTu
      Användare
      • August 2005
      • 15

Vad står tydligt? Läser under antibakterie står inget om om känsliga fiskar eller volymer.
      RiTu

Kommentar

• RiTu
        Användare
        • August 2005
        • 15

Mr Fish kan det vara så att vi elektriker står på oss mer än andra?[8D]Saken är ju att hade aquainteriör meddelat butikerna att fel dos stod på flaskorna när de fick reda på det hade mina fiskar levt.Tropheus klarar den rätta dosen galant.
        RiTu

Kommentar

• Mcoist
          Användare
          • October 2003
          • 154

En grossist har ett mycket stort ansvar vad gällande en produkt som dom säljer även om dom inte säljer direkt till kund utan har en mellanhand.

Det skall under inga omständigheter kunnas bortförklaras med att tillverkaren har bytt ut ett mått eller doseringstabell det är upp till grossisten att hålla koll på varan som säljs att produkten är tillverkad efter deras specifikationer och skulle dom inte ha det så är grossisten fullt ansvarig för detta inför kund.

Dessutom är det ett brott mot konsumentköplagen att sälja en produkt med felaktig beskrivning på varan, vilket i detta fall kostade kunden mycket pengar och dessutom liv.

Det skall även tilläggas att sista kund (Ritu) har ett ansvar att följa beskrivning angående kallvattensfisk om detta står i beskrivningen och inte användas på tropisk fisk däremot så friköper detta inte skulden som grossisten har i detta fallet efterssom det är ett klart fel på produkten.
          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

• RiTu
            Användare
            • August 2005
            • 15

Måste ju bara kommentera aquainteriörs meddelande till butikerna.citat"Så att ni kan Märka om produkterna om ni vill".
            Underförstått ni får gärna göra det för vi gör det inte. Nu blev det genast butikens ansvar!!! varfööör tar aqua inte sitt??

Men det är ju bra om kunden får rätt info
            RiTu

Kommentar

• Havs
              Användare
              • December 2004
              • 607

Jag har följt denna tråd, nästan från start och blir förundrad över modererandet.
              Varför skriver inte Aqua Interiör, t.ex. Pär Schyllander direkt här på forumet? Varför modererar ni in brev på det viset? Det kan ju lätt tolkas som om NCS klart tagit ställning i frågan, allrahelst som att andra meddelanden modereras bort.
              Nej, jag tycker inte att ni skall moderera på detta sättet, utan låt forumet vara ett forum, där man själv skriver sin text direkt samt att ni moderatorer raderar bort sådant som bryter mot forumsreglerna.

Gunnar Karlsson
              Min zoon

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Jag tycker att Joakim Draktoft och därmed NCS gör helt rätt med att
                informera omskrivna /kritiserade grossister/affärer/personer, som själva inte kan eller vill föra sin talan här
                . Min första känsla var dock presis som din HazelCR. Varför kan inte vederbörande föra sin talan självt? Men det kan bero på mycket; en "tung" aspekt är att de aldrig hört talas om NCS eller att de inte frekvent följer vad som skrivs här -vilket nog gäller detta fall. Att Aquainteriör , via, NCS svarade på kritiken från mej och RiTu tycker jag är bättre än inget svar alls. -Mr.Fish-

Kommentar

• Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

Som förtydligande så fick vi i NCS en direkt begäran från Pär Schyllander på Aqua Interiör om att vidareförmedla deras synsett på det hela.

Deras brev har införts utan någon som helst frisering. Självklart kan Pär och Aqua Interiör själva registrera sig och göra inlägg, men då skall man också betänka forumsregeln §18 kan komma i beaktande. I detta fall ombad de oss. Dessutom fick vi svaret på åtgärder omgående efter att ha skickat uppföljningsfrågor.

§18 Marknadsföring, recensioner och diskussioner av produkter får inte förekomma på forumet av person med ekonomiska intressen för produkten, utan postas i egenskap av privatperson i form av konsumentinformation. Undantag från detta kan ske efter erhållet tillstånd från styrelsen i de fall där medlem tagit fram någon form av medlemsrabatt för NCS medlemmar.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

citatet kan ju lätt tolkas som om NCS klart tagit ställning i frågan, allrahelst som att andra meddelanden modereras bort.
                    Inga meddelanden har modererats bort forutom nagra som har innehallit kritik over att medelanden skulle tas bort i framtiden(!), samt senare, kritik over att dessa tagits bort. Hela inlagget tas alltid bort vilket gor att annan info i inlagget ocksa raderas.

Forfattaren meddelas alltid via mejl vad det var i inlagget som brot mot forumsregler. I fortsattningen sa ska ALL diskussion om moderering i form av raderingar ske via mejl till moderatorerna for respektive avdelning eller till Webbinfoansvarig. Om ett inlagg innehaller diskussion av radering sa kommer hela inlagget raderas, men forfattaren far det mejlat till sig och har darfor mojlighet att lagga in det igen men utan diskussionen av radering.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Havs
                      Användare
                      • December 2004
                      • 607

Joakim, jag tror inte att ni har friserat, utan jag tror att ni delgett oss/forumsbesökare brevet i sin helhet.
                      Företaget har följt denna tråd iaf, det framgår av tråden tidigare, så jag tycker nog att de skulle kunna skriva direkt. Det är min åsikt och den är framförd.
                      Men ni moderatorer har min fulla förståelse för att modererandet och tillämpandet av forumsreglerna kan vara svårt och ibland kräver en mycket hårfin gränsdragning/tillämpning av reglerna..

Ola, jag för tacka för att mitt inlägg inte försann direkt. Precis de inläggen du refererar till är väl desamma som jag menade. Inget konstigt med det.

Min zoon

Kommentar

• Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

Bra. då är allt frid och fröjd.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

Arbetssätt...